Nástupce cvičného podzvukového letounu Aero L-39 Albatros, ambiciózní L-39 Next Generation, přiletí na mošnovské letiště na statickou ukázku pro českou i světovou veřejnost. Nová verze legendárního letounu má našlápnuto navázat na slavnou historii cvičných proudových letadel tradičního českého výrobce.
„Po loňské velmi úspěšné světové premiéře se návštěvníci akce nyní mohou znovu těšit na vystavení špičky českého obranného i leteckého průmyslu, demonstrátoru nového letounu Aero L-39NG. Bude k vidění na statické ukázce na exkluzivním umístění ve středu areálu. Jsme velice rádi, že se Aero Vodochody rozhodlo svůj nový letoun vyslat vzduchem na naší akci, pro letecké nadšence to je mimořádná příležitost vidět jej mimo okolí továrního letiště,“ uvádí Zbyněk Pavlačík, předseda organizační společnosti Jagello 2000.
Foto Aero Vodochody Aerospace
„Dny NATO v Ostravě a Dny Vzdušných sil AČR jsou největší bezpečnostní přehlídkou v Evropě, považujeme je proto za ideální událost, na které převést demonstátor našeho nového letounu české i světové veřejnosti. I proto jsme v loňském roce zvolili Dny NATO jako příležitost k vůbec prvnímu představení našeho letounu veřejnému publiku. Letos se navíc na rozdíl od loňského ročníku na letiště do Mošnova vypraví vzduchem a bude tak možné ho poprvé veřejně vidět za letu,“ informuje Tereza Vrublová, mluvčí Aero Vodochody Aerospace.
Stroj nové generace je založený na úspěšném Aero L-39 Albatros. Modernizace stroje je skutečně důkladná. L-39NG se může pyšnit novým proudovým motorem FJ44-4M od firmy Williams International s maximálním tahem 16,87 kN. Dále pak „mokrým křídlem“, tedy palivovou nádrží v křídlech letounu, nebo moderním překrytem kabiny za použití nových konstrukčních materiálů. Výsledkem přeměny bylo výrazné snížení hmotnosti i spotřeby paliva a zároveň zvýšení doletu i rychlosti. Díky modernímu technologickému postupu firmy prošla důležitou proměnou i avionika, která obdržela i vyspělý průhledový displej.
Nový letoun Aero L-39NG bude díky vynikající všestrannosti ideálním nástupcem letounů L-39 pro základní i bojový letecký výcvik budoucích pilotů letectev celého světa, ale bude jej možné využít i v pokročilé letecké akrobacii. Na projekt L-39NG je velmi kladná odezva z celé řady zemí, které používají stávající verzi L-39, nebo budou v blízké budoucnosti potřebovat nový proudový cvičný letoun.