S ročním zpožděním a nárůstem ceny oproti původnímu plánu v pátek poprvé odstartoval Boeing KC-46 Pegasus z továrního letiště ve městě Everett na americkém severozápadě. Letoun určený k poskytování paliva za letu by se měl v budoucnu zařadit do výzbroje amerického letectva. Dodání prvních 18 kusů Boeing plánuje na září příštího roku.
Start k prvnímu z testovacích letů KC-46 A (Pegasus) / Foto U. S. Air Force
Po přibližně čtyřhodinovém letu stroj přistál na nedalekém Boeing Field ve městě Seattle. V průběhu prvního letu piloti provedli provozní zatěžkávací zkoušku motorů, systému ovládání a zabezpečení letounu a ověřili maximální dostup letounu 35 000 stop (11,5 km).
„První let tohoto tankeru je klíčovým milníkem celého programu, následovat bude ověřování stability letounu a ovládání systému pro tankování paliva za letu. Následně se přistoupí k samotnému tankování paliva,“ představil programový manažer amerického letectva plukovník Christopher Coombs budoucí testy letounu.
Cílem testů je dosáhnout osvědčení známého jako Milestone C. Ten uzavírá fázi návrhu a vývoje letounu, po něm následují provozní testy a hodnocení letounu a je základním předpokladem k pozdějšímu obdržení oprávnění k výrobě a prodeji letounu.
KC-46 Pegasus by měl v budoucnu nahradit soudobé tankery KC-135 a KC-10, z nichž oba typy navštívily letošní Dny NATO. Kromě poskytování paliva letounům aliančních vojsk NATO může nést vojenské či jiné vybavení, zásoby, lékařskou pomoc či přepravovat osoby.
Celkové prodražení projektu se odhaduje na 800 milionů dolarů (přibližně 19,4 miliardy korun) oproti původně plánovaným 49 miliardám dolarů (1,2 bilionu korun) na vývoj a výrobu 149 kusů KC-46. K nárůstu výdajů přispěly mimo jiné obtíže se softwarovým vybavením letounu nebo oprava palivového systému, do kterého technici načerpali nesprávné kapaliny.