EASA schválila automobilový benzín pro pohon Tecnamu P2010

10.12.2015

EASA schválila automobilový benzín pro pohon Tecnamu P2010
EASA schválila automobilový benzín pro pohon Tecnamu P2010 (Zdroj: Aeroweb.cz)

Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) schválila automobilový benzín označovaný jako mogas pro pohon Tecnamu P2010. Podle italského výrobce sportovních letadel počítal motor IO-360M1A s užitím bezolovnatého druhu paliva již od začátku produkce a tak jej do svých strojů mohou bez obav tankovat i stávající provozovatelé. Zprávu přinesl portál Generalaviationnews.com


Tecnam P2010 s motorem IO-360M1A / Foto Aero-news-net

Znatelnou výhodou automobilového benzínu je jeho nižší pořizovací cena oproti běžně používanému avgasu, jeho spalování má rovněž nižší dopad na životní prostředí, a to zejména díky až dvakrát nižšímu obsahu olova než u tradičního leteckého benzínu. Podle informací zveřejněných na stránkách Capco-aviation.be schválení EASA znamená, že všechny jednomotorové i dvoumotorové letouny Tecnam určené pro civilní letectví od nynějška budou moci pro svůj provoz využívat ekologičtější druh pohonných hmot, který byl dříve doménou automobilových motorů.

Jak uvádí dokument výrobce motoru, Lycoming IO-360M1A již od začátku umožňoval použití automobilového benzínu, ne však certifikace letounu. Ta se nyní změnila, což je důvodem, proč právě Tecnam smí zmíněný druh paliva tankovat, zatímco jiné typy se stejným motorem nikoli.

„Našemu zákazníkovi se otevírá velká řada možností, jaké palivo bude tankovat. Nabízí se mu zejména bezolovnaté benzíny s nižším oktanovým číslem, které šetří nejen životní prostředí, ale i samotný motor,“ uvedl generální ředitel společnosti Tecnam Paolo Pascale.

Oktanové číslo stojící na konci komerčních názvu paliv značí procentuální odolnost látky vůči zapálení a právě jeho nižší hodnota u automobilových benzínů dělá vrásky na čele odpůrcům jeho užití v leteckých motorech. Varují, že nižší odolnost vůči zapálení bude mít za následek hůře kontrolovatelné spalování paliva s jeho možnými výbuchy, což bude mimo jiné vyžadovat tužší konstrukci motorů. Vlastnostmi avgasu ve srovnání s jinými motory jsme se zabývali v samostatném článku.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář