Kbelské muzeum získalo z Piešťan žatecký MiG-29

02.10.2015 6 příspěvků

Kbelské muzeum získalo z Piešťan žatecký MiG-29
Kbelské muzeum získalo z Piešťan žatecký MiG-29 (Zdroj: Aeroweb.cz)

Mikojan-Gurevič MiG-29A. Ten jediný chyběl v expozici Leteckého muzea Kbely v řadě sovětských letounů sloužících v Československé lidové armádě. V uplynulých dnech se však podařilo uskutečnit dlouho plánovanou výměnu mezi českým a slovenským muzeem a poslední zástupce oné řady tak mohl být v částečně rozloženém stavu transportován do Prahy.

Nejde přitom o jen tak nějaký MiG. Tento konkrétní kus imatrikulačního čísla 8003 totiž sloužil na žateckém letišti v 1610. útvaru při 11. stíhacím pluku. Po rozpadu Československa sloužil na letišti Sliač, kde v roce 2010 vypršela i jeho technická životnost, načež byl vyřazen ze služby. Během své kariéry nalétal MiG 237 hodin při 422 startech.


Foto VHÚ

Celá akce však není událostí pouze uplynulých dní, šlo o dohodu muzea v Piešťanech spolu s tím kbelským už z roku 2013, přičemž výměnou za MiG putoval na Slovenskou jeden ze dvou strojů IL-28 z depozice pražského muzea. „Devětadvacítku“ nyní čeká kompletace, návštěvníkům by se pak měl poprvé představit se zahájením příští sezóny, tedy na konci dubna 2016.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Mig

04.10.2015 v 11:35 Jarda

Dobrý den.Tak hlavně aby nezkončil jako ostatní "hnijící" stroje ve Staré Aerovce...

Odpovědět

nalet

04.10.2015 v 13:56 drunkez

Ty vago som uplne soknuty z toho naletu...niekto znaly..to je fakt realne..237 hodin celkovy nalet?

Odpovědět

RE: nalet

04.10.2015 v 19:27 fix

Taky mi ten nálet řádově nesedí, pochybuji, že by letectvo drželo 20 let stroj, co odlétá v průměru 2 sarty a 1 hodinu měsíčně. Nehledě na udržení schopností a návyku pilotů, kdy i v extra hubených 90 letech měli alespoň 50 hodin na pilota/rok.

Odpovědět

RE: RE: nalet

05.10.2015 v 6:32 JanD

Pochybuju, ze to letadlo letalo do roku 2010. Podle me naposledy letelo prelet na Sliac pri rozdeleni letectva :) co se tyce tech naletu v 90. letech, tak si pamatuju i mensi nalety (treba 20 hodin/rok).

Odpovědět

Nálet

05.10.2015 v 16:29 Pavel

Tak pokud není nálet udaný v záporných číslech, tak proč by to mělo být nereálné, mohl někde ležet jako skladovka, pro případ mobilizace. A nutně neznamená, že byl nasazován do 2010, to pouze vypršela životnost draku.

Odpovědět

Nálet

07.10.2015 v 7:07 Radek V.

Možná je to pechvogel - jestli byl často porouchaný a Slováci ho spíš využívali jako zdroj náhradních dílů než pro létání, mohlo se to stát. Slováci hlavně létali s novými MiG-29 dodanými z Ruska v lednu 1994 a lednu 1996.

Odpovědět

Přidat komentář