Bývalý testovací pilot americké společnosti Boeing čelí obžalobě z podvodu v souvislosti s kauzou letounů Boeing 737 MAX. Podle prokuratury pilot Mark Forkner předal vedení společnosti a americkému Federálnímu leteckému úřadu (FAA) nepřesné a neúplné informace o funkčnosti systému stabilizace letu MCAS. Forkner nyní čelí obviněním za spiknutí s cílem podvést zákazníky Boeingu a z podvodu FAA.
Forkner působil jako hlavní testovací pilot Boeingu pro program MAX. Prokuratura se domnívá, že vedení společnosti a skupině Aircraft Evaluation Group (AEG) při FAA nepředal zásadní informace o funkci systému MCAS, aby se Boeing vyhnul nákladnému dodatečnému výcviku pilotů. Podle předběžných závěrů z vyšetřování by další výcvik navýšil cenu každého stroje o cca 21,8 milionu korun. Kvůli možnému podvodu vůči FAA nebyl systém MCAS dostatečně popsán v letové příručce a dalších výcvikových dokumentech.
FAA certifikovala typ 737 MAX v roce 2017, ale po dvojici tragických nehod byl letoun roku 2019 celosvětově uzemněn. První Boeing 737 MAX společnosti Lion Air spadl v říjnu roku 2018 do Jávského moře. K druhé nehodě došlo v březnu roku 2019, kdy havaroval krátce po startu z Addis Abeby letoun stejného typu flotily Ethiopian Airlines. V obou případech systém stabilizace letu MCAS kvůli vadnému senzoru opakovaně uváděl letoun do prudkého klesání, kterému piloti nedokázali vzdorovat.
Devětačtyřicetiletý pilot by měl v pátek stanout před soudem ve Fort Worth v Texasu. Obžaloba tvrdí, že se Forkner dopustil podvodu ve snaze získat desítky milionů dolarů pro Boeing a během certifikace podvedl FAA AEG. Pokud se prokáže pilotova vina ve všech bodech obžaloby, hrozí mu až 100 let vězení.