V Pardubicích by mohlo vzniknout mezinárodní centrum výcviku pilotů

14.12.2015

V Pardubicích by mohlo vzniknout mezinárodní centrum výcviku pilotů
V Pardubicích by mohlo vzniknout mezinárodní centrum výcviku pilotů (Zdroj: Aeroweb.cz)

V Poslanecké sněmovně nedávno probíhal seminář na téma „Záměr rozvoje letectva Vzdušných sil AČR“. Velitel armádních vzdušných sil Libor Štefánik poukázal na nedostatky současného výcviku českých pilotů a hovořil o vytvoření výcvikového střediska NATO ve spolupráci se Švédskem a dalšími středoevropskými zeměmi na pardubickém letišti. Nové centrum by se mohlo zaměřit na výcvik jak podzvukových, tak nadzvukových letounů.


Nadzvukový JAS-39 Gripen českých vzdušných sil / Foto Acr.army.cz

V současnosti absolvují budoucí armádní piloti základní výcvik během studia na Univerzitě obrany na letounech Zlín 142. „Pokračujícího výcviku se piloti taktického letectva dočkají až na 21. základně taktického letectva v Čáslavi. Teprve po tomto výcviku je nejlepším z nejlepších umožněna konverze na nejmodernější letoun české armády, a to na JAS-39 Gripen. To už je ale pilotovi 32 až 33 let,“ popsal současný stav generál Štefánik.

Jeho cílem je proto ve spolupráci s Maďarskem, Slovenskem, Chorvatskem, Rakouskem a Švédskem vytvořit středisko, kde by se mladí piloti připravovali na výcvik na letouny poslední generace. Partnerské země by byly zakládajícími členy centra, přičemž Česká republika by přispěla Centrem leteckého výcviku při státním podniku LOM Praha a Taktickým simulačním centrem v Pardubicích. Výcvik by v něm absolvovali již studenti Univerzity obrany a probíhal by na letounech L-39NG Aera Vodochody a na nadzvukových strojích JAS-39 Gripen. Rovněž jejich švédský výrobce SAAB uvažuje, jak se na vytvoření centra podílet.

Podle odhadů by k podpisu dohody a zahájení výcviku na tuzemských L-39NG mohlo dojít do konce roku 2018, o dva roky později by první piloti usedli rovněž do kokpitu nadzvukového letounu Gripen. Ročně by střediskem mohlo projít kolem 25 pilotů. Díky novému centru by mohli budoucí piloti usedat do nadzvukových strojů už o pět let dříve, což by vedlo ke snížení nákladů na jejich výcvik.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář