US Navy testuje působení problematických F-35C z letadlových lodí

23.08.2016

US Navy testuje působení problematických F-35C z letadlových lodí
US Navy testuje působení problematických F-35C z letadlových lodí (Zdroj: Aeroweb.cz)

Americké námořnictvo testuje na palubě letadlové lodi USS George Washington svůj zbrusu nový letoun Lockheed Martin F-35C. Během dvoutýdenního letového programu, který již pomalu spěje ke konci, chce US Navy otestovat hlavně základní CATOBAR schopnosti F-35C, tedy vzlet s pomocí parního, v budoucnosti elektromagnetického katapultu a přistání s použitím záchytného háku.

Kromě letových schopností bylo však zapotřebí ověřit také systémy F-35 v čele s automatickým systémem pro přistávání na letadlových lodích nazvaný Delta Flight Path. Veškeré vybavení celkem pěti testovaných strojů musí každý den procházet pečlivou kontrolou na poškození způsobená jak provozem na letadlové lodi, tak drsným slaným mořským prostředím, které zvláště řadě citlivých senzorů Lightingu II dělá značné potíže.

Spolu s vlivem prostředí na letoun je však nutné sledovat i vliv letounu na loď. Jedním z architektonických problémů F-35C je totiž umístění pomocné energetické jednotky APU, ze které při startu ještě v podpalubí proudí horké plyny přímo na strop hangáru. Na rozdíl od provozu jeho předchůdce F/A-18 Super Hornet, je tak potřeba kontrolovat, není-li loď poškozena.


Testování F-35C na palubě USS George Washington / youtube/Military Zone HD

Testy potrvají až do konce tohoto týdne, v průběhu září pak US Navy plánuje vydat závěrečnou zprávu z testování a případně navrhnout konstrukční úpravy letounu. F-35C je poslední z trojice variant supermoderního bojového letounu páté generace F-35, která ještě za sebou nemá kompletní testování potřebné k uvedení do provozu. S tím se počítá v roce 2018. Oproti zbylým verzím disponuje „C“ hlavně výrazně větším křídlem, které zvyšuje nosnost a snižuje přistávací rychlost stroje, mírně zvětšenými řídícími plochami, záchytným hákem a zesíleným podvozkem pro tvrdší přistání na paluby letadlových lodí.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář