Od dnešního dne musí piloti zahajující výcviky MPL, ATPL(A) či CPL(A) absolvovat také výcvik prevence ztráty kontroly nad řízením a obnovení kontroly nad řízením (Upset Prevention and Recovery Training, UPRT). Zavedení tohoto cvičení je reakcí na nehody z posledních let, kdy kvůli nedostatečné nebo vyloženě špatné reakci pilota došlo k tragickým nehodám.
Základní výcvik UPRT je povinný pro uchazeče o průkaz způsobilosti pilota ve vícečlenné posádce MPL a integrovaný výcvikový kurz pro piloty dopravních letounů ATPL(A). Dále je pak povinný pro získání některých třídních nebo typových kvalifikací. Všichni piloti, kteří do výcviku vstoupí po 20. prosinci, tak automaticky musí absolvovat UPRT. Piloti, kteří již výcvik započali a dokončí jej do 20. prosince 2021, nemusí výcvik UPRT absolvovat. V případě, že nestihnou dokončit výcvik do tohoto data, musí UPRT absolvovat také.
Dle serveru Flying in Ireland základní výcvik UPRT nebude obsahovat v zásadě nic nového, co by již nebylo součástí soudobých výcviků. Piloti budou nadále nacvičovat různé rychlostní režimy letu, dále pak dobře známé nácviky pádů, prevence proti vývrtce apod. Jedná se tak spíše o pojmenování stávajícího souboru cvičení. Naopak pokročilý výcvik UPRT, který bude povinný pro adepty profesionálního létání, bude rozšířen o pět hodin teorie a tři hodiny praktického cvičení. Jak probíhá takový výcvik například v rámci typovky na L 410, se můžete dočíst v článku Simulátor L 410 – světový unikát v Ruzyni.
Server zároveň zdůrazňuje, že výcvik bude možno provádět na stávajících letounech. Cvičení UPRT je zaměřeno především na prevenci ztráty kontroly nad řízením, v horším případě na obnovu kontroly nad letounem. Náplní tak bude zejména oprava poloh, do kterých se letoun dostal nedopatřením anebo chybou posádky, nikoliv však úmyslné uvádění letounu do nezvyklých poloh jako v případě akrobacie.
Jaké překvapení, EASA zjistila, ze by měl pilot a zvlášť ten dopravní (a to by měli být ti nejlepší z nejlepších), v první řadě umět létat.. To, co bylo v ČR standardem cvičit celá desetiletí a po nástupu různých komerčních škol hodně upadlo, se prezentuje jako revoluční myšlenka pod zkratkou UPRT.
Ahoj Petře. Zajímalo by mne zda-li pak máš průkaz IFR a oplyvas třeba i nějakou typovkou. To by jsi pak Petře věděl, že to není úplně tak snadné jak se zdá. Za prvé je velký rozdíl mezi 450kg a 50t. Hustota vzduchu ve výškách je také jiná. Velké motory mají svůj spoolu-p time atd atd atd. Mrzí mě že spousta lidí stále nechápe že na to nemůžou dívat svým pohledem GA pilota. A třeba tím co jsi napsal ve smyslu toho, že by dopravaci měli být nejlepší z nejlepších, tak to je právě ten důvod proč ty jako GA pilot ten výcvik nemáš. Když si na Flightradar24 zapneš notifikace na emergency. Zjistíš že denně mají minimálně 3 letadla vyhlášenou nouzi, nebo se stačí kouknout na AVHerald kde máš všechny nehody a incidenty rozepsané. Pak si třeba vy všichni uvědomíte, že právě ty letadla zas tak často nepadají. Že denně má nějaká posádka vážný problém a zvládla ho bezpečně vyřešit. A teď se koukněte na statistiku, kolik je nehod GA a kolik v dopravě. Asi vám dojde že ten počet na množství vzletů bude u GA tragický. Stejně jako vy se tady snažíte poučovat dopravní piloty že neumějí lítat. Tak i oni by mohli poučovat, že když vleti do mlhy GA pilot, tak to bohužel končí tragicky. Kolik tady takových komentářů za tu dobu bylo? Měl by tady vládnout nějaký respekt, hlavně ve chvílích, kdy mluvím o věcech, kterým nerozumím. Ono totiž i třeba pád ve 37000ft je jiný než se 152 ve 3000ft. Ono totiž potlačit ve velkém letadle jako v Cessně znamená švihnout -1G a hned máš na triku 20 lidí v zadu, kteří to odnesou v nejlepší otřesem mozku, v horším případě třeba letušku zmáčkne vozík a máš po lítání, protože jsi zabil člověka svoji nedbalostí. A věř, že tyhle věci se stávají v momentech, kdy člověk nedává moc pozor, má za sebou 10h lítání a zrovna si sladí kafčo.
Tímhle vším se nesnažím do někoho navazet. Pouze Vás vyzivam k respektu. Svět je hodně různorodý a musíte si uvědomit, že to není pouze o Vašem pohledu na věc. Ono je totiž pak smutný, když si to tady čte někdo, kdo třeba zažil pár nouzových situací, že je blbec co neumí lítat. Ono jsme totiž všichni lidé a určitě i vy jste udělali chyby v tom letadle, kdy to bylo o fous že? Ovšem důležitější než ta chyba je to, co si z toho člověk odnese. Díky
Jediná nová věc se zdá být nutnost dalšího papíru a nazvání stávajících cvičení novým jménem.
Viz Part-FCL "FCL.315.A CPL" a dále v "AMC1 to Appendix 3" kde je to předepsanou součástí všech kurzů CPL(A) a ATPL(A).
Předpokládám že ta poznámka na komerční školy se týká pouze do úrovně PPL, vzhledem k tomu že pouze 3 aerokluby mají ATO a mohou tak cvičit CPL+. Mám osobní zkušenost jak s prostředím AK, tak s nejmenovanou komerční školou a u obou bylo součástí výcviku to co je teď nazýváno UPRT.
Osobně si myslím, že pokud to má k něčemu být, tak by to mělo být součástí obnovovy kvalifikace, ne jen jednou ve výcviku. Jestli to tak je nevím, s tím osobní zkušenost nemám.
článok hovorí o úplne niečom inom ako sa uberajú komentáre. Niesom dopravný pilot dokonca sa nepovažujem ani za veľa skúseného letca. To, že dnešní dopravní piloti už niesu bývalý práškari čo majú tisíce štartov a hodín v malej výške a ero dokážu vodiť presne a citlivo je asi fakt len nechápem prečo si myslíte, že dopravný pilot neodlieta GA alebo ULL lietadlo. Myslím, že každý pilot než sa dostane do kokpitu dopravného lietadla musí odlietať mrte hodín na niečom malom takže asi nejaké skúsenosti nabral a prejsť na menší typ aj po rokoch pre väčšinu znamená odlietať pár hodín s inštruktorom, aby si obnovil návyky, odhad výšky a rýchlosti. Navyše kto porovnáva činnosť pilota na dopraváku oproti trenerovi alebo ultralajtu je fakt mimo alebo je tak bohorovný, že si nedohliadne na špičku nosu.
Ešte raz nepovažujem sa za odborníka ani skúseného aviatika. Svoj názor som si vytvoril po mnoho hodinách debát s mojim inštruktorom mimochodom bývalým aeroklubákom, práškarom, kapitánom dopravných lietadiel a teraz inštruktorom ULL.