Nahrazuje mobilní aplikace Databáze letišť plnohodnotně tištěnou podobu? Pokud si koupím aplikaci a budu ji mít při letu dostupnou na tabletu, nemusím už kupovat a používat tištěnou verzi?
S takovým dotazem mi přišel před pár dny e-mail. Odpověď by mohla zajímat více pilotů. Vzhledem k různým možným úhlům pohledu nelze úplně jednoznačně odpovědět tak či onak. Nicméně obecná odpověď zní: ano – mobilní aplikace plně nahrazuje tištěnou podobu. Rád bych vám však zmínil i ostatní aspekty.
A/ Čistě technicky: ano – úplně všechny informace, které najdete v tištěné podobě, najdete také v mobilní apce. Podrobné letištní informace včetně rozšířených informací ze sekce AD Info, PDF listy z DL Profi, kompletní informace ze všeobecné části GEN (v PDF – eBook) a také kvalitní leteckou mapu v obou měřítkách 1 : 500 000 a 1 : 1 000 000. V mobilní apce však najdete výrazně více. Jsou to podrobné informace o dalších leteckých objektech (heliporty, PG plochy, radionavigační zařízení, vstupní a VFR hlásné body, letecké překážky) a o všech vzdušných prostorech (s uvedením provozní doby, informací o omezeních provozu a hlavně odpovídajících komunikačních frekvencí). Navíc je v apce také podrobná letecká mapa 1 : 200 000. Dále jsou to aktuální (on-line) meteorologické informace včetně meteoradaru, METAR/TAF, regionální QNH a hlášení aktuálního počasí i předpovědí od ČHMÚ. Je zde dostupný také kompletní AIP a VFR příručka ČR. Přidanou hodnotou je určitě spojení mapy s GPS pro zobrazení vaší aktuální polohy a hlavně propracovaná navigace. Trať vašeho letu si můžete nakreslit prstem v mapě nebo jednoduše vybrat ze seznamu letišť a ostatních bodů a apka vás po vámi zadané trati poté spolehlivě povede.
B/ Legislativní aspekt: opět ano - mobilní apka je po legislativní stránce plnou náhradou za informace v tištěné podobě. Letecké předpisy a zákon v této otázce hovoří zcela jasně: pilot má povinnost mít na palubě mapu obsahující aktuální letecké informace. Kdo tuto mapu vydal není důležité (jestli ŘLP, nebo kdokoliv jiný) a formu předpisy také neřeší (jestli papírová, nebo elektronická). To samé platí pro informace o letištích, které si musí pilot také zajistit pro vykonání letu. Mobilní apka je tedy plně vyhovující zdroj informací. To platí samozřejmě pro všechny druhy letecké činnosti – létání s běžnými motorovými letouny (kategorie GA), vrtulníky, větroni nebo s UL letadly (SLZ). Podrobnou analýzu na toto téma zpracoval již v roce 2021 letecký guru Michal Orlita.
C/ Praktická stránka: a zde se dostáváme na tenčí led. Já osobně každému pilotovi doporučuji, aby měl na palubě kromě všech možných elektronických zařízení alespoň papírovou leteckou mapu. Hlavním důvodem je bezpečnost, ale také praktičnost. U každého elektronického zařízení je potřeba počítat s možností výpadku. Vyčerpání baterie se dá v dnešní době vcelku dobře řešit buď palubním napájením nebo powerbankou. S přehřátím od sluníčka je to již horší. Mně osobně takto vypadl tablet kvůli přehřátí chvíli před příletem na letiště a než se mi ho podařilo znovu spustit, už jsem byl dávno po přistání (naštěstí jsem měl s sebou také papírové vydání Databáze letišť jako zálohu). Praktická stránka je také prostá. Pokud letíte po trati a potřebujete, aby vás mobil/tablet vedl, tak je kolikrát pohodlnější zalistovat v papírovém vydání pro získání potřebných informací a ponechat elektronické zařízení v klidu navigovat. To samé platí, pokud si potřebujete něco najít v mapě. Myslím, že těch pár stovek za rok za tištěnou Databázi letišť s leteckými mapami určitě stojí za to.
A na závěr ještě pár odkazů:
Tištěná Databáze letišť 2023 vychází na konci března a až do konce února si ji můžete výhodně předplatit.
Zakoupení licence pro zobrazení aktuálních leteckých dat.
Licenční kód pro aktivaci licence v mobilní apce obdržíte e-mailem ihned po zakoupení. Při spuštění vám apka nabídne možnost aktivace licence – vyberte volbu Aktivovat licenci Databáze letišť a následně zadejte vaše nové licenční číslo. Jednu licenci je možné aktivovat na jednom tabletu a zároveň na jednom telefonu.