Evropská unie přijala nové nařízení, které by mělo do budoucna předcházet případům jako zmizení malajsijského Boeingu 777 či bezmála dvouletému pátrání po troskách A330 letu AF447 z roku 2009. Do roku 2018 budou muset evropští dopravci vybavit svá letadla systémy schopnými pravidelně vysílat polohu při letech v oblastech bez radarového pokrytí, prodloužit dobu vysílání nouzového majáku (ELT) a také výrazně navýšit délku záznamu hlasů v kokpitu (CVR). Zprávu přinesl portál Avweb.com
Téměř dva roky trvalo hledání černé skříňky letu AF447 / Foto Airfrance447.com
Změny budou postupně přicházet do praxe a zasáhnou všechna dopravní letadla evropských dopravců s hmotností přesahující 27 tun a více než 19 místy pro cestující. Týkat se budou také transportních letadel těžších než 45,5 tuny.
Ačkoli nová legislativa neurčuje konkrétní systém pro zajištění požadavků na sledování letadla, vztahuje na něj přísné nároky. Provozovatel musí zajistit jeho funkčnost i v případě technické závady a systém musí odolat snahám o vypnutí ze strany posádky. Druhý požadavek vychází ze scénáře, který se podle dosavadních informací s největší pravděpodobností odehrál na palubě zmizelého malajsijského Boeingu.
Předpis zatím nestanovuje intervaly, ve kterých by měl letoun polohová data odesílat, plán Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) však od listopadu 2018 počítá s maximální dobou 15 minut. Evropští zákonodárci navrhují jít ještě dál; jako ideální se jim jeví 3minutové intervaly, neboť čtyři minuty mezi hlášeními v případu zmizení letu AF447 z roku 2009 při letu z Brazílie stále vymezovaly oblast pátrání o rozloze 17 000 km2.
„V případě ztráty letounu při přeletu vodní plochy systém umožní rychlejší určení polohy stroje a následné vyzvednutí klíčových dat z letových zapisovačů,“ uvádí ke změnám legislativy zpráva Evropské komise.
Kromě sledování letadla se změny týkají i záznamníků letových parametrů (FDR) či komunikace na palubě. Životnost černých skříněk se do budoucna prodlouží z dnešních 30 na 90 dnů. V úvahu rovněž připadá taková úprava jejich uložení, která v případu nouze umožní jejich „vyhození“ z paluby letadla.
Paměť záznamníku hlasů v kokpitu (CVR) se rozšíří z dnešních dvou na 25 hodin. Tyto úpravy vycházejí z dlouhodobého sledování a vyhodnocování nouzových situací a leteckých nehod. Pravý impuls jim dodala zmíněná nehoda A330 a loňské zmizení malajsijského boeingu.
Změny přijaté Evropskou unií odpovídají snaze Organizace spojených národů celosvětově zpřísnit bezpečnostní standardy ve sledování a uchovávání dat o pohybu letadel.