Společnost GE Aviation uzavřela s americkým výrobcem letadel všeobecného letectví Textron Aviation dohodu o vývoji nového turbovrtulového motoru. Plánuje postavit konkurenci veleúspěšnému motoru Pratt & Whitney PT6, který s 51 000 kusy již přes čtvrt století ovládá segment menších turbovrtulových letadel všeobecného letectví. Do pěti let GE předpokládá roční objednávky nového motoru v hodnotě 1 miliardy dolarů, tedy přes 25 miliard korun.
Vizualizace možného provedení nového motoru / Foto GE Aviation
Textron na trh plánuje uvést jednomotorový turbovrtulový letoun pro 12 cestujících s doletem na úrovni 1 500 NM (2 800 km) a cestovní rychlostí 280 uzlů (520 km/h). O jeho motorizaci požádal právě amerického giganta, který krátce nato oznámil rozsáhlé investice v oblasti vývoje turbovrtulových motorů.
„Nový motor bude možné využít u jedno – či dvoumotorových letounů GA, případně vrtulníků,“ uvedl Brad Mottier, ředitel sekce GE Aviation věnované všeobecnému letectví. Jeho výkon by se měl pohybovat na úrovni 1 650 koňských sil, ve srovnání se zavedeným konkurenčním PT6 by měl spálit o 20 % paliva méně a při letu v cestovní hladině produkovat až o desetinu vyšší výkon. Toho chce GE dosáhnout zástavbou počítačové jednotky do systému ovládání motoru a polohy vrtule.
Vstup GE do zmíněného segmentu ovšem není žádnou novinkou. Společnost již v minulosti koupila českého výrobce motorů Walter Engine, dříve známého jako Waltrovka, a už 4 roky nabízí turbovrtulový motor H80 o síle až 850 koňských sil.
Náklady na vývoj motoru společnost odhaduje na jednu miliardu dolarů (25,1 miliard korun) a to včetně 400 milionů dolarů (10 miliard korun) na výstavbu moderního vývojového, testovacího a výrobního střediska ve střední Evropě. Není od věci připomenout, že horkým kandidátem na jeho umístění je Česká republika a to díky kladným zkušenostem české divize společnosti, GE Aviation Czech, která sídlí v pražských Letňanech. Otevřít by se tak mohlo přibližně 1 000 pracovních příležitostí. Kromě zmíněného motoru v něm GE plánuje vyvíjet širší rodinu turbovrtulových motorů s výkonem v rozmemí 1 300 a 2 000 koňských sil.