Lehký dopravní dvoumotorový letoun Tecnam P2012 Traveller italské společnosti Tecnam se nedávno vznesl ke svému prvnímu letu. Stroj částečně navazující na úspěšný model P2006 během čtvrthodinového letu prokázal nad očekávání dobré letové vlastnosti i se schopností krátkého vzletu a přistání.
První let P2012. Sériovým kusům přibudou ještě rozměrné winglety / Foto Tecnam
I přes podobnost se starším P2006 Twinem se od sebe oba letouny výrazně liší, což vychází hlavně z rozdílné filozofie při projektování letounů. Na rozdíl od Twinu, určeného převážně pro výcvik, se má Traveller prosadit jako lehký dopravní a transportní letoun. P2012 je tak výrazně větší než jeho předchůdce, a to hlavně kvůli přepracované kabině, která je nyní schopna pojmout až devět pasažérů. Konstrukce Travelleru je navíc podřízena co největší jednoduchosti, tak aby byl letoun co nejspolehlivější a vyžadoval co nejnižší náklady na údržbu. Stroj tak například nemá zatahovací podvozek. K pohonu mu slouží na rozdíl od Rotaxů 912S3 použitých u P2006 dvojice silnějších motorů Lycoming TEO-540-C1A.
Kromě dopravní verze Tecnam připravuje i úpravu do verze VIP, verzi pro parašutisty, nákladní verzi a mimo jiné také verzi pro mise Medevac. Kromě toho plánuje Tecnam do budoucna přestavbu P2012 na hydroplán nebo verzi vybavenou lyžemi. Italská firma tak z nového modelu chce vytvořit jakousi platformu pro téměř jakýkoliv účel. Výhodou oproti konkurenci, kterou mimochodem představuje i český Evektor Ev-55 Outback, má být také lehká konstrukce letounu, která mu umožní operovat i z kratších drah.
Traveller v úpravě pro VIP, osobní přepravu a mise Medevac / Obrázek Brandtastic.co.uk (klikněte pro zvětšení)
Několik strojů P2012 si už objednala americká dopravní společnost Cape Air, provozující dopravní a transportní službu na kratší vzdálenosti, která by Tecnamem chtěla nahradit jak starší stroje Britten-Nomad Islander, tak i řadu Cessen 402.