Aplikace Garmin podpoří bezpečný pohyb menších letadel po letišti

26.11.2015 1 příspěvek

Aplikace Garmin podpoří bezpečný pohyb menších letadel po letišti
Aplikace Garmin podpoří bezpečný pohyb menších letadel po letišti (Zdroj: Aeroweb.cz)

Výrobce palubních systémů Garmin představil nové aplikace, jimiž chce přispět ke zvýšení bezpečnosti menších sportovních a business letadel při pohybu po letištních plochách. SafeTaxi nás provede spletitou sítí pojížděcích drah, TerminalTraffic nám zajistí bezpečnou vzdálenost od okolního provozu a SurfaceWatch kontroluje, že startujeme ze správné a dostatečně dlouhé ranveje. Jejich cílem je zvýšit situační povědomí pilota a předcházet nebezpečným situacím. Zprávu přinesl portál Generalaviationnews.com

 
Garmin představuje aplikaci Terminal Safety Solutions

Pokud odlétáme z nepříliš známého letiště, neocenitelnou pomoc při navigaci nám nabídne aplikace SafeTaxi. Ta na primárním letovém displeji (PFD) zobrazí polohu letadla na pozadí letištní mapy doplněné o popis přistávacích a pojížděcích drah a určená vyčkávací místa. Tato služba je dostupná na více než dvou tisíci letištích v USA, Kanadě a Evropě. Kromě integrovaných palubních systémů navíc SafeTaxi podporují například i menší přenosná zařízení Garmin určená k navigaci.

Dalším krokem je vyhnout se během pojíždění letištnímu provozu. TerminalTraffic nám proto poskytne ucelený přehled barevně rozlišených mobilních prostředků vybavených systémem ADS-B. Tyto informace pilot ocení zejména při zhoršených meteorologických podmínkách, neboť se mu případný provoz zobrazí opět na PFD. Chybět nebude ani akustické varování, které nás varuje například při vjetí na dráhu, na kterou přistává jiný stroj.

Funkci SurfaceWatch podporují pouze integrované palubní systémy G2000, G3000 a G5000. Jejich uživatel obdrží vizuální a akustické varování, pokud zahájí vzlet z pojížděcí dráhy či ze vzletové dráhy, která je pro daný letoun příliš krátká. Do systému proto pilot v rámci předletové přípravy vloží výkonnostní specifikace letounu, systém pak v průběhu vzletu na PFD zobrazuje zbývající použitelnou délku rozjezdu (TORA). Akustickou informaci o délce dráhy před letounem posádka získá každých 500 stop (150 m).

Více informací o systémech Garmin pro všeobecné letectví získáte na oficiálních stránkách výrobce.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

VFR

30.11.2015 v 8:58 Pavel

Mám vlastní zkušenost, že čím více při VFR čučím v kabině na hejblátka na glass, tím méně sleduji okolí. Je to taková schizofrenie, protože na velkých letištích se pomoc s okolním provozem a hlavně celkovým obrazem letiště a okruhů hodí, ale všude jinde kolem sportovních letišť létá všechno od hadráků bez odpovídače po glass letadla :o)Pak je myslím radio a vizuelní kontakt to nejdůležitější...

Odpovědět

Přidat komentář