Technologie sklápěcích motorů existuje v armádních leteckých kruzích již řadu let, do těch civilních si však hledá cestu teprve nyní. AgustaWestland plánuje nabídnout širší veřejnosti první takový letoun AW609 v horizontu dvou let. Hozenou rukavici nyní zvedá Diamond Aircraft (DA), který by mohl do deseti let uvést na trh šestimístný hybridní letoun poháněný čtyřmi sklápěcími motory schopný vertikálního startu a přistání (VTOL). Zprávu přinesl portál Flyingmag.com
Koncept letounu Diamond Aircraft s naklápěcími motory / Foto Diamond Aircraft
Čím jsou naklápěcí motory tolik lákavé Vývoj letadel s naklápěcími motory je vždy o poznání komplikovanější a dražší než těch s pevně nastavenými pohonnými jednotkami. Vývoj AW609 trval přibližně 20 let a stroj přesto stále nemá potřebné certifikace. V budoucnu však zákazníkům nabídne vyšší rychlost turbovrtulových letounů kombinující schopnost vertikálního vzletu a přistání vrtulníků. Jeví se proto jako ideální řešení pro rychlou přepravu na kratší a střední vzdálenosti. Díky větší variabilitě využití proto jeho výrobce věří, že osloví širší okruh zákazníků. |
Rakouský výrobce populárních DA20 a DA42 by mohl nabídnout hybridní čtyřmotorový hornoplošník poháněný elektromotory Siemens s dvojicí dieselových motorů Austro engines. Letoun se schopností VTOL by měl díky laserovému skenování terénu zvládnout kritické fáze letu automaticky bez zásahu pilota. S maximální vzletovou hmotností atakující hranici tří tun váží přibližně polovinu toho co zmiňovaný AW609 a vstupuje tak na dosud prázdný trh.
Na projektu DA spolupracuje s neznámým partnerem, podle úvah stránek Flightclub.jalopnik.com by se mohlo jednat o evropského leteckého výrobce Airbus. „Právě se svým partnerem dokončujeme návrh letounu,“ nechal se slyšet zakladatel a ředitel DA Christian Dries. „Další fází je stavba 330kilogramového bezpilotního prototypu.“ Konečnou metou je letoun o hmotnosti přibližně tří tun se systémem řízení fly-by-wire. Na designu stroje zaujmou kromě čtveřice motorů i šikmé ocasní plochy zajišťující klopivý i zatáčivý moment.
Právě schopnost automatického startu a přistání by mohla určit budoucí charakter letounu. Není totiž vyloučený jeho bezpilotní provoz.