Jak se stát dopravním pilotem
aneb cesta k pilotnímu průkazu dopravního pilota v aerolinkách
Mám velký sen - chci si udělat pilotní průkaz, chci se stát pilotem.
Bohužel úplně nevím, čím vlastně začít a jak vybrat vhodnou leteckou školu.
Chci se létáním spíše bavit
Létání mě moc láká, ale chci ho mít hlavně jako koníček. Chci si udělat pilotní průkaz a pak si pronajímat letadlo na příležitostné cesty za prací i za zábavou.
Ale kdo ví, třeba mě to chytne natolik, že změním názor a budu chtít pokračovat dále v cestě za povoláním profesionálního pilota.
Chci se létáním živit
Jakmile jsem poprvé spatřil letadlo na obloze, měl jsem jasno. Chci, aby se létání stalo mou plnohodnotnou profesí. Chci být dopravní pilot v aerolinkách, chci vozit cargo, nebo chci létat s bizjetem pro nějakou soukromou společnost.
-
Pár důležitých rozhodnutí
aneb co je dobré si uvědomit, než do toho "vletíte"...
Cena výcviku profesionálního pilota
Cest k profesionálnímu létání existuje více, nicméně ať už se rozhodnete pro kteroukoliv z nich, počítejte, že veškeré výdaje spojené s výcvikem až do momentu, než sami začnete pobírat mzdu coby piloti, se mohou vyšplhat až ke dvěma milionům korun. Bohužel, mzdové ohodnocení pilotů v České republice v posledních letech spíše klesalo a začínající piloti se svým platem mohou srovnávat s mzdovým medianem v ČR. Pokud považujete práci pilota za nadprůměrnou, pak ji rozhodně automaticky nepovažujte za nadprůměrně ohodnocenou. Myslete na to, že je potřeba mít před zahájením výcviku zajištěné financování a cesta půjčky nemusí být vzhledem k návratnosti celé investice vždy dobrým řešením. Ideální je, když dostatečnými prostředky disponujete přímo vy, anebo někdo, kdo je ochotný vám výcvik uhradit.
Životní styl pilota
Aktuální vývoj umocněný do značné míry ekonomickou krizí započatou v roce 2009 poměrně výrazně proměnil situaci na trhu pilotů nejen v České republice, ale i v celé Evropě. Co tím myslíme? V tuzemských podmínkách to znamená, že České aerolinie, zaměřující se na pravidelnou dopravu, výrazně zeštíhlili a nové piloty přijímají velmi sporadicky a po malých částech. Největší česká letecká společnost Travel Service je novým pilotům výrazně otevřenější, avšak provoz společnosti, daný jejím více charterovým charakterem, přináší svá specifika.
Jedním specifikem je nepravidelnost letů a tím pádem velmi nepravidelný životní styl, jehož rysem je nutnost flexibilně reagovat na aktuální potřebu zaměstnavatele. Druhým významným specifikem jsou dlouhodobé pravidelné pronájmy letadel a posádek do zahraničí. V momentě, kdy společnost nemá v ČR pro letadla uplatnění, je pro ni výhodnější je i s posádkami "půjčit" jinému dopravci, a to prakticky kdekoliv po světě. Počítejte tedy s tím, že ačkoliv vás zaměstná český letecký dopravce, můžete strávit až půl roku v Kanadě či pár měsíců na Blízkém východě či v Asii.
Možnosti uplatnění mimo ČR
Současný stav je pro "usedlé" typy poměrně problematický. V Evropě je poptávka především po zkušených pilotech, kteří mají léta praxe a především nalétané hodiny na konkrétních dopravních typech. Existují pochopitelně i společnosti nabírající čerstvé absolventy leteckých škol, jako je Ryanair - ten je ale spíše výjimkou.
Naopak regionem, kde je letecká doprava nyní na vzestupu a je zde poptávka takřka po "každém, kdo má ruce a nohy", je Asie, zejména ta pro nás vzdálenější část. Pokud nemáte problém s delším odloučením od svých blízkých (nezapomeňte, že ačkoliv ho třeba nemáte vy, mohou ho mít oni... :) ), je pro vás šance najít uplatnění ve světě výrazně vyšší.
-
Zdravotní prohlídka
Zdravotní prohlídka bývá první krok na cestě k létání. Povolání pilota je bezesporu náročná práce, a to zejména po stránce psychické. Profesionální letec však musí vykazovat i ryze fyzickou zdatnost, a tak musí před zahájením výcviku a pak v pravidelných intervalech (12 měsíců, ve vyšším věku 6 měsíců) absolvovat lékařská vyšetření.
Pokud se hodláte vydat na dráhu profesionálního pilota, je třeba podstoupit vyšetření pro získání zdravotní způsobilosti 1. třídy.
Zdravotní způsobilost 1. třídy
Je nejvyšší třídou způsobilosti pro civilní piloty, ale je určena hlavně těm, kteří se chtějí létáním živit, anebo získat minimálně licenci obchodního pilota CPL. Vstupní vyšetření v ČR provádí pouze letecko-lékařské centrum ÚLZ Praha, ale je možné o něj žádat i v jakékoliv jiné zemi EU. Pravidelné prodlužování provádí i pověření lékaři s rozšířeným oprávněním.
-
Průkaz radiotelefonisty
Abyste mohli legálně ovládat rádio v letadle, je nutné nejpozději před prvním sólovým letem získat tzv. průkaz radiotelefonisty letecké pohyblivé služby. To vyžaduje absolvovat zkoušku na Českém telekomunikačním úřadě. Jakožto profesionálního pilota vás čekají i lety do zahraničí, proto je třeba získat tzv. Všeobecný průkaz radiotelefonisty letecké pohyblivé služby.
Všeobecný průkaz
Pro jeho získání je potřeba složit písemnou a ústní zkoušku na ČTÚ - písemná část je test z veřejně dostupných otázek; ústní část je zkouška z obecné angličtiny a letecké frazeologie.
Na písemný test se můžete připravit v naší aplikaci Testy pro piloty - průkaz radiotelefonisty.
-
Pilotní výcvik
Jak už bylo řečeno, cest k profesionálnímu létání existuje více. Pojďme si je stručně představit a říct si, jaké jsou jejich rozdíly, výhody a nevýhody.
Integrovaný výcvik ATPL
Výcvik ATPL je - snad vyjma pilotů vzešlých z řad armády - stále nejtradičnější cestou do kokpitu dopravního letadla.
Ve své integrované podobě obnáší necelých 200 hodin výcviku, ve rámci kterých adept létá nejprve na jednomotorových letadlech a přes výcviky létání podle přístrojů a výcvik na dvoumotorovém letadle se postupně propracuje až k průkazu obchodního pilota letounů. Součástí integrovaného výcviku bývá také výcvik součinnosti ve vícečlenné posádce a nedílnou součástí je teoretický výcvik, složený ze 14 předmětů, pokrývajících celou problematiku dopravního létání. Výsledkem je absolvent s licencí tzv. "ATPL frozen" neboli pilot plně kvalifikovaný pro provádění letů za úplatu v letecké dopravě. Výcvik je třeba dokončit do 36 měsíců od jeho zahájení, jeho cena je řádově jeden milion korun. V České republice lze integrovaný výcvik absolvovat také formou vysokoškolského studia v bakalářském studijním programu Profesionální pilot na Fakultě dopravní ČVUT.
Modulový výcvik ATPL
Výcvik ATPL lze absolvovat také v tzv. modulové formě. Rozdíl je v tom, že jednotlivé části výcviku jsou jako skládačka a pilot není vázán žádným časovým limitem. Modulová forma výcviku ATPL odpovídá postupu, který popisuje druhá část tohoto průvodce - Chci se létáním spíše bavit.
Se ziskem licence ATPL frozen obvykle nastává fáze rozesílání životopisů do leteckých společností. Kdo chce své šance trochu zvýšit, může si na vlastní náklady zaplatit ještě tzv. typový výcvik, v jehož rámci se pilot učí ovládat konkrétní dopravní letoun (Airbus A320, Boeing 737 atd.). Typový výcvik však není vždy podmínkou pro přijetí k letecké společnosti a nově přijatí piloti jej zpravidla absolvují hned na úvod svého nového pracovního poměru. V současnosti ale pro většinu společností platí, že tak či onak si musí "typovku" pilot uhradit sám. Pouze výjimečně jí zaplatí přímo dopravce. Cena typového výcviku včetně okruhů na skutečném letadle (tzv. base training) je cca půl milionu korun.
Výcvik MPL
Výcvik Pilota ve vícečlenné posádce (Multi-Crew Pilot Licence) je ukázkou zcela nového přístupu k výcviku pilotů. Zásadní odlišností je, že výcvik je od počátku zajišťován pro konkrétní leteckou společnost, veškeré postupy vštěpované studentům během výcviku odpovídají postupům této letecké společnosti a součástí kontraktu je kromě kompletního letového výcviku a typového výcviku také tzv. line training, tedy zaměstnanecký poměr zajišťující minimální nálet 500 hodin na dopravním letadle u daného dopravce ihned po získání průkazu MPL.
Výcvik MPL poskytuje v České republice aktuálně jediná společnost - Czech Aviation Training Centre. Ještě před zahájením výcviku musí uchazeč projít poměrně náročným screeningem zahrnujícím mimo jiné psychologické profilování, testy z anglického jazyka, let na simulátoru či pohovor před výběrovou komisí. Následně je výcvik rozdělen do pěti fází, zahrnuje teoretickou výuku ze 14 předmětů pokrývajících problematiku dopravního létání, létání na malém jednomotorovém letounu, létání na plně pohyblivém simulátoru toho typu, na kterém bude následně pilot létat v reálu až po skutečné lety v standardním linkovém provozu dopravce.
Oproti integrovanému výcviku ATPL je MPL výcvik kratší (18 měsíců) a zpravidla dražší (okolo dvou milionů korun). Jeho značnou výhodou je však těsné sepjetí výcviku s budoucím uplatněním, které má navíc uchazeč v rozsahu line trainingu již při nástupu do výcviku garantován. Naopak nevýhodou může být poměrně přísný úvodní screening, jehož účelem je vyfiltrovat právě tolik uchazečů, kolik volných pozic pro piloty vybraná letecká společnost potřebuje obsadit.