Už je to přes pět let, co švédská firma Saab představila technologii takzvaný „Saab Remote Tower“, tedy systém vzdáleného řízení letišť. Ten je určen pro letiště, na nichž se z finančních, logistických či jiných důvodů nevyplatí stavět řídící věž. K šíření této technologie se navíc nyní přidala i americká agentura FAA.
Zařízení, ať již od Saabu, nebo verze provozovaná FAA, pracují na jednoduchém principu: vytváří řídícím letového provozu stejné podmínky, jako na věži, jen je přenáší do speciálního centra klidně i na druhé straně planety. Na systémem řízeném letišti je tedy jakýsi stožár s kamerami panoramaticky namířenými na celou plochu letiště, jejichž obraz je pak přenášen v reálném čase do řídícího centra. Řídícímu se tak naskytuje obraz stejný, jako by byl na běžné řídící věži.
Nespornou výhodou technologie je i nespočet systémů monitorujících provoz na RWY, TWY a v prostoru přiblížení. Ty jsou schopny vydávat případná upozornění nebo označovat jednotlivé letouny na obrazovce jak na zemi tak i ve vzduchu. Při občasném provozu na monitorovaných letištích může navíc řídící poskytovat službu najednou více letištím, jejichž aktuální obraz si může libovolně přepínat.
Řídící centrum a věžový komplex RTC / Foto Saab
Remote Traffic Control je tak efektivním, přesto velmi levným systémem. I proto letišť řízených na dálku stále přibývá. Z těch větších je to firmou Saab řízený Ornskoldsvik Airport ve Švédsku nebo Leesburg Airport ve Virginii, kde byl systém ovšem jen testován. K trendu se navíc nyní přidala i americká FAA, která se rozhodla mírně pozměněný systém otestovat také. Jejím cílem je jednak testovat bezpečnost systému, případně i vyvinout podobnou technologii, kterou by pak americkým zákazníkům nabízela sama. Výsledky zkoušek na Fort Collins-Loveland Municipal Airport a další strategii při vývoji zařízení plánuje FAA uveřejnit během příštích několika měsíců.