Tryska s klapkami ATA Engineering může ztišit provoz letadel

08.12.2015

Tryska s klapkami ATA Engineering může ztišit provoz letadel
Tryska s klapkami ATA Engineering může ztišit provoz letadel (Zdroj: Aeroweb.cz)

Nové možnosti při dalším vývoji leteckých pohonných jednotek může nabídnout nový systém americké společnosti ATA Engineering. Ta ve spolupráci s NASA (Národní úřad pro letectví a kosmonautiku) úspěšné otestovala zařízení schopné vytvářet odpor s pomocí motoru, pojmenované jednoduše EAB (Engine Air Brake). Použitím technologie je možno docílit nižší hlučnosti přistávajících letadel a ve spojení s kratším sestupem i úspory paliva.


EAB v akci / youtube.com ATA Engineering

Systém EBA testovaný na motoru FJ44-4 společnosti Williams International funguje na jednoduchém principu. Klíčovým prvkem technologie je výstupní tryska rozdělená menšími pohyblivými klapkami, které při vysunutém stavu způsobují tvarování proudu vystupujících plynů do tvaru víru. Při pohybu vzduchem způsobuje vytvořený vír na zadní straně motoru značný odpor, čímž je letoun zpomalován. To vše  za výrazně menšího hlukového zatížení než v případě použití vztlakových, nebo brzdících klapek. S pomocí EAB je tedy možné provádět mnohem tišší sestupy a co víc, díky dodatečnému odporu je možné dělat sestup a přiblížení na přistání mnohem rychleji a to při minimální spotřebě paliva. Tím samozřejmě dochází k značné úspoře pohonných látek.


Počítačový model víru / Obrázek populatmechanics.com

ATA Engineering plánuje uskutečnit ještě několik testů zaměřených na odolnost a spolehlivost technologie, pak by měly přijít na řadu letové testy. Po dokončení letových testů a prokázání funkčnosti konceptu by již podle firmy nemělo technologii nic bránit v masovém rozšíření.  

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář