Jak rychle to s motorem letí
Velice často dostávám otázku, jak rychle může paraglidingové křídlo s motorem letět. Při známé představě, jak funguje přidání plynu u aerodynamicky řízených letadel však nelogická odpověď. Paraglidingový komplet s motorem letí v jakékoliv poloze přípusti plynu v podstatě stále stejnou rychlostí. Po přidání plynu způsobí tlačná síla motoru za pilotem zvýšení úhlu náběhu křídla a to se projeví pouze větším stoupáním, nikoliv však zvýšením rychlosti. Spíše naopak se při přidání plynu rychlost vůči zemi ještě mírně sníží.
Kolik to stojí
Základní otázka pro každého zájemce o tento druh létání je - kolik stojí MPG výbava a jakou nejlépe vybrat. Následující tabulka je orientační přehled ceny výbavy.
Přibližná cena MPG výbavy: |
Nové od: |
Létané od: |
Paraglidingové křídlo |
40 000 Kč |
15 000 Kč |
MPG krosna (tovární výroba) |
95 000 Kč |
35 000 Kč |
Záložní padák |
7 300 Kč |
3 000 Kč |
Výškoměr - variometr |
4 500 Kč |
2 000 Kč |
Přilba |
2 500 Kč |
800 Kč |
Celkem výbava |
149 500 Kč |
55 800 Kč |
Výběr paraglidingového křídla pro MPG je vhodné zúžit na kluzáky kategorie A, A-B (test DHV 1 nebo DHV 1-2). V této kategorii nabízí zejména čeští výrobci široký sortiment kvalitních a prověřených kluzáků. V dnešní době jsou kvalita, bezpečnost a celkové parametry kluzáků této třídy natolik vyrovnané, že když vsadíte na svoji oblíbenou značku, neuděláte chybu.
S koupí létaného křídla je to však jinak. Zde je zapotřebí vysoké obezřetnosti při nákupu, zejména u těch cenově neodolatelných nabídek. Z hlediska možného rizika špatně nakoupit, doporučuji kupovat i létané padáky od výrobců, kteří je vykoupili (prodejcem je tedy výrobce, nikoliv Jan Novák z Horní Dolní) a za případné skryté vady nesou odpovědnost. Minimálně je to subjekt, který se kvůli reklamaci jednoho padáku nevytratí ze světa.
MPG krosna
Z vlastní zkušenosti a zkušenosti ostatních pilotů doporučuji zaměřit se pouze na krosny tovární výroby. A z továrních krosen vybírat modely, které jsou již déle na trhu a mají tedy odladěny svoje dětské nemoci. Pokud tedy máte zálusk na některou z novinek (zejména kde výrobce uvádí zcela novou konstrukci, nový typ motoru, který ještě není ověřen na tomto typu stroje, apod.), pak bych doporučoval opatrnost a zvolit jako vhodnější již třeba 1-2 roky starý model, o kterém ale víte, že je (poměrně bezproblémově) užíván jinými piloty. Navíc starší model bude v té době pravděpodobně zlevněn.
Proč vybírat z krosen tovární výroby
Krosny domácí výroby sice pravděpodobně prošly schválením do provozu jako SLZ, nicméně neověřené konstrukce a nevhodné motory způsobují řadu problémů při provozu. Jistě můžete natrefit na spolehlivý kousek, který vás nikdy nezklame, ale zkušenosti z provozu mluví spíše o opaku.
Klasická situace: Konečně se domluvíte s kamarádem, dříve odjedete z práce, dojedete 20 km za město, zkontrolujete ideální podmínky - fakt tam jsou, převlečete se do lítacího, pobavíte se s místním zemědělcem, rozložíte padák, složíte pracně krosnu a pak ji na sto první způsob prostě nenastartujete. Zůstanete na zemi, zatímco kamarád už vzdal čekání ve vzduchu a vydal se na výlet. Ještě si večer u piva od kamaráda poslechnete jak to bylo fakt super.. No, raději na to nemyslet :-))
Nejčastější problémy krosen:
Jen namátkou uvádím nejčastější technické problémy MPG krosen
- Vibrace krosny způsobují oslabení materiálu a dochází k ulomení součástí, které jsou namontovány na skeletu nebo přímo motoru (výfuk, nádrž, šrouby, kapotáže)
- Zadření motoru, ložisek. Vysokoobrátkové motory, které se pro tento účel používají jsou náchylné k rychlému zadření při nedostatku maziva (například použitím špatného oleje) nebo na dlouhodobě zvýšené otáčky způsobené použitím špatného reduktoru nebo vrtule.
Naštěstí při rozumném létání máme vždy vyhlédnutou plochu pro nouzové přistání a samotné přistání do terénu není nic vážného a ani neobvyklého.