Nejlevnější motorové létání je...

06.02.2006 2 příspěvky

Možná doposud létáte jen bezmotorově a říkáte si, že by bylo skvělé dostat se do vzduchu i tehdy, když zrovna není ten správný termický den. Nejlépe odstartovat z nejbližšího vhodného pole za barákem, létat tak dlouho a tak vysoko jak chcete a pokud možno až k večeru, abyste si nemuseli brát pro každé létání hned dovolenou. Tak to jste určitě přemýšleli, jaké by to bylo létat s motorovou krosnou.

Nejlevnější motorové létání je...
Nejlevnější motorové létání je... (Zdroj: Aeroweb.cz)

 

Motorový paragliding (MPG) je ze všech druhů (motorového) létání finančně nejméně náročnou záležitostí. Kloubí se v něm výhody a krásy létání s paraglidingovým křídlem s výhodou regulace výšky letu. Při letu stabilní rychlostí kolem 35 km/h a minimální povolenou výškou nad terénem 150 m si můžete opravdu vychutnávat krajinu pod vámi. Zakroužit nad zajímavými objekty či útvary v krajině a když se vám libí některé zajímavé místo, pak přistát na nejbližší vhodné ploše.

Jak rychle to s motorem letí

Velice často dostávám otázku, jak rychle může paraglidingové křídlo s motorem letět. Při známé představě, jak funguje přidání plynu u aerodynamicky řízených letadel však nelogická odpověď. Paraglidingový komplet s motorem letí v jakékoliv poloze přípusti plynu v podstatě stále stejnou rychlostí. Po přidání plynu způsobí tlačná síla motoru za pilotem zvýšení úhlu náběhu křídla a to se projeví pouze větším stoupáním, nikoliv však zvýšením rychlosti. Spíše naopak se při přidání plynu rychlost vůči zemi ještě mírně sníží.

Kolik to stojí

Základní otázka pro každého zájemce o tento druh létání je - kolik stojí MPG výbava a jakou nejlépe vybrat. Následující tabulka je orientační přehled ceny výbavy.


Přibližná cena MPG výbavy:

Nové od:

Létané od:

Paraglidingové křídlo

40 000 Kč

      15 000 Kč

MPG krosna (tovární výroba)
(elektrický startér, vrtule 130 cm)

      95 000 Kč

      35 000 Kč

Záložní padák
Není vyžadován. Puze pokud jej chcete mít při sobě.

        7 300 Kč

        3 000 Kč

Výškoměr - variometr

        4 500 Kč

        2 000 Kč

Přilba

        2 500 Kč

          800 Kč

Celkem výbava

    149 500 Kč

      55 800 Kč

Ceny jsou včetně 19% DPH. Létané vybavení v této ceně má kolem 150 hodin

 

 

 

Paraglidingové křídlo

Výběr paraglidingového křídla pro MPG je vhodné zúžit na kluzáky kategorie A, A-B (test DHV 1 nebo DHV 1-2). V této kategorii nabízí zejména čeští výrobci široký sortiment kvalitních a prověřených kluzáků. V dnešní době jsou kvalita, bezpečnost a celkové parametry kluzáků této třídy natolik vyrovnané, že když vsadíte na svoji oblíbenou značku, neuděláte chybu.

S koupí létaného křídla je to však jinak. Zde je zapotřebí vysoké obezřetnosti při nákupu, zejména u těch cenově neodolatelných nabídek. Z hlediska možného rizika špatně nakoupit, doporučuji kupovat i létané padáky od výrobců, kteří je vykoupili (prodejcem je tedy výrobce, nikoliv Jan Novák z Horní Dolní) a za případné skryté vady nesou odpovědnost. Minimálně je to subjekt, který se kvůli reklamaci jednoho padáku nevytratí ze světa.

MPG krosna

Z vlastní zkušenosti a zkušenosti ostatních pilotů doporučuji zaměřit se pouze na krosny tovární výroby. A z továrních krosen vybírat modely, které jsou již déle na trhu a mají tedy odladěny svoje dětské nemoci. Pokud tedy máte zálusk na některou z novinek (zejména kde výrobce uvádí zcela novou konstrukci, nový typ motoru, který ještě není ověřen na tomto typu stroje, apod.), pak bych doporučoval opatrnost a zvolit jako vhodnější již třeba 1-2 roky starý model, o kterém ale víte, že je (poměrně bezproblémově) užíván jinými piloty. Navíc starší model bude v té době pravděpodobně zlevněn.

Proč vybírat z krosen tovární výroby

Krosny domácí výroby sice pravděpodobně prošly schválením do provozu jako SLZ, nicméně neověřené konstrukce a nevhodné motory způsobují řadu problémů při provozu. Jistě můžete natrefit na spolehlivý kousek, který vás nikdy nezklame, ale zkušenosti z provozu mluví spíše o opaku.

Klasická situace: Konečně se domluvíte s kamarádem, dříve odjedete z práce, dojedete 20 km za město, zkontrolujete ideální podmínky - fakt tam jsou, převlečete se do lítacího, pobavíte se s místním zemědělcem, rozložíte padák, složíte pracně krosnu a pak ji na sto první způsob prostě nenastartujete. Zůstanete na zemi, zatímco kamarád už vzdal čekání ve vzduchu a vydal se na výlet. Ještě si večer u piva od kamaráda poslechnete jak to bylo fakt super.. No, raději na to nemyslet :-))

Nejčastější problémy krosen:
Jen namátkou uvádím nejčastější technické problémy MPG krosen

  • Vibrace krosny způsobují oslabení materiálu a dochází k ulomení součástí, které jsou namontovány na skeletu nebo přímo motoru (výfuk, nádrž, šrouby, kapotáže)
  • Zadření motoru, ložisek. Vysokoobrátkové motory, které se pro tento účel používají jsou náchylné k rychlému zadření při nedostatku maziva (například použitím špatného oleje) nebo na dlouhodobě zvýšené otáčky způsobené použitím špatného reduktoru nebo vrtule.

Naštěstí při rozumném létání máme vždy vyhlédnutou plochu pro nouzové přistání a samotné přistání do terénu není nic vážného a ani neobvyklého.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Nejlevnější tovární krosny

30.09.2010 v 15:45 Hubert Ličman

Myslím, že autor neměl zcela přesné informace o ceně továrních krosen. My s přítelkyní létáme na krosně Jannifer od Jarka Sůry, 29 HP, vrtule 125 cm a cenově ji máme (jako jeho dealeři) v nabídce již pod 80 tis. Kč vč. DPH. Je možno i přikoupit podvozek a to je paráda! Krosna je s chrommolybdenu a je prakticky ověřeno, že je řádově pevnější, než-li třeba Rodeo od nejmenované velké firmy s hliníkovým rámem. Osazen je osvědčený HP paramotor. Více info na www.nakridle.cz

Odpovědět

RE: Nejlevnější tovární krosny

24.02.2012 v 9:20 Hubert Ličman

Hm, našel jsem svůj starý příspěvek. A musím doplnit, že po půlroce provozu jsme uvedené krosny vrátili výrobci. 11 poruch za půl roku bylo moc i na moje pevné nervy. Nyní létám na velké MPG tandemové tříkolce vlatní konstrukce, osazené spolehlivým leteckým motortem Rotax 503. Je to sice větší a tím pádem i méně skladné, více to žere benzin, ale pocit jistoty daný spolehlivým motorem a více než dostatečný výkon mi dávají jistotu i při přeletu nad horami a nebo místy, kde nelze snadno přistát. Jednoznačně tedy doporučuji těm, kdo to s létáním myslí vážně, začít létat na něčem spolehlivém. Mou tříkollku si můžete prohlédnout na www.nakridle.cz, tamtéž najdete i kontakt na mne pro případné dotazy.

Odpovědět

Přidat komentář