Vzhledem k rychlému vývoji stále pokročilejších systémů elektrického pohonu a hlavně lehčích a efektivnějších lithium-iontových baterií se stává využití této technologie v letectví stále reálnější. Jiný pohon však také vyžaduje rozdílnou filozofii architektury, kterou se už různě úspěšně pokouší vypracovat několik firem.
Jedním z možných řešení by mohl být před několika dny představený projekt letounu Lilium německé společnosti Lilium Aviation, mající za cíl vývoj praktického letounu na elektricý pohon. Podle představené koncepce by mělo jít o menší dvoumístný futuristicky vyhlížející stroj schopný kolmého vzletu a přistání (VTOL). K pohonu by mělo sloužit celkem 36 malých dmychadel umístěných na křídlech (2 x 12) a ve výsuvných modulech před kabinou (2 x 6). Jak moduly, tak část křídla s dmychadly by měly být sklopitelné tak, aby mohlo Lilium přistávat vertikálně.
Představa vzletu stroje při vertikální konfiguraci dmychadel / Obrázek Lilium Aviation
Lilium, jehož vývoj zaštiťuje Evropská kosmická agentura, by měl dosahovat cestovní rychlosti kolem 300 km/h a doletu necelých 500 km. K tomu mu bude sloužit 36 elektromotorů (jeden pro každé dmychadlo) s celkovým výkonem 320 kW. Užitečné zatížení 600kg stroje by se mělo pohybovat okolo 200 kg, tedy dost pro dvě osoby a několik zavazadel. Ovládání konvertoplánu bude zajišťovat systém elektroimpulzního řízení Fly-By-Wire ve spolupráci s počítači umožňujícími vysokou míru automatizace. I díky tomu Lilium dokáže vzletu a přistání v automatickém režimu. Jeho další varianta by už měla být schopná i plně automatického letu, přesto bude k jeho užívání potřeba pilotní licence.
Domovem pro Lilium by mělo být hlavně městské prostředí / Obrázek Lilium Aviation
Lilium Aircraft slíbilo vzlet elektroletu do konce roku 2018, s možností zahájení sériové výroby již krátce nato. V uplynulých měsících se přitom společnosti podařilo úspěšně otestovat dva zmenšené prototypy. Do projektu Lilium tak vkládá odborná veřejnost velké naděje, zláště v porovnání s podobným projektem americké společnosti Terrafugia, proti kterému vítězí hlavně technickou jednoduchostí. I tak ale není jisté, jestli konec roku 2018 přece jen není na tak novátorský koncept až příliš optimistický.