Komplikovaná budoucnost civilního konvertoplánu, pád AW609 nepřežili dva piloti

05.11.2015 2 příspěvky

Komplikovaná budoucnost civilního konvertoplánu, pád AW609 nepřežili dva piloti
Komplikovaná budoucnost civilního konvertoplánu, pád AW609 nepřežili dva piloti (Zdroj: Aeroweb.cz)

Pionýrský projekt civilního konvertoplánu AugustaWestland AW609 utrpěl koncem října vážnou trhlinu, když jeden ze dvou existujících prototypů během testovacího letu havaroval na severu Itálie. Stroj odstartoval z letiště poblíž města Santhia, po přibližně deseti minutách však havaroval na nedalekém poli. Na palubě se nacházeli dva testovací piloti, oba následkům nehody podlehli. Na místo neštěstí se vypravili odborníci z italské agentury pro vyšetřování leteckých nehod (ANSV).


Nehoda konvertoplánu AW609 na severu Itálie / Foto AugustaWestland

Nehoda letadla kombinujícího přednosti vrtulníku v podobě vertikálního startu a přistání a letounu při horizontálním letu se odehrála nedaleko centrály a výrobních závodů společnosti. Za její příčinu se považují technické obtíže, podle místních médií stroj před dopadem na zem hořel. Tato událost by mohla významně zpozdit proces certifikace letadla. Jeho dokončení společnost plánovala na rok 2017. První dodávky zákazníkům pak v následujícím roce.

Při oficiálním březnovém představení na výstavě Heli-Expo v americkém městě Orlando se návštěvníkům prezentoval jeden ze dvou prototypů. V budoucnosti by měl stroj dokázat přepravit devět cestujících na vzdálenost 920 km (500 NM) cestovní rychlostí pod hranicí 500 km/h.

Kromě letových testů simulujících pád stroje výrobce v minulosti ověřil schopnost překlopit oba motory při jejich poruše o 90° a za pomoci autorotace bezpečně přistát jako vrtulník.


Britsko-italský konvertoplán AW609 / Foto AugustaWestland

Konkurentem AW609 by se do budoucna mohl stát Diamond Tiltrotor, který však představil vlastní koncept civilního konvertoplánu teprve nedávno. Na trh by jej rád uvedl v horizontu deseti let.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

AW 609

06.11.2015 v 7:15 Radek V.

Je to tragédie, projekt se po desetiletém váhání znovu rozjel a tohle může být konečná. Podle mně by se měli dohodnout s Boeingem a získat peníze na bitevní verzi pro podporu V-22. Civilní trh oživení programu nezaplatí. S Diamondem moc nepočítám, je to malá firma bez velkých finančních rezerv a bez reálných šancí vyprodukovat víc než testovací demonstrátor.

Odpovědět

AW609

06.11.2015 v 14:39 stegy

Konvertoplán obecně je dost problematický viz. Osprey který měl dlouhé vleklé broblemy stejně jako XV-3 a teď tohle.

Odpovědět

Přidat komentář