AKTUALIZOVÁNO Boeing 737-800 nízkonákladové společnosti Flydubai prováděl let číslo FZ981 z Dubaje do ruského Rostova na Donu (URRR). Podle serveru Aviation Herald po prvním nezdařeném přiblížení na dráhu 22 zahájila posádka dvouhodinové vyčkávání, nejdříve ve výšce 8 000 stop, později ve FL150. Krátce před třičtvrtě na čtyři ráno místního času (00:43 UTC) nicméně posádka nezvládla druhý pokus o přistáni a letoun havaroval. Následná exploze rozprostřela trosky po ploše letiště. Nikdo z 55 cestujících a sedmičlenné posádky podle posledních informací nehodu nepřežil. Vedle počasí mohla hrát v nehodě roli únava pilotů či technická závada, domnívají se ruští vyšetřovatelé.
Trosky letounu na ploše rostovského letiště / Foto Financialexpress.com
Podle meteorologické zprávy METAR pro URRR dosahovala rychlost větru v době opakovaného přiblížení 22 uzlů (41 km/h), v nárazech až 42 uzlů (78 km/h), ze směru 240 stupňů, tedy zhruba proti směru přiblížení na dráhu. Na ní se měla nacházet tenká vrstva vody s dobrými brzdicími účinky. Navzdory více než dvouhodinovému vyčkávání měl letoun podle informací portálu Aviation-safety.net v době přistání stále dostatek paliva na téměř dvě a půl hodiny letu, což měl být dostatek pro let na náhradní letiště.
Také při druhém, osudném pokusu o přistání měla podle dostupných informací posádka zahájit postup nezdařeného přiblížení, těsně před koncem radarového záznamu na serveru Flightradar24.com je patrný nárůst výšky i rychlosti letounu. Piloti však z neznámých důvodů toto stoupání nedokázali udržet a stroj ve velké rychlosti narazil do země. Zda v nehodě hrála roli námraza, není jisté.
Zmíněný portál Aviation-safety.net naopak s odkazem na radarový záznam popisuje sestup stroje mírně vlevo od osy, který posádka opravila teprve nad přistávací dráhou, dostupný kamerový záznam ovšem zachytil strmý sestup letounu a silnou explozi ihned po jeho dopadu na zem.
K nehodě mohla přispět únava
Příčiny nehody začal vyšetřovat ruský Mezistátní letecký výbor (MAK). Na začátku vyšetřovatelé považovali za možnou příčinu leteckého neštěstí především meteorologické podmínky. Od té doby nicméně začaly objevovat časté stížnosti posádek letecké společnosti směřující k únavě spojené s častými lety. Podle informací portálu Avweb.com měl první důstojník Alejandro Cruz Alava letět v deseti z předcházejících jedenácti dnů. Kapitán letu Aristos Socratous pak údajně vedení společnosti z důvodu dlouhodobého pracovního přetížení předal svou výpověď.
„Každému ve společnosti se střídaly tyto nebezpečné směny zahrnující denní let, noční let a pak opět denní let a zase noční let,“ uvedl pro ruskou televizní síť Russia Today bývalý pilot společnosti.
Podle slov člena ruské komise se tak vyšetřovatelé zaměřují na možnost souhry únavy pilotů, nepříznivého počasí nebo technické závady, uvedly noviny Moscow Times.
Nezdařené přiblížení, odlet a osm obletů vyčkávacího obrazce na záznamu Flightradaru
Pád letounu na záznamu nedaleké kamery