Dohra případů odlomených vrtulí; povinná inspekce motoru Mikron III

24.09.2015

Dohra případů odlomených vrtulí; povinná inspekce motoru Mikron III
Dohra případů odlomených vrtulí; povinná inspekce motoru Mikron III (Zdroj: Aeroweb.cz)

Výrobce leteckých motorů Parma - Technik vydal bulletin týkající se inspekce motoru Mikron III jako reakci na dva incidenty z letošního června a začátku srpna, kdy se letounu Vivat L 13 SE za letu odlomila vrtule. Držitel typového certifikátu na zmíněné letouny, společnost Evektor, na něj ve svém bulletinu odkazuje. Rovněž Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) reaguje publikováním Příkazu k zachování způsobilosti týkajícího se motorových kluzáků L 13 Vivat SW/SE. Bulletin stanovuje povinnost provést inspekci upevnění vrtule, které při zmíněných nehodách selhalo. Pokyn EASA je platný počínaje dneškem.


Instrukce k provedení kontroly motoru MIKRON III

Každý provozovatel dotčeného typu letounu bude muset provést prohlídku svorníků, které slouží pro uchycení vrtule. Právě na nich vyšetřovatelé nehody nalezli známky únavového porušení, které vykazovaly znaky časově proměnlivého zatěžování. Výrobce motoru MIKRON III, společnost Parma – Technik, vydal závazný bulletin číslo MIII SAB-002/2015 platný od 20. srpna, ve kterém stanovuje postup prací při provádění kontroly vrtule. Pokud provozovatel při inspekci odhalí jakoukoli nesrovnalost, měl by kontaktovat výrobce motoru. Provádět ji lze buď ve vlastním zařízení, nebo servisním středisku, náklady musí provozovatel hradit sám.

Zástavba daného typu motoru je možná i nadále, v průběhu prací nicméně musí každý svorník podstoupit kontrolu podle výše uvedeného bulletinu. V případě jakýchkoli nesrovnalostí by se měl provozovatel obrátit na výrobce motorů.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář