L-39 jako kamarád Gripenu? Aero a SAAB se dohodli na vypracování studie

31.05.2024 11 příspěvků

Česká společnost AERO Vodochody AEROSPACE a švédská společnost Saab podepsaly memorandum o porozumění a spolupráci. Obě společnosti budou společně pracovat na prozkoumání možností adaptace letounů L-39NG pro potřeby maďarského letectva.

L-39 NG
L-39 NG (Zdroj: AERO)

Hlavním cílem spolupráce, v níž má Saab roli subdodavatele společnosti Aero, je vypracování studie proveditelnosti modifikace letounu L-39NG, která umožní výcvik maďarských pilotů od základního až po pokročilý výcvik.

„Tato spolupráce je pro nás logickým a přirozeným krokem a v nově nastavené spolupráci vidíme velkou příležitost k dalšímu rozvoji našeho výcvikového systému L-39NG,“ říká Filip Kulštrunk, výkonný viceprezident a obchodní ředitel společnosti Aero.

Mohli by Gripen a L-39 být propojení? Jejich výrobci to chtějí otestovat v Maďarsku (Zdroj: Aero)

 

Výsledky první fáze spolupráce budou následně využity pro komplexní společnou studii zaměřenou na vývoj nového pilotního rozhraní a avionického systému pro letoun L-39NG, aby byl kompatibilní s maďarským stíhacím letounem JAS-39 Gripen.

Společnosti Aero a Saab jsou dlouhodobými partnery a mají pozitivní zkušenosti z předchozí spolupráce. V roce 2008 zahájily spolupráci na bojovém a výcvikovém systému L-159. V následujícím roce 2009 začala společnost Aero dodávat letounu JAS-39 Gripen pylony, které slouží k nesení různých zbraňových systémů nebo palivových nádrží. V roce 2011 pokračovala spolupráce s výrobou dalších tří typů pylonů, které se ve společnosti Aero kompletně montovaly a testovaly.

V minulosti už podobným spojením prošly české Gripeny a L-159 Alca (Zdroj: Aero)

 

 

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Šéfredaktor portálu Aeroweb.cz a dlouholetý sportovní novinář. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

L159 má co nabídnout za nižší provozní náklady s zajištěním práce pro české kvalifikované dělníky.

01.06.2024 v 10:17 Filip Zejda

Naše zem je velmi malá. Za dvě hodinky jsem s pokročilejším Ul letadlem na druhém konci. Nepotřebujeme primárně letadla která jsou útočná, ale taková, která jsou obranná a která mohou pilotům umožnit akce, které zastraší potencionálního protivníka. Jinými slovy opravdu nepotřebujeme jaderné nosiče které budou mít v uzavřené pumovnici těžko identifikovatelnou jadernou pumu, ale kromě účinné PVO s pasivními radary na bázi Tamary a Věry potřebujeme letadla vhodná pro výcvik. Ale pozor - tvrdý a pokročilý výcvik. Výcvik, který pilotům v případě potřeby umožní průnik v nízké výšce do 25m nad překážkami se změnou směrů, provést let kamkoliv a provést misi. Naše vojenské letectví vidím založené na velmi kvalitních pilotech ne na šrotu F-35 jenž má 13 zásadních chyb a na skoro 800 jiných, které znemožňují dělat to na co byl F-35 navržen. Systémy F-35 jsou už dnes zastaralé a v době předpokládaného dodání letounu do ČR budou překonané! Nic nestárne tak jako stroj založený a uzpůsobený elektronice a nízkému radarovému odrazu. Jsou totiž jiné dostupné technologie na zachycení. Cena v hodnotě 400+ miliard za koupi, provoz a úpravu infrastruktury za F-35, spolu s neprůhlednými kšefty. Provozní a výcvikové hodiny jsou u F-35 několika násobně dražší než u L-159. Takže raději nalétáte na F-35 za rok 25 výcvikových hodin vystresovaní, že vám to nejde a že nejste kamarád se všemi systémy, které po dobu vašeho aktivního pilotního života zastarají v polovině? Nebo nalétáte 250h na L-159, kdy se naučíte a zdokonalíte vše co je potřeba? Co vy na to vojenští piloti? Odpovím za Vás! Nebudete připraveni, s náletem pod 30 hodin. Budete jen hračkou v rukách nepřítele, simulátory vám mnoho nepomohou. Vím to, protože piloty cvičím. No a my, kteří preferují lásku, komunikaci, diplomacii a mír před válečným štvaním, rozséváním strachu a nenávistí víme, že raději podpoříme náš průmysl a naše krásná letadla, tím spíše, když na umu českých inženýrů a pracovníků může vzniknout letoun i vyšší třídy než je L- 159. A že to nejde? Že na to nemáme? Že kdovíco... Když jsem začal stavět letadlo s motorem z Oktávky 1.2TSI, taky ostatní tvrdili, že to nebude fungovat, že to nepostavím, že bude těžký, že nevyjde CG. Stačil um, nadšení, vůle a netradiční řešení a spolu s dvoumetrovou za letu stavitelnou vrtulí kterou jsem si také musel postavit mám letadlo, které nikdo jiný nemá a vzlétne ze 150m a má cestovní rychlost 220-250km. Takže ano vše jde, když se chce! Proč posílat miliardy do USA a zachraňovat jejich kolaps, jejich infrastrukturu, jejich předkloněné občany na drogách, když můžeme investovat tyto peníze zde? Do našich letadel, do našich pilotů, do našich základen?  Klíčoví jsou vždy lidé, plně vycvičení piloti, samostatně uvažující a spolehliví. Na letadle - jestli je to Gripen, F-16, nebo Mig 29 až tak nezáleží. Spíše je to politika a úlitby za všimné a podpora politických stran, které nákupy zpúrostředkovávají. Vidíte to snad jinak?    

Odpovědět

RE: L159 má co nabídnout za nižší provozní náklady s zajištěním práce pro české kvalifikované dělníky.

02.06.2024 v 8:51 Václav

Tahle debata me zacina bavit ;) Rusaci maji sice jen 32(-10) srovnatelnych letadel (Su-57), maji ale stovky starsich nadzvukovych letadel - Migu vsech druhu a dalsich. Vy byste, pane Zejda, tedy zrusil nase spojenecke zavazky a postavil proti nim nase podzvukove L159 a "vycvicil piloty". To je opravdu prozirave. Presne tenhle pohled vede k tomu, abychom si pripravili jiz potreti tu nasi ceskou detinskou ublizenost, ze nejdrive jsme chytrejsi nez vsichni okolo, a pak narikame, ze "nas zase vsichni zradili" jako v roce 1968, nebo v roce 1938. 

Odpovědět

RE: L159 má co nabídnout za nižší provozní náklady s zajištěním práce pro české kvalifikované dělníky.

02.06.2024 v 9:52 Soukup František

Naprosto souhlasím.Jen naivní člověk si může myslet,že za 10 let nebude vyvinuta technologie pro bleskové zničení těchto drahých/dnes prý dokonalých/letadel včetně startovacích drah.Za tyto prostředky lze účinně modernizovat celou armádu nejen letectvo.

Odpovědět

Příspěvek Poldi a.s. AERU Vodochody

02.06.2024 v 10:48 Soukup František

Nedá mi to,abych se nevrátil k historii výroby L-159.V roce 1997 ,když AERO dostalo od státu armádní zakázku na výrobu 98 kusů těchto letounů samožřejmě potřebovala firma homologovaný materiál a výrobky.Za tím účelem se dstavilo do už několik měsícú stojící Poldi nejméně 15 pracovníků AERA,Technomtry,specialistů a dalších subdodavatelů s tím,že aby neztratili zakázku a nemuseli zastavit provoz potřebují ověřený kvalitní materiál.Že ze zahraničí to kvůli homologaci by bylo pozdě.

 Poldi v tu dobu byla v konkurzu/v únoru 1996 byl rozjetý provoz ,zabepečený rentabilním objemem zakázek krytých předfinancováním komerční bankou zastaven za účasti ministra Dlouhého ukončením financování/.Pracovníci byli doma,někteří byli propuštěni-chyběly prostředky i na mzdy.Energetika/dříve Poldi/odmítla dodávat energii pro dluhy a spory s Poldi.Za této situace nebylo řešení přání AERA jednoduché.Jediné co bylo k dispozici byly suroviny na výrobu.

 Je zapotřebí říci,že AERO muselo složit plné pokrytí financí na zabezpečení výroby,musela Poldi přesvědčit energetiku za cenu předplatby,že zapomene na soudní spory,nebylo jednoduché stáhnout i propuštěné pracovníky do fabriky.Provoz elektropece byl jen tři dny,zato přetavovánání,kování a tepelné zpracování trvalo jen osm týdnů.Tím sice byl definitivně zastaven provoz,ale materiál byl vyroben a L-159 bylo možno vyrobit a neodstavit i Vodochody.

 Bohužel tím začala nová anabáze s letouny,armáda jich tolik,kvůli své přestavbě,nepotřebovala,prodej i přes zájem zahraničí, byl politicky blokován a z důvodů nových podmínek musel být přebudován ovládací a řídící systém letounů.

 Jsem osobně rád,že dnes současný zájem o tyto kvalitní letouny ve světě potvrzuje,že se na tom svým tehdejším rozhodnutím podílela i Poldi

Odpovědět

RE: L159 má co nabídnout za nižší provozní náklady s zajištěním práce pro české kvalifikované dělníky.

02.06.2024 v 15:49 igi

prave prebiehajuca vojna par km na vychod od nas ukazuje v plnej nahote, ze "nepotrebnost utocnych strojov" je hlboky omyl. Predstava ze napadnuty sa bude branit na svojom uzemi a agresor kvoli tomu prestane utocit je cista naivita. A hlavne za takychto podmienok agresor nic neriskuje, takze vojenske odstrasenie je nulove.

Odpovědět

RE: RE: L159 má co nabídnout za nižší provozní náklady s zajištěním práce pro české kvalifikované dělníky.

02.06.2024 v 15:55 Filip

Václave, Václave...  Opět mi podsouváte něco co jem neřekl ani nenapsal.   Přečtěte si prosím  text ještě jednou:  Psal jsem o 1. PVO raketové protivzdušné obraně, kterou téměř nemáme, respektive je absolutně neodpovídající a už na to kápli i čestí novináři, kteří to převzali z  USA, kde to uniklo z NATO . 2. podporuji L-159 jako český  vyspělý produkt s celou plejádou odborníků vhodný k výcviku i pokročilému výcviku s tím, že pokud udržíme český průmysl dají se čekat  naše vlastní pokročilejší konstrukce. 3. Gripeny pro ČR zcela stačí.  Pokud nechápete, můžete dát doplňující otázku a ne na nás chrlit Vaše doměnky o tom co jsem tím údajně myslel, nebo jak jste to Vy špatně pochopil. Ublíženost národa je zpavidla výsledkem špatné práce politiků, kteří prodávají tento stát a kopou za jiné zájmy ne za naše. Mezi to můžete zahrnout i nákup předražených F-35. Izrael je měl za polovinu ceny. Jsou v tom miliardy vyvedené do zahraničí a mnoho dalších nákupů nefunkčních zbraní, nebo zastaralých zbraní, které jsou lehce zničitelné... Tenkrát jako později i dnes to má podobné prvky. Základem je diplomacie a pochopení protivníka. To je prazáklad všeho!  Rozhodně ne to, co předvádí naše  ministerstvo zahraničí a někteří velmi nemoudří politici. Další věc je podstatná - lidé ví příliš málo o tom co se skutečně děje. To co se dozvídáte v médiích je propaganda jedné i druhé i třetí strany.  Dozvídáte se jen to, co je dovoleno abyste věděl o politice i technologiích i vědě, fyzice, léčení...   V podstatě bych podpořil český obranný průmysl, naše pasivní radary a nakoupil bych k nim rakety, které jsou levné, to do začátku. Poté bych se zaměřil na vlastní levný vývoj raket s tepelným, vibračním a akustickým  naváděním. Protože pokud se ve větším měřítku nebudou vyrábět létající stroje s pohony a zbraněmi, které si dnes v praxi neumíte představit a na principech, která současná věda "nezná" to bude úplně stačit.

Odpovědět

RE: RE: RE: L159 má co nabídnout za nižší provozní náklady s zajištěním práce pro české kvalifikované dělníky.

03.06.2024 v 8:24 Václav

"PVO": raketa stoji 10x az 100x vic nez dron s nejakou vybusninou, kterych je jakykoli protivnik schopny chrlit desetititisice, ale vy nemuzete chrlit desetitisice raket.

"Grippen": jednak jich je vyrobeno ~300 a ne 1000+ jako F-35  a jednak je to konkurent Mig-29, Dassaultu a F-16. (https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_JAS_39_Gripen#See_also)

"ublizenost=prace politiku": Nesouhlasim: Dnes uz 35 let si volime nasi vladu svobodne, takze nemuze byt lepsi, nez jsme v souctu my. Totez byla pravda za Prvni republiky (a rok 1938). Jedina vyjimka, kdy ta "vladni naivita"nebyla dana odspodu byl rok 1968, protoze de-facto zadne volby nebyly.

"Izrael je měl za polovinu ceny": Zkuste si ten byznys udelat sam! S mnohem mensim poctem kusu a jinou vybavou. My pak reknem, ze jste to mel predrazene, a zavrem Vas do basy, nebo Vas budem tahat 10 let po soudech jako nestastnou Parkanovou ;(

"...abyste věděl o politice i technologiích i vědě, fyzice, léčení...": Tohle asi bez komentare, to bychom se taky mohli dostat k metafyzice a to by bylo na dlouho :)

"Pasivni radary": Vsiml jste si takoveho detailu, ze pasivni radary zameri jen nekoho, kdo vysila pomerne specificky signal (SSR/IFF/DME)? A aby to bylo pouzitelne vubec k nejake protiakci, tak musi ten utocnik vysilat souvisle, coz on obvykle na bojove misi asi nedela (i kdyz v Rusku je mozne vsechno :). Dale je musite mit rozmisteny na trech mistech od sebe, abyste mohl triangulovat, takze se s tim bude v pripade prozrazeni (drony) tezko sibovat. Tyto vykriky chapu jako reziduum podobne iracionalni paniky na americke radary v Brdech pred 15 lety.

Jeste jste mi neodpovedel na vase vojenske vzdelani a hodnost, kdyz uz si tu oba hrajem na vojenske vseznalky ;)

Odpovědět

RE: RE: RE: L159 má co nabídnout za nižší provozní náklady s zajištěním práce pro české kvalifikované dělníky.

03.06.2024 v 10:53 Emil

Filipe, Filipe, vy trole !!! :) Nechce se mi napsat, v čí prospěch trolíte .... ale :

- víte něco o modularitě elektroniky v F35 ?

- jaký je (se předpokládá) "nejekonomičtější" způsob sestřelování dronů letících rychlostmi od 200 do 800 km/h ?

- kolik nalétá dnes pilot US Airforce ročně ?

- četl jste paměti Karla Havlíčka Borovského, maršála Mannerheima, popř. knihy Petry Procházkové, popř. novináře Mitrofanova ?

Tak si to nastudujte a pak ... co já vím....

E.

Odpovědět

Spolupráce SAABu a Vodochod

02.06.2024 v 0:17 Josef

To není špatná myšlenka, že by se L 159 stal cvičným letounem pro Gripen. Osobně bych pro vzdušnou obranu preferoval novou generaci Gripenů, což by bylo ekonomicky i logisticky přijatelnější a dostatečně by to splnilo i svůj účel. Z USA bych za zbylé peníze spíše nakoupil Patrioty na ochranu proti raketám. F 35 jsou útočné stroje a nevhodné k vzdušné obraně našeho území.

Odpovědět

RE: Spolupráce SAABu a Vodochod

03.06.2024 v 14:32 čáp

Nedokážu posoudit vhodnost či nevhodnost nejrůznějších vojenských letadel - jejich data a vlastnosti nejsou nijak veřejná, navíc nejsem vojenský pilot. Ale nové Gripeny podle veřejných informací nejsou levnější, než F35. A většina států NATO kupuje F35, vidím logiku v tom, mít stejné zbraně.

 

Odpovědět

vyrobme si to doma

08.06.2024 v 19:59 Petr

Já věřím tomu, že pan Zejda by tu modifikovanou L-159, radadový systém, systém PVO a ty samonavádějící rakety zkontruoval a vyrobil sám. Ten, co dokáže namontovat motor z oktávky do letadla a vykrouhat si vlastní vrtuli tyto problémy, za kterými v USA stojí kontinuální vývoj od WWII celých týmů lidí, vyřeší za pár let doma v garáži :)

Odpovědět

Přidat komentář