Sáudská Arábie připravuje masivní rozšíření GA letectví

13.05.2024 18 příspěvků

Sáudská Arábie oznámila přípravu plánů na navýšení general aviation segmentu do roku 2030 až na desetinásobek. Investice by se měly vyšplhat až na 2 miliardy dolarů.

FAF 2022 přineslo dohody za téměř 3 miliardy dolarů. Sáudská Arábie na něj plánuje navázat
FAF 2022 přineslo dohody za téměř 3 miliardy dolarů. Sáudská Arábie na něj plánuje navázat (Zdroj: Future Aviation Forum)

Investiční harmonogram, který arabská země plánuje odhalit na domácím Future Aviation Forum (FAF) 20. května, zahrnují investice jak do segmentu business jetů, tak i tradičních GA letů. Důvodem je navýšení cíle v počtu ročních návštěv země a obecného růstu turismu. Na podzim loňského roku byl plánovaný počet 100 milionů návštěvníků v roce 2030 navýšen o polovinu.

„General Aviation je klíčové pro růst vysokopříjmových sektorů Sáudské ekonomiky, včetně turismu, obchodu a zábavních údalostí,“ uvedl Jeho Excelence  prezident úřadu pro civilní letectví (GACA) Abdulaziz-Al Duailej. „Harmonogram nastartuje sektor uvnitř království, transformuje infrastrukturu a regulace a zároveň vývoj, reklamu a zlepšení GA služeb na trhu. GACA se těší na uvítání investorů, operátorů a poskytovatelů služeb v GA na květnovém FAF, kde tyto ambiciózní plány představíme veřejnosti.“ 

Země začala dělat vstřícnější kroky pro GA sektor už v říjnu loňského roku. Zrušila například omezení pro lety bez cestujících a zjednodušila provozovatelům a investorům podmínky pro zisk ekonomické licence. Plánované investice do infrastruktury a zjednodušení pravidel v celkové hodnotě až 2 miliardy amerických dolarů (46,3 miliard korun) by měly tento letecký sektor zvětšit až na desetinásobek.

Květnové Future Aviation Forum se do země vrací po dvou letech. Letos očekává 5 000 expertů ze stovky zemí, včetně ministrů, regulátorů, výrobců, aerolinek a zástupců letišť. Před dvěma lety se během fóra domluvilo více jak 50 smluv za 2,7 miliardy dolarů (62,4 miliardy korun). Téma letošního fóra bude „Pozvednutí globálního spojení“. Mezi řečníky nebude chybět například přezident rady ICAO Salvatore Sciacchitano, šéf italského úřadu pro civilní letectví Alessio Quaranta nebo CEO německé firmy Fraport, která zastřešuje letiště ve Frankfurtu. Chybět by neměli ani šéf čínského výrobce letadel COMAC a brazilského Embraeru Dongfeng He a Arjan Meijer, CEO Wizz Air József Váradi nebo zakladatel a CEO eVTOL výrobce Joby Aero JoeBen Bevirt.

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

smutná realita v ČR

14.05.2024 v 2:14 Jan

Škoda, že se Česká Republika rozhodla jít cestou opačnou, cestou útlumu a případné skryté podpory vyvolených subjektů v GA a civilním letectví obecně.

Zbytečně se připravujeme o příjmy a investice a zahazujeme tak možnost transformovat tolik kritizovanou "montovnu" v něco smysluplnějšího s vyšší přidanou hodnotou.

Odpovědět

RE: smutná realita v ČR

15.05.2024 v 19:16 Radim Olbrecht

podepisuji co pise Jan v predeslem prispevku. 

 

Odpovědět

RE: smutná realita v ČR

16.05.2024 v 10:18 tomas

Podme sa na to pozrieť reálnym pohľadom. Ako by sme si to teda predstavovali?  Z mojich skúseností je GA letectvo v našich končínách niečo kde nie sú peniaze pretože pre vačšinu ľudi je to sakra drahé. Viď letecké školy. Väčšina prežíva a držia to len preto lebo to v očiach nezainteresovaných dobre vyzerá. Plus staré štruktúry, ktoré nemajú záujem aby sa to niekam uberalo. O úradoch nehovoriac. Je to každoádne zaujímavá téma, ale poďme skúsiť načrtnúť ako si to predstavujeme. 

Odpovědět

RE: RE: smutná realita v ČR

16.05.2024 v 13:29 taky tomas

V CR/SR není realna komercni potreba GA. Historicky Svazarm byl zasobarnou pro armadu, to dnes neni treba. 

Letani za byznysem, tak, jak to dava smysl v USA, v CR/SR proste v tuzemsku smysl nedava a kolik ceskych / slovenskych podnikatelu dela byznys v zahranici?

Takze zbyva letani jako hobby a to si muze taky dovolit malo kdo a rozhodne do toho nebude davat 100+ tisic Kc mesicne.

Tomu vsemu pak odpovída stav infrastruktury a letecke techniky. Muzeme byt radi, ze kraje udrzuji nad vodou tech par regionalnich letist.

Saudove, kteri lusnutím prstu utraceji miliardy USD za megalomanske projekty jako je NEOM, jsou fakt v jine stuaci nez my.

Odpovědět

RE: RE: RE: smutná realita v ČR

17.05.2024 v 8:32 Čáp

Taky Tomáš - přesně tak to je. GA letectví je v rámci střední Evropy sotva komerčně využitelné - dnes se všude dá snadno, spolehlivě a relativně bezpečně dojet autem. Takže nám zbývá sportovní = zábavná činnost letectví. A tu nejlépe splní při současných cenách ultralighty. I když i jejich ceny stoupají závratnou rychlostí, ale jejich provozní náklady jsou pořád symbolické. A pořád je tu historicky jedinečná svoboda v létání. V podstatě můžeme letět kdykoli kamkoli, aniž bychom se museli kohokoli dovolovat. (míněno pochopitelně s jistou nadsázkou zanedbávající nejrůznější prostory a pod.)

Saúdové jsou v situaci, kdy doslova neví co s penězi, které jim samy stříkají ze země a kdy se snaží vyvolat dojem, že jsou stejně civilizovaná země, jako ty ve kterých žijeme my. To bych nesrovnával.

Jinak je samozřejmě velmi smutné, že např. certifikace = úřední postup je dnes prakticky dražší než vlastní vývoj letadla. To je výrazná brzda čehokoli a je to vítězství úředníků nad něco tvořícími lidmi, což ovšem platí prakticky ve všech oborech. Ale to je už jiná kapitola.

Odpovědět

RE: smutná realita v ČR

17.05.2024 v 9:50 Emil

....Česká Republika rozhodla jít cestou opačnou, cestou útlumu...

Prosím alespoň 3 příklady co "ČR tlumí" v oblasti GA.... diky, E.

Odpovědět

RE: RE: smutná realita v ČR

17.05.2024 v 12:50 Čáp

Jakkoli si nemyslím, že by někdo něco aktivně tlumil, tak mne ovšem napadají např. nové zkoušky CPL z tajné a nezveřejnitelné databáze EASA, požadavek na instruktory skládat tyto teoretické zkoušky, nebo nesmyslný požadavek na typovku na AN2. I když je to asi jiné "tlumení" než si kdo představuje, jsou to komplikace pro mnoho rekreačních a vlastně i profesionálních pilotů.  

Odpovědět

RE: RE: RE: smutná realita v ČR

17.05.2024 v 13:23 Josef

Je potřeba se na to dívat z odstupu. Chcete do Košic, k moři, do Francie - 8,10 nebo 12h po zemi, nebo do 3h letadlem.

Takže místo 2 nocí v hotelu jste ráno tam a večer doma.

Odpovědět

RE: RE: smutná realita v ČR

17.05.2024 v 19:38 Létalkolemkomínaažmudošlopalivo

Co mě tak napadá na první dobrou:

- administrativní paskvil zvaný spotřební daň na letecké palivo při vnitrostátním letu... Spousta práce a implementace procesů pro reálně nic. Konkurenční nevýhoda oproti subjektům v okolních státech.

- zkoušky ATPL/CPL/IR - blázinec... netransparentní, chyby, nemožnost to skládat v úředním jazyce, kupčení s otázkami. Zkoušku složí jen ten, kdo si dokáže zapamatovat dostatečné množství správných a někdy špatných odpovědí označených jako správné.

- instuktor PPL musí mít teorii CPL v angličtině - brzda/stopka

- když chceš z CPL na ATLP děláš všechny zkoušky znova

- na Ruzyň / přes CTR Ruzyně pouze anglicky. Bez jakékoliv studie, prostě stylem někdo měl nápad. GA provoz / výcvik na Ruzyni vadí, alternativa nočního / IFR letu z/do Prahy není.

- zmršený otázky PPL - utajování, netransparentnost, kupčení s otázkami

- šaškárna s registrovanými zařízeními -> ATO -> DTO, kdy udělali úředníci názorové kolečko alá všichni zaveďte ve firmách monstr procesy, aby to pak zase zrušili

- šaškárna s leteckými pracemi -> SPO, aby pak zjistili, že oprávnění SPO získalo moc subjektů a je potřeba je zase zaříznout

- šaškárna s oplocením mezinárodních letišť, IDčka, AFIS vs. RADIO...

- v Brně by mohli s omezováním ze strany provozovatele letiště vyprávět...

- v Líních asi taky teď nejsou nadšení

- neochota otevřít letiště Kbely pro smíšený civilně-vojenský provoz. Celý ansábl letiště tam sedí 365/24 kvůli pár letům vládní letky. Co by za to civilové dali, kdyby mohli do Prahy přiletět do Kbel IFR/v noci. Stejně tam všichni sedí a známe příklady ze světa, že to normálně jde.

- průkaz radiotelefonisty - zbytečnost

Co za tím stojí?

- přebujelá byrokracie

- "spásné" nápady bez studií dopadu

- často jsme papežtější než papež při přebírání zákonů z EU

- lidské vlastnosti (závist, nepřejícnost, arogance)

- neproporcionalita (např. pro vyhlídkové lety si udělejte AOC)

 

Odpovědět

RE: RE: smutná realita v ČR

18.05.2024 v 10:24 Josef

Holešov, Žatec jsou zrušené. 

Líně jenom těsně ne.

Medlanky a Letnany v ohrožení. Vyškov možná také.

Vlašim a Chrudim byly nejakou dobu zavřené.

Z EASA dojde kazdou chvílku zásadní změna legislativy.

Nutí nás plnit nesmyslné požadavky.

A ta záležitost se zdaněním leteckého paliva-na to nemám slušně slovo. Vsichni, kdo to musí řešit s tim maji hromadu práce. Očekávaný výnos pro stát "nižší desítky milionů"-kdyz se od toho odečtou náklady s tim spojené, bude to...a když ty skupinky zahraničních studentů, co se tu učí letat půjdou jinam, tak uz je to jasné mínus.

A pak je tu bariéra v rozvoji letišť. LKHK a LKMH se snažili o status IFR letišť-výsledek zatim 0.

Proč tu nejde v tomhle ohledu to co v Německu nebo Francii?

Kvůli legislativě je na spoustě letišť problém koupit palivo.

Je spousta nové prima avioniky ale je problém ji legálně zastavět do letadel, protože schvalovací proces je neúměrně drahý.

K využití GA-když k moři, do Košic, do Rotterdamu, Francie apd. 8-12h autem a nebo 2-3h letadlem.. to je přesně to, na co ty letadla jsou.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: smutná realita v ČR

18.05.2024 v 10:57 igi

z toho čo počúvam od výrobcov mám tiež pocit, že tá certifikačná procedúra je najväčšia brzda. Na druhú stranu, chápem aj úradníkov, že ak má luďom niečo "úplne slobodne" lietať nad hlavami, tak chcú urobiť maximum pre to, aby to každú chvílu nepadalo.

Úradničina tohto druhu je častokrát z 90% kontrola hory predložených dokumentov, ktoré len prečítať trvá týždne. Ten čas musí samozrejme niekto zaplatiť, a už sa motáme v kruhu...

Trošku dúfam že s takýmito "čítacími a kontrolnými" prácami začne už čoskoro pomáhať AI a  výrazne to celé zefektívni...

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: smutná realita v ČR

20.05.2024 v 17:01 Čáp

Nikdy v historii nepadala letadla hromadně lidem na hlavy. Úředníci na tom však mají pramalou zásluhu, a především dnes se vše praktické smrsklo ve vytváření nekonečného množství papírů. Viděl jste někdy úředníka, kterej by prošel fabriku a měl podnětné připomínky k výrobě?

A obávám se, že nástup toho čemu se nyní říká umělá inteligence věc jen zhorší. Kdysi nám říkali, že ve 21. století už nebudou žádné papíry, vše bud v počítačích. Pomineme-li fakt, že to je jedno, jakou podobu má lejstro, tak je evidentní, že s rozvojem počítačů papír jen přibylo - je snažší je vytvářet, kopírovat a je na to taky mnohem víc lidí. 

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: smutná realita v ČR

20.05.2024 v 21:41 Václav

Souhlasim. Az se AI pusti do certifikace, to teprve bude zmatek nad zmatek ;) Na prvni pohled to vypada velice profesionalne pokud o tom clovet nic netusi, zajimave to zacne byt, pokud o tom predmetu mate nejake poneti ;)

Jinak potvrzuju, nejake review vsech predpisu by bylo vice nez zadouci. Ale, neco vyradit, zjednodusit, zprehlednit, nastudovat a zpristupnit je mnohem tezsi, nez jen bezhlave pridavat a jeste to svadet na nekoho jineho... Znam to z prace, taky se tam potykame se stovkami a stovkami requirementu, nekdy dobrymi, nekdy zbytecnymi, nekdy dokonce vzajemne si odporujicimi, proste, jak to prinesl cas ....

Zly umysl statu, nebo dokonce sabotaz bych v tom ale nehledal. Tady holt hrajeme v nesrovnatelne mensim rybnicku, nez na Blizkem Vychode ...

Odpovědět

RE: RE: RE: smutná realita v ČR

22.05.2024 v 8:24 tomas

Súhlasím, som však názoru, že na rozvoj GA v našich podmienkach chýba infaštruktúra aby sa ľudom oplatilo na letisko ísť byť aj kvôli medzimestkému letu. Autom je to proste "šikovnejšie" nakoľko veci okolo príchodu na letisko, odbavenia a podobne zaberú vela času. Poznáte to sami keď si idete zalietať a potrebujete sa na letisko dostať čo mnoho krát zaberie dlhší čas ako samotný let. Čiže kľúčom je infaštuktúra. Ale na druhej strane o neochote riadiť malé lety na medzinárodných letiskách nehovorím. Boli by najradšej keby vypadli. Detto školy.  To iste zmiešaná prevádzka armáda vs civily. Prázdne vojenské  hangáre, potenciálny zdroj financí kam by si súkromníci radi umiestnili svoje lietadlá. A mohli by sme pokračovať. 

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: smutná realita v ČR

22.05.2024 v 15:54 Čáp

Nevím co si představit pod pojmem, že "u nás chybí infrastruktura". Letišť je u nás plno. Snad kdyby na ních byly bezobslužné čerpačky - ale věřím, že kdyby to bylo ekonomicky zajímavé, tak by jich bylo více.

Všimněme si prosím, že "Saudská Arábie již podniká vstřícné kroky, vloni např. zrušila omezení pro lety bez cestujících". Nevím, jak kdo a jak kde, ale já si od roku 1989 nepamatuji na žádné omezení letů bez cestujících u nás.

Odpovědět

ale ještě k omezování Ga

20.05.2024 v 18:50 Čáp

Jen ještě osobní malá připomínka k "omezování GA u nás". Samozřejmě těch "důkazů" každý najdeme mraky. Ale osobně mám pocit, že teď právě létáme velmi svobodně. To nikdy nebylo a ani dnes není všude. Např. v Německu není  možné přistávat mimo oficiální letiště. To jen, abychom pořád  nenadávali, jak je to u nás všechno špatný, Není! A už vůbec ne ve srovnání se Saudskou Arábií. Tam bychom těžko mohli létat tak jo u nás tam bychom snad nikdo žít nechtěli. Ať už si investují do GA třeba miliardy, svoboda tam stejně nikdy nebude.

To:  Josef - k cestě letadlem někam, kde musíte být v přesný čas je potřeba připočíst cestu na letiště, přípravu letadla, zaparkování letadla, cestu z letiště. Autem dojedete rovnou tam, kam potřebujete, to ještě zatím většinou jde, A pak ty časy začnou vypadat úplně jinak.

A to se nebavíme o tom, že cesta letadlem, tak abych se ještě ten den vrátil třeba z Francie ( a - jak píšete - ušetřil za hotel), znamená IFR letadlo, IR papíry, a to je úplně jiná kategorie dopravy, za úplně jiné peníze, týkající se v podstatě malého procenta pilotů.  To je smutná pravda, létáme pro radost, pro dopravu to používáme, protože nás to baví, praktičnost v tom však dnes těžko najít.

Odpovědět

RE: ale ještě k omezování Ga

21.05.2024 v 12:57 Vlado

presne tak, cesta lietadlom sa vyplatí od určitej vzdialenosti. Po slovensku určite nie. Aktuálne mám lietadlo v tom istom meste, kde žijem, takže cesta k nemu je dajme tomu 10-15 min. Predletová kontrola, plnenie atď mi zaberie min pol hodinu. To mám 40-45 min a ešte stále som sa nepohol z miesta. 

Úplne iná situácia samozrejme je, ak idem niekam, kde sa autom trmácam min 4-5 hod, tam je tá úspora už jasná a samozrejme aj komfort, po 1-2 hodinovom lete je človek v top kondícii a pohode.

Súhlasím aj s tým, že máme super možnosti, lietanie v rámci eu je bez obštrukcií, nie je problém si kedykoľvek podať fpl a o hodinu smerovať na opačnú stranu eu.

Odpovědět

RE: ale ještě k omezování Ga

23.05.2024 v 8:59 Josef

To Čáp:

Pane kolego, v tom se shodneme - ale z mého pohledu IFR pilota právě ta infrastruktura chybí.

Chybí přístrojová letiště, zpevněné a osvětlené RWY, často možnost dotankovat - a čím dál na E, tím hůř.

Získání IR doložky pro "soukromníka" je relativně složité.

"Vytunit" přístrojovou desku složité a drahé. Administrativní požadavky často přehnané.

Letiště nikdo nechrání - myslím proti tlakům z nich dělat průmyslové zóny/parcely apd.

Tenhle typ cestování není pro každého, protože když chcete být někde opravdu včas a na jistotu, pojedete o den dřív autem/vlakem.

Ale jde to. Je to rychlé a pohodlné. S vhodným letounem i spolehlivé.

S ULLa srovnatelné i cenově s pozemní dopravou..

K Vašemu poslednímu odstavci - tohle téma by se nemělo omezovat jen na ty nejlehčí a nejlevnější stroje ale na celé odvětví.

Stejně tak to cestování - ne "jen" po vlastním státě ale celá EU a přilehlé státy je "náš rybník".

 

Odpovědět

Přidat komentář