Úřad pro civilní letectví (ÚCL) publikoval na svém webu stanovisko ke změně výkladového materiálu AMC (Acceptable Means of Compliance) týkajícího se požadavků na rozlétanost při prodlužování platnosti pilotních průkazů BPL, SPL a LAPL a kvalifikací SEP land a TMG. Pro tyto účely je nově možné do povinného náletu započítat i hodiny na tzv. annexovaných letadlech, typicky na ultralightech.
Jak vysvětluje stanovisko ÚCL, je možné do požadavků na rozlétanost pro účely tzv. administrativního prodloužení dané kvalifikace započítat i nálet na letadlech vyňatých z působnosti Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví (tzv. annexovaná letadla), mezi něž patří nejen ultralighty do 600 kg MTOW, ale například i typy L-40 či L-60.
Pro tyto účely naopak nelze započíst nálet na letounu An-2, který vyžaduje typovou kvalifikaci.
Kompletní přehled požadavků lze nalézt na webu ÚCL.
Mohl by mi někdo, kdo je v předpisech orientovanější potvrdit, že uvedeným způsobem lze prodloužit i pilotní průkaz PPL SEP LAND? Nebo se to vztahuje jen na BPL, SPL a LAPL?
V citovaném předpisu i ve stanovisku ÚCL není nic o prodlužování třídy SEP Land v průkazu PPL(A), CPL(A) ani ATPL(A), pouze LAPL(A). Tedy se obávám že se to bude týkat pouze LAPLu. Je to jen můj názor, takže doporučuji se obrátit přímo na ÚCL případně na některého z examinátorů kteří prodlužují tuto kvalifikaci. Stejně je to nakonec ten kdo ti dá razítko do průkazu a kdo ti kontroluje zápisník.
V průkazech LAPL(A) není uvedena kalendářní platnost SEP land, ale je tam UNL. To neznamená neomezenou platnost, ale aktuální platnost plníte požadavkem na rozlétanost těch 24 měsíců dozadu.
V průkazech PPL(A), CPL(A) a ATPL(A) je platnost SEP land časově omezená, prodlužujete administrativně nebo přezkoušením.
Vysvětlení, "co, kdy, kolik, na čem a s kým", či jak případně obnovit, je pak podrobně vysvětleno pod odkazem "na webu ÚCL" v článku výše.
ten pripis UCL je jasny - na LAPLu (stejne jako na SPL) se neprodluzuje platnost kvalifikace, ale existuje tam rozletanost. a to je tam popsane. no a platnost kvalifikace je na ostatnich prukazech - a to je tam popsane pod tim - i kdyz tam neni explicitne napsane PPL. ale to nevadi, ja to jasne.
Ono slovo rozlétanost je v našich končinách používáno spíše jako získaná, pokračující či obnovovaná dovednost řídit letadlo.
U zkoumání aktuální platnosti SEP land nebo TMG v LAPL(A), obdobně platnosti KLUZÁKY v SPL je možná srozumitelnější pojem "potřebný nálet pro aktuální platnost".
Ještě k pojmu průkaz způsobilosti. Když Vám bude někdo kontrolovat platnost průkazu způsobilosti, tak předkládáte nejen tu vlastní skládanou kartičku, ale k tomu ještě průkaz totožnosti (OP,pas) a platnou zdravotní způsobilost.
U doložení platnosti kvalifikací, kde je v průkazech UNL, je součástí průkazu způsobilosti ještě zápisník letů, ze kterého lze zjistit ten "potřebný nálet pro aktuální platnost"