FOTO: Letecký den Cheb 2024

21.08.2024

Letecký den v Chebu se po deváté konal o víkendu 17. 8. – 18. 8. 2024. Nedělní program již ovlivnil déšť, ale s přestávkami se létalo (bez Stearmana a Messerschmitta). Pojďme si připomenout některé letošní zajímavosti.

Doprovodný program probíhal již od dopoledních hodin, letový od 13 hodin. V neděli se o zahájení postaraly průletem Saaby JAS-39 Gripen. Vzhledem k poloze města byla hojně slyšet němčina a vidět stroje s německou imatrikulací, zdravici proto pronesl v češtině i němčině Luděk Matějíček, který pohovořil také o historii chebského letiště. Probíhaly rozhovory s hosty, např. s Petrem Jirmusem, jenž poté na obloze předvedl akrobacii ve Zlínu 50.

Velký zájem diváků vzbudila Consolidated PBY Catalina, legendární druhoválečný obojživelník, který svůj interiér otevřel i divákům – zájem byl obrovský. Na nebi se proletěla ke konci programu společně s dalším nádherným érem – Beechcraft C-45H Expeditor, jedním ze dvou letuschopných strojů v ČR.

Interiér Cataliny je hodně odlišný od moderních strojů (Foto: Ilja Petřík)

 

Jedinou pilotkou v kokpitu byla Olga Benešová ve dvouplošníku Boeing B 75 Stearman, jako další dvouplošníky mohli diváci na nebi shlédnout trio krasavců Bücker 131 Jungmann.

Bezmotorovou akrobacii vystřihl Ing. David Jágr (mj. generální ředitel ÚCL) v celodřevěném kluzáku Letov LF-107 Luňák.

Premiérově se v Chebu ukázaly ve skupině 4 Zlíny Z-526 (Trenér Box), stejně tak jako pilot Roman Kramařík v Colomban MC 15 Cri-Cri, nejmenším dvoumotorovém letadle na světě. Na stojánce vedle Beechcraftu a C-11 byl velikostní rozdíl dobře patrný. Jeho maximální rychlost je mimochodem 220 km/h a dolet 460 km při ploše křídla 3,1 m2 a síle jednoválcových motorů 2x 11kW…

Kromě již zmíněných historických letadel zraky k obloze přitáhl British Taylorcraft Auster MK V, North American Mustang P-51, JAK C-11 a leteckými nadšenci asi nejvíce očekávaný Messerschmitt Me-262 Schwalbe. Proudové motory spustily též Aero L-29 Delfín nebo Fouga CM.170 Magister. Ta se v Chebu představila letos vůbec poprvé.

Nemohly chybět vrtulníky Enstrom 480 B-G z Centra leteckého výcviku LOM Praha a Robinson R44.

Jak už jsem zmínila, dorazili mnozí piloti z Německa a jejich stroje, jako např. rodina Niebergallových s akrobacií na strojích SIAI Marchetti SF-260, italských lehkých letounech, běžně prodávaných jako vojenská cvičná a akrobatická letadla.

Zatímco diváci obdivovali pilotní um a nádherné stroje, zvířata měla radost o mnoho menší a tak se na ranveji v jednu chvíli objevila vyplašená srnka. V bezpečné vzdálenosti přeběhla dráhu tam i zpět a divákům se tak nečekaně naskytl pohled na její ladnou siluetu v pozadí se stejně ladnou siluetou Delfína.

Foto: Ilja Petřík

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář