AKTUALIZOVÁNO Dlouhé čekání se vyplatilo! 10. března v 8:15 skončilo omezení na letišti Praha/Vodochody týkající se provozu letadel všeobecného letectví a výcvikových letů. To sloužilo k poklidné změně provozovatele letiště ze společnosti Letiště Vodochody na společnost AERO Vodochody AEROSPACE spadající pod investiční skupinu Penta. Ta by na letišti v budoucnu ráda investovala až tři miliardy korun a přestavěla jej do podoby veřejného mezinárodního letiště.
Letiště Vodochody opět přivítá všeobecné letectví
„Od 10. března vás opět rádi uvidíme u nás na letišti a budeme se snažit vám poskytnout minimálně takové služby, na jaké jste byli v minulosti zvyklí," slíbil provozní ředitel letiště LKVO Ing. David Pacola den před otevřením. „Před příletem prosím nahlédněte na naše internetové stránky, jež mimo základních informací obsahují odkazy na další důležité informace,“ nabádá dále všechny piloty.
Provozní doba letiště je v režimu HX, tedy nespecifikovaná. „Jsme nicméně schopni vyhovět požadavkům výcvikových letů general aviation v pracovních dnech od 8 do 16 hodin, výjimečně i do 18 hodin, a to pokud je objednávka realizována minimálně 24 hodin dopředu a letiště disponuje personální kapacitou na pokrytí prodloužené pracovní doby“ sdělil Aerowebu Vít Růžička z provozní divize aeroportu s připomínkou, že status letiště je neveřejné mezinárodní a PPR (předchozí souhlas, pozn. red.) je nutné vyžádat telefonicky, emailem, nebo přes objednávkový formulář, který je k dispozici na webových stránkách letiště. „Každý třetí čtvrtek v měsíci navíc probíhají servisní dny, v těchto dnech tedy bude letiště pro veškerý provoz uzavřené,“ doplnil.
Co se týče cen, od 10. března je tak opět možné na vodochodském letišti provádět výcvikové lety přes den za poplatek 150 Kč za 15 minut a každou započatou tunu maximální vzletové hmotnosti letadla (MTOW). Nynější provozovatel ponechal v platnosti změny, o kterých jsme psali v březnu roku 2013, a ani „denní balíčky" prozatím nepřivedl zpět k životu. Aktuální ceník je s dalšími informacemi k dispozici na stránkách letiště.
Nejistá mezinárodní budoucnost
Provozovatelem letiště je v současné době právě prostřednictvím AERO Vodochody AEROSPACE společnost Penta, která jej od jeho převzetí musí po dobu 30 let udržovat pro armádní potřeby. Z toho důvodu by jej ráda začala komerčně využívat a vedle ruzyňského letiště Praze dopřála druhé mezinárodní letiště přijímající provoz zejména nízkonákladových leteckých společností. Nechala si proto vypracovat projekt budoucí podoby letiště, na který v květnu 2013 získala kladný posudek v procesu posuzování vlivů na životní prostředí. Ačkoli jej Ministerstvo životního prostředí v červnu následujícího roku zrušilo, koncem minulého roku jej letiště získalo zpět.
Další nutnou podmínkou přestavby je však podle slov mluvčího společnosti Penta Iva Mravinace vybudování sjezdu z dálnice D8, které ovšem blokují představitelé města Odolena Voda. Jeho místostarosta Tomáš Lohniský to zdůvodňuje obavami o „ochranu zdraví obyvatel města“. Zmíněný sjezd byl přitom již dříve jednou prohlášen za veřejně prospěšnou stavbu, která by ulevila rovněž silničnímu provozu. Bez výstavby zmíněného sjezdu Penta do modernizace letiště investovat nebude.