Po několikaletém zdržení v pátek konečně vzlétl japonský technologický demonstrátor Mitsubishi X-2. Stroj vyvíjený od začátku tisíciletí má japonskému průmyslu ukázat směr, kterým by se z něj vytvořený stíhací letoun páté generace, označovaný F-3, měl ubírat.
Během 26 minut dlouhého letu z Nagoya Internationa Airport na leteckou základnu Gifu byly otestovány základní systémy X-2. S délkou 14 a rozpětím 8 metrů na stíhací letoun vcelku malý stroj však zatím disponuje pouze základními systémy a avionikou.
X-2 během lednového představení / foto defencetalk.com
Mitsubishi totiž i v souvislosti s úvodním letem upozornilo, že X-2 je pouhým demonstrátorem, nikoliv prototypem. Jeho hlavním účelem je otestovat v něm obsažené technologie a určit, které jsou již dostatečně daleko na to, aby je bylo možné použít při vývoji F-3. Ten tak nemusí být X-2 ani podobný, záleží na použitých technologiích.
Japonsko přitom původně neplánovalo vytvořit vlastní takzvaně neviditelný letoun. Původní plán počítal s nahrazením dosluhujících licenčních F-15J letouny F-22 Raptor americké výroby. Na jejich vývoz však bylo uvaleno embargo a tak muselo Japonsko spustit vlastní vývojový program. Původně měl demonstrátor X-2 pojmenovaný Schinschni („Tělo a duše“) vzlétnout již o dva roky dříve, potkaly jej ale problémy se systémem vektorování tahu pomocí deflektorů.
Záběry z úvodního letu X-2 / youtube.com
Na základě poznatků získaných při testování X-2 by měl být program F-3 zahájen kolem roku 2018. Japonské „neviditelné“ stíhačky bychom se pak měli dočkat někdy v první třetině příštího desetiletí. Vývojem letounu 5. generace, tedy stroje využívající charakteristiky stealth, se Japonsko řadí jako teprve čtvrtá země vedle Spojených států, Ruska a Číny.