AKTUALIZOVÁNO Havárie B737 v Rostově na Donu, k nehodě mohla přispět únava posádky

19.03.2016 1 příspěvek

AKTUALIZOVÁNO Havárie B737 v Rostově na Donu, k nehodě mohla přispět únava posádky
AKTUALIZOVÁNO Havárie B737 v Rostově na Donu, k nehodě mohla přispět únava posádky (Zdroj: Aeroweb.cz)

AKTUALIZOVÁNO  Boeing 737-800 nízkonákladové společnosti Flydubai prováděl let číslo FZ981 z Dubaje do ruského Rostova na Donu (URRR). Podle serveru Aviation Herald po prvním nezdařeném přiblížení na dráhu 22 zahájila posádka dvouhodinové vyčkávání, nejdříve ve výšce 8 000 stop, později ve FL150. Krátce před třičtvrtě na čtyři ráno místního času (00:43 UTC) nicméně posádka nezvládla druhý pokus o přistáni a letoun havaroval. Následná exploze rozprostřela trosky po ploše letiště. Nikdo z 55 cestujících a sedmičlenné posádky podle posledních informací nehodu nepřežil. Vedle počasí mohla hrát v nehodě roli únava pilotů či technická závada, domnívají se ruští vyšetřovatelé.


Trosky letounu na ploše rostovského letiště / Foto Financialexpress.com

Podle meteorologické zprávy METAR pro URRR dosahovala rychlost větru v době opakovaného přiblížení 22 uzlů (41 km/h), v nárazech až 42 uzlů (78 km/h), ze směru 240 stupňů, tedy zhruba proti směru přiblížení na dráhu. Na ní se měla nacházet tenká vrstva vody s dobrými brzdicími účinky. Navzdory více než dvouhodinovému vyčkávání měl letoun podle informací portálu Aviation-safety.net v době přistání stále dostatek paliva na téměř dvě a půl hodiny letu, což měl být dostatek pro let na náhradní letiště.

Také při druhém, osudném pokusu o přistání měla podle dostupných informací posádka zahájit postup nezdařeného přiblížení, těsně před koncem radarového záznamu na serveru Flightradar24.com je patrný nárůst výšky i rychlosti letounu. Piloti však z neznámých důvodů toto stoupání nedokázali udržet a stroj ve velké rychlosti narazil do země. Zda v nehodě hrála roli námraza, není jisté.

Zmíněný portál Aviation-safety.net naopak s odkazem na radarový záznam popisuje sestup stroje mírně vlevo od osy, který posádka opravila teprve nad přistávací dráhou, dostupný kamerový záznam ovšem zachytil strmý sestup letounu a silnou explozi ihned po jeho dopadu na zem.

K nehodě mohla přispět únava

Příčiny nehody začal vyšetřovat ruský Mezistátní letecký výbor (MAK). Na začátku vyšetřovatelé považovali za možnou příčinu leteckého neštěstí především meteorologické podmínky. Od té doby nicméně začaly objevovat časté stížnosti posádek letecké společnosti směřující k únavě spojené s častými lety. Podle informací portálu Avweb.com měl první důstojník Alejandro Cruz Alava letět v deseti z předcházejících jedenácti dnů. Kapitán letu Aristos Socratous pak údajně vedení společnosti z důvodu dlouhodobého pracovního přetížení předal svou výpověď.

„Každému ve společnosti se střídaly tyto nebezpečné směny zahrnující denní let, noční let a pak opět denní let a zase noční let,“ uvedl pro ruskou televizní síť Russia Today bývalý pilot společnosti.

Podle slov člena ruské komise se tak vyšetřovatelé zaměřují na možnost souhry únavy pilotů, nepříznivého počasí nebo technické závady, uvedly noviny Moscow Times.


Nezdařené přiblížení, odlet a osm obletů vyčkávacího obrazce na záznamu Flightradaru

 
Pád letounu na záznamu nedaleké kamery

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

V Rostově prý nic nespadlo

04.04.2016 v 17:24 Pavel

V youtube a na sociálních sítích jsem ke svému údivu nalezl ohromné množství příspěvků (převážně v ruštině), tvrdících, že v Rostově nic nespadlo. Argumentují následujícím: - Na žádné fotce nejsou vidět například motory a další části, nepodléhající tavení, pouze pár drobných trosek. - Nikde není vidět kráter, odpovídající hmotnosti a rychlosti stroje. - Svědkové popisují pouze intenzivní světelný záblesk, bez odpovídajícího zvuku dopadu a silného výbuchu. - Pád je dokumentován jen asi dvěma dost mizernými záběry zřejmě bezpečnostních kamer, umístěných neznámo kde v okolí letiště, na nichž jsou patrné stopy fotomontáže (změna barvy, čas záznamu...) - Není zveřejněn žádný záznam ze stovek kvalitních kamer, které nepřetržitě monitorují objekty letiště a runwaye. - Někteří pozůstalí rozporují údaje o pasažérech, zveřejněné v masmédiích. Objevila se řada teorií, jejichž společným jmenovatelem je skutečnost, že dotyčné letadlo opravdu havarovalo a lidé zemřeli, ale jinde a z jiných důvodů. V tomto bodě se teorie značně rozcházejí, místy až do konspiračních rovin. Mohl by se k tomu vyjádřit někdo ze zasvěcenějších?

Odpovědět

Přidat komentář