Gulfstream G700 prošel FAA certifikací

04.04.2024

Letoun G700 od Gulfstreamu je dlouho očekávanou novinkou v nabídce ikonického výrobce business jetů. Na konci března se mu povedlo získat zelenou od amerického úřadu.

Gulfstream G700
Gulfstream G700 (Zdroj: Gulfstream)

Vrchol dokonalosti business létání. Tak Gulfstream popisuje svou novinku G700, která na konci března úspěšně prošla certifikací u amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA). Stroj s dosud největším obytným prostorem, nejnižší kabinovou výškou a s doletem přes 14 tisíc kilometrů tak může konečně zamířit mezi své zákazníky.

„S G700 jsme prošli nejpřísnějším certifikačním programem v historii společnosti,“ uvedl v tiskové zprávě prezident Gulfstreamu Mark Burns. „G700 přináší do business letectví novou úroveň výkonu a kabinového pohodlí, zatímco splňuje nejvyšší certifikační standardy, jaké naše odvětví kdy vidělo.“

Zástupci Gulfstreamu Vicki Brittová (vlevo), Dennis Stuligross (vpravo) a manažerka východní kanceláře FAA Christina Underwoodová
pózují s dokumentem o certifikaci G700 (Zdroj: Gulfstream)

 

G700 si skutečně prošla přísným schvalovacím procesem a specifikace letounu se měnily ještě na podzim během testů. Při více než 4 tisících nalétaných testovacích hodin se například přišlo na to, že potenciál motorů Rolls-Royce Pearl 700 nebyl dosažen a letoun tak nakonec má dolet 14 353 km při rychlosti 0,85 Machu, samotná maximální rychost stroje pak stoupla z 0,925 Machu na 0,935. Dolů pak šla kabinová výška. Už původních 2 916 stop (889 m) byl rekord v kategorii business jetů, Gulfstream ale laťku dostal ještě níž, a to na 866 metrů při maximálním dostupu 12 497 metrů. I díky tomu se ale certifikační proces zpozdil a plánované zahájení dodávek v Q1 2024 tak společnost nestihla.

Certifikační proces ale odhalil ještě další dvě výkonnostní vylepšení. Nutná dráha pro vzlet byla zkrácena na 1 827 metrů, na přistání pak stroj potřebuje méně než kilometr, konkrétně 960 metrů. Letoun tak bude s maximální kapacitou až 19 osob patřit mezi jeden z nejlepších strojů na trhu.

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář