Britská společnost Hybrid Air Vehicles (HAV) plánuje uskutečnit první testovací lety největšího letadla současnosti - vzducholodě Airlander 10. Po odstoupení amerického ministerstva obrany od projektu v roce 2012, které její vývoj iniciovalo, poskytla britská vláda společnosti HAV grant ve výši 3,4 milionů liber (přibližně 116 milionů Kč) k dokončení stroje. Ten se svými 92 metry délky překonává o více než 15 metrů i nejdelší dopravní letadla.
Americká armáda plánovala Airlander využívat pro dopravu materiálu nebo osob, díky tichému provozu se však rovněž nabízela možnost leteckého snímkování či sledování. Kvůli nedostatku financí od projektu odstoupila, britská vláda však HAV finančně podpořila, díky čemuž by se v druhé polovině letošního roku měl Airlander dočkat prvního letu.
Foto AP
Poprvé se vznesl teprve nedávno a sice v prostorách hangáru v anglickém Bedfordshiru. Stroj o prázdné hmotnosti 20 tun unese až deset tun nákladu a je schopný ve vzduchu vydržet po dobu až pěti dní. Při jeho maximálni vzdušné rychlosti 80 uzlů (přibližně 148 km/h) se tak jeho dolet předpokládá na několik tisíc kilometrů.
Konstrukčně stojí Airlander mezi klasickými vzducholoďmi a letouny; část potřebného vztlaku generuje hélium, druhou část jeho aerodynamický tvar. Dříve než zahájí 200 hodin letových zkoušek, budou na ni inženýři provádět pozemní testy.
Zprvu armádní projekt se nejspíše dočká i civilního využití. Čtveřice osmiválcových motorů a balón o objemu 38 000 m3 totiž přepraví až 48 cestujících za výrazně nižší cenu, než standardní letadla. Pokud bude projekt Airlander 10 úspěšný, plánuje se britský tým pustit do vývoje jeho nástupce Airlanderu 50 s délkou 119 metrů a nosností až 60 tun.