Americký výrobce stavebnic Sonex Aircraft představil svůj plán rozšířit své řady dolnoplošníků o první hornoplošník určený nejen pro delší přelety, ale také nenáročnou akrobacii. Výrobce prozatím zveřejnil jen předběžný návrh a předpokládá, že letoun bude k dispozici až v roce 2023.
Hornoplošník Sonex by se měl vyrábět hned v několika verzích. Zákaznici budou mít na výběr buď z konvenčního uspořádání ocasních ploch, nebo uspořádání ve tvaru „Y“. Další možnost výběru bude mít zákazník při volbě podvozku. Výrobce nabídne tříkolový podvozek nebo ostruhový.
Výrobce uvádí, že maximální vzletová hmotnost letounu by měla být okolo 600 kilogramů a prázdná hmotnost letounu bude činit přibližně 326 kg. Nádrže na palivo budou mít kapacitu 20 galonů (asi 75,7 litrů) a zákazník bude mít možnost vybavit letoun ještě přídavnou nádrží na 10 galonů (cca 37,8 litru).
Sonex počítá s instalací pohonných jednotek s výkonem 100 koňských sil a mezi doporučené výrobce se řadí také rakouský Rotax. Letoun bude mít také odnímatelné křídla, což umožní jeho přepravu na přívěsném vozíku z a na letiště.
„Přestože mnoho výrobců stavebnic dnes vyrábí hornoplošníky s myšlenkou backcountry létání, my vyrobíme svůj hornoplošník v tradičním Sonex provedení s elegancí a efektivními akrobatickými a cross-country charakteristikami,“ sdělil Mark Schaible, generální manažer Sonex Aircraft.