Mikojan-Gurevič MiG-29A. Ten jediný chyběl v expozici Leteckého muzea Kbely v řadě sovětských letounů sloužících v Československé lidové armádě. V uplynulých dnech se však podařilo uskutečnit dlouho plánovanou výměnu mezi českým a slovenským muzeem a poslední zástupce oné řady tak mohl být v částečně rozloženém stavu transportován do Prahy.
Nejde přitom o jen tak nějaký MiG. Tento konkrétní kus imatrikulačního čísla 8003 totiž sloužil na žateckém letišti v 1610. útvaru při 11. stíhacím pluku. Po rozpadu Československa sloužil na letišti Sliač, kde v roce 2010 vypršela i jeho technická životnost, načež byl vyřazen ze služby. Během své kariéry nalétal MiG 237 hodin při 422 startech.
Foto VHÚ
Celá akce však není událostí pouze uplynulých dní, šlo o dohodu muzea v Piešťanech spolu s tím kbelským už z roku 2013, přičemž výměnou za MiG putoval na Slovenskou jeden ze dvou strojů IL-28 z depozice pražského muzea. „Devětadvacítku“ nyní čeká kompletace, návštěvníkům by se pak měl poprvé představit se zahájením příští sezóny, tedy na konci dubna 2016.
Taky mi ten nálet řádově nesedí, pochybuji, že by letectvo drželo 20 let stroj, co odlétá v průměru 2 sarty a 1 hodinu měsíčně. Nehledě na udržení schopností a návyku pilotů, kdy i v extra hubených 90 letech měli alespoň 50 hodin na pilota/rok.
Pochybuju, ze to letadlo letalo do roku 2010. Podle me naposledy letelo prelet na Sliac pri rozdeleni letectva :) co se tyce tech naletu v 90. letech, tak si pamatuju i mensi nalety (treba 20 hodin/rok).
Tak pokud není nálet udaný v záporných číslech, tak proč by to mělo být nereálné, mohl někde ležet jako skladovka, pro případ mobilizace. A nutně neznamená, že byl nasazován do 2010, to pouze vypršela životnost draku.
Možná je to pechvogel - jestli byl často porouchaný a Slováci ho spíš využívali jako zdroj náhradních dílů než pro létání, mohlo se to stát. Slováci hlavně létali s novými MiG-29 dodanými z Ruska v lednu 1994 a lednu 1996.