Jedním z bodů byla aktualizace pravidel pro používání QNH. Hovořilo se o správném nastavení výškoměru na aktuální tlak přepočtený na hladinu moře, což je zásadní pro přesné udržování letových hladin a eliminaci rizika srážek. Prezentovány byly konkrétní pokyny pro piloty, které mohou přispět k větší bezpečnosti během letu.
Ondřej Gelbič (ŘLP) se věnoval dalšímu významnému tématu, kterým bylo přejmenování VFR vstupních/výstupních bodů v CTR Brno-Tuřany (LKTB). Tyto změny byly navrženy za účelem zjednodušení orientace pilotů a zvýšení bezpečnosti provozu v dané oblasti. Konkrétně šlo dle slov zástupců ŘLP o jeden z případů z roku 2023, kdy pilot menšího letadla zřejmě zaměnil letové povolení do CTR Tuřany vstupním bodem ECHO se vstupním bodem téhož názvu v MCTR Náměšť. Účastníci byli informováni o přejmenování bodů pro Brno-Tuřany z původního ECHO na nynější ROMEO a tuřanské ZULU na bod VICTOR. Tyto změny vejdou v platnost 20. únorem 2025.

Velký prostor byl věnován také tématu letové způsobilosti letadel v oblasti všeobecného letectví. Byla zdůrazněna nutnost pravidelných technických kontrol a údržby letadel v souladu s aktuálními předpisy. Především byl vznášen apel na majitele i provozovatele malých letadel, aby vždy dodržovali tyto předpisy a správně vedli záznamy o prohlídkách nebo opravách v příslušných dokumentech. Mimo samotnou povinnost kontrol byla prostřednictvím Pavla Valenty (oddělení malých letadel ÚCL) představena nová skupina zvláštní kategorie způsobilosti podle předpisu L8A, tzv. historická. Do této skupiny lze zařadit letadla, která nespadají do působnosti EASA, tj. nemají platné typové osvědčení třetího státu ani EASA. Jinými slovy, letadla, jejichž typové osvědčení bylo vydáno členským státem EU před rokem 1955 a výroba byla ukončena před rokem 1975 nebo letadla vyrobená 35 let před vydáním ZOLZ (zvláštní osvědčení letové způsobilosti – např. experimentální, individuálně postavená apod.). Možnou podmínkou pro zařazení do této kategorie je také vydané původní osvědčení, které je alespoň 50 let staré, případně sem mohou spadat repliky strojů.
Poněkud rozporuplné reakce vyvolala prezentace zástupce Odboru interního auditu Ministerstva obrany (MO), která se věnovala problematice bezpečnosti v dočasně vyhrazených (TSA) a dočasně rezervovaných prostorech (TRA). Přednáška důrazně zpravovala posluchače o nebezpečí při nedodržení podmínek využívání těchto segregovaných prostorů. Ministerstvo prostřednictvím svého zástupce varovalo před nekázní některých pilotů všeobecného letectví, přičemž uvedlo konkrétní příklady, kdy došlo k narušení TSA/TRA, a tudíž k potenciální hrozbě v podobě vzdušné srážky mezi civilním a armádním letadlem. Za jedno z nejvážnějších porušení podmínek MO označilo narušení prostoru TRA 6 v létě roku 2024 při vojenských výsadcích na letišti v Prostějově. Prostor byl v tu dobu aktivovaný, přesto menší letoun GA vstoupil do vzdušného prostoru LKPJ. Kapitán–vysazovač vrtulníku Mi-171Š ohlásil do rádia vysazení parašutistů do prostoru. Avšak letadlo GA pokračovalo v letu s následným přistáním na dráhu LKPJ. Incident se obešel bez újmy na zdraví nebo majetku. Podle zástupce MO je nepřipravenost na let nekázní pilota. Posluchači reagovali na přednášku tím, že porušování pravidel přichází také ze strany samotné armády, čímž se z prezentace stala diskuze rozebíraná později i na sociálních sítích. Důležité je však jedno – létejte zodpovědně a dodržujte pravidla, ať už jste civilními nebo armádními piloty.

Závěrem celého semináře vystoupil ředitel ÚCL David Jágr, který požádal všechny zainteresované v letectví o shovívavost při zavádění zpřísněných pravidel v oblasti seznamovacích (vyhlídkových) letů a nabádal k porozumění důvodů, proč tak bylo ze směru zákonodárců i ÚCL učiněno. Bližší informace bude úřad oznamovat na semináři k tomu určeném, jenž se koná 31. ledna v budově ÚCL. O semináři jsme psali ZDE a o zpřísnění seznamovacích letů ZDE.
Celý záznam semináře všeobecného letectví 2025 naleznete zde:
Zdroj: Seminář všeobecného letectví 2025 - Řízení letového provozu ČR, s.p.