Experimentální LightningStrike prozkoumá budoucnost VTOL

10.03.2016

Experimentální LightningStrike prozkoumá budoucnost VTOL
Experimentální LightningStrike prozkoumá budoucnost VTOL (Zdroj: Aeroweb.cz)

Vládní agentura amerického ministerstva obrany DARPA zabývající se vývojem v oblasti armádních technologií vybrala americkou společnost Aurora Flight Sciences (AFS), aby prověřila nové možnosti na poli letounů se schopností vertikálního vzletu a přistání (VTOL). Ta uspěla se svým projektem experimentálního letadla LightningStrike, který předpokládá bezpilotní, hybridně poháněný stroj s kachním uspořádáním křídel schopný po vertikálním vzletu přetočit nosné plochy spolu s elektromotory do horizontální roviny a cestovat rychlostí až 400 uzlů (740 km/h). Zprávu přinesl portál Avweb.com


Představení konceptu letadla s otočnými nosnými plochami

Uvnitř trupu letadla by měl být umístěný turbohřídelový motor Rolls-Royce AE 1107C pohánějící tři elektrické generátory společnosti Honeywell. Ty by dodávaly energii celkem 18 motorům umístěným v hlavních křídlech letounu a dalším šesti motorům nacházejícím se v předních, kachních křídlech. Od klasického konvertoplánu odlišuje LightningStrike právě řada elektromotorů zajišťujících pohon, z nichž výkon každého by mělo být možné řídit, uvádí vládní agentura své zprávě.

„Design počítá s letadlem, které by mohlo letět vysokou rychlostí na velké vzdálenosti, vznášet se nad konkrétním bodem a provádět nejrůznější mise bez ohledu na dostupnost vhodných přistávacích drah,“ zmiňuje DARPA výhodu oproti klasickým letounům. Na vývoj a předvedení letounu získá AFS od ministerstva 89,4 milionů dolarů, tedy v přepočtu 2,2 miliardy korun.


Vize letadla se 24 elektromotory / Foto Techtimes.com

Kromě výše zmíněné rychlosti by měl letoun až zdvojnásobit klouzavost dnešního konvertoplánu V-22 Osprey na hodnotu 1 : 10, tedy na jeden kilometr výšky urazit bez pohonu vzdálenost 10 kilometrů. Prázdná hmotnost letounu by se měla pohybovat okolo pěti tun a maximální hmotnost nákladu dosáhnout až 2 100 kilogramů.

Ačkoli současný koncept letadla uvažuje bezpilotní provoz, americká agentura připouští rovněž možné využití zkoumané technologie u letounů s lidskou posádkou na palubě. O skutečných vlastnostech tohoto odvážného konceptu se dozvíme brzy, první let AFS plánuje na rok 2018.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář