Droneliner - bezpilotní budoucnost letecké nákladní dopravy

11.10.2023

Ambiciózní koncept bezpilotního letadla změní podle jeho autorů dnešní podobu letecké cargo dopravy. Společnost chce dálkově řízený Droneliner s hybridním pohonem vyrábět jak v civilní, tak ve vojenské verzi. Odhadovaná částka na vývoj činí 10 miliard dolarů.

Takto vypadá nový koncept Dronelineru DL200
Takto vypadá nový koncept Dronelineru DL200 (Zdroj: Droneliner)

Britský startup přišel s novým konceptem bezpilotního nákladního letadla. Oproti nynějším nákladním letadlům, která především vychází z konstrukce letadel pro cestující, přichází Droneliner s konstrukcí uzpůsobenou primárně pro nákladní dopravu. Díky tomu, že koncept letadla je bezpilotní, tedy letadlo bude ovládané ze země, nebude muset mít zakompovanou přetlakovou kabinu, což přidá na účinnosti motorů. Kromě civilní verze letounu je plánována i vojenská verze, která nabídne využití i jako výsadkové letadlo či tanker.

Mezi další předpokládané výhody nového stroje se řadí snížení emisí až o 95 % a také vyrázně nižší provozní náklady oproti současným nákladním letadlům. Koncept je navržený tak, že cargo se bude nakládat předními i zadními dveřmi. S konceptem letadla je také spojen nový koncept ultralehkých kontejnerů, které by byly případně využívany. Letoun by měl využívat SAF palivo (Sustainable Aviation Fuel), nebo vodík. Pohyb po zemi zajistí ale část motoru využívající elektřinu.

Stroje DL350 bude možné nakládat zepředu i zezadu (Zdroj: Droneliner)

 

Droneliner plánuje vyrábět dvě verze svého nákladního letadla. Menší jednomotorové verze ponese označení DL200 a má pojmout náklad o hmotnosti 200 tun. Větší dvoumotorová verze DL350 má na svou palubu pojmout 350 tun nákladu a jeho maximální vzletová hmotnost má činit přibližně 600 tun, čímž se přibližuje kategorii An-225 Mrija. Pokud Droneliner postoupí do další fáze vývoje, očekává se u něj využití motorů GE Aerospace GE9X nebo Rolls-Royce Ultra Fan. Oba dálkově ovládané stroje budou teoreticky schopné doletět do vzdálenosti 12 000 km.

K uvedení letadla do provozu vede ještě velmi dlouhá cesta plná překážek. Představitelé společnosti nyní počítají s nutnou částkou na vývoj letadla čínící 10 miliard dolarů. Koncept s sebou přináší i otázky ohledně nutné úpravy předpisů.

 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář