Švédská společnost SAAB představila novou generaci bojového letounu JAS 39 Gripen s označením E, která kromě silnějšího motoru přináší i modernizovanou avioniku. Výrobce tím mimo jiné reaguje na zhoršenou bezpečnostní situaci v regionu Baltského moře a cílí na vnitrostátní či regionální, spíše než mezinárodní využití. Zprávu přinesl portal Armadninoviny.cz
SAAB ve švédském Linköpingu představil JAS-39 Gripen E / Foto SAAB
Na první pohled se model E od předchozí verze C/D příliš neliší, přibyly zejména dva sloty pro uchycení zbraní pod trupem letounu, jejichž počet tak narostl na deset. Kromě střel je pod trup možné umístit rovněž palivové nádrže, díky nimž může verze E pojmout o 40 procent více paliva než jeho předchůdce a zasáhnout tak až o 500 km dále, tedy do vzdálenosti 1 300 km od základny.
Za větší dolet jistě vděčí i výkonnějšímu proudovému motoru General Electric F414G s tahem 98 kN, tedy přibližně o 22 procent větším, než jaký má k dispozici předchozí verze.
Největších změn se však stíhací letoun dočkal pod povrchem. Stroj obsahuje celkem 40 počítačů, přičemž jen čtyři z nich mohou mít v případě poruchy kritický dopad na průběh letu a jsou odděleny od zbylých jednotek, které jsou určeny pro aktuální operační využití. Ty lze díky tomu snadněji měnit či programovat, což kromě rychlejšího přizpůsobení letounu dané misi nabídne provozovateli možnost upravit si stroj podle vlastních potřeb.
Sloty pod trupem letounu pro uchycení zbraní či palivových nádrží / Foto SAAB
Verze „E“ na své palubě ponese radar typu AESA (Active Electronically Scanned Array) se zorným polem 100°, moderní vyhledávací a zaměřovací senzor a informace bude schopen přenášet například pomocí datalinkové služby.
Dříve než SAAB zahájí výrobu letounů pro švédskou armádu či zahraniční zákazníky, například Brazílii či Indii, sestaví celkem tři prototypy. První by měl vzlétnout do konce letošního roku a ověřit aerodynamické vlastnosti stroje. Další stroj v průběhu příštího roku otestuje taktické palubní vybavení a třetí prototyp v roce 2019 prověří konečnou verzi stíhacího letounu určenou zákazníkům.
Cena neozbrojeného verze C se pohybuje okolo 70 milionů dolarů, tedy přibližně 1,69 mld Kč, na kolik si SAAB cení „éčka“ není v současné době známé.
Armáda ČR si ze Švédska v roce 2005 pronajala celkem 14 stíhačů JAS 39 Gripen C/D, původně desetiletá smlouva byla prodloužena o 12 let a letouny tak zůstanou ve výbavě české armády nejméně do roku 2027.