NTSB zveřejnil prvotní informace k požáru motoru britského Boeingu 777-200

11.09.2015

NTSB zveřejnil prvotní informace k požáru motoru britského Boeingu 777-200
NTSB zveřejnil prvotní informace k požáru motoru britského Boeingu 777-200 (Zdroj: Aeroweb.cz)

Boeing 777-200 společnosti British Airways musel přerušit úterní vzlet z losangeleského letiště kvůli požáru levého motoru. Po zastavení na dráze se všech 157 cestujících a 13 členů posádky z letounu bezpečně evakuovalo. Požár se podařilo uhasit krátce po příjezdu hasičů. Národní úřad pro bezpečnost v dopravě (NTSB) brzy po nehodě zahájil vyšetřování příčiny požáru motoru s dvacetiletou historií, při němž letoun musel brzdit z rychlosti 78 kts, tedy přibližně 145 km/h. Pokud by se oheň rozšířil jen o pár vteřin později, mohlo být příliš pozdě na zastavení na dráze a letoun by musel vzlétnout.

 
Okolnosti požáru levého motoru Boeingu 777-200 v průběhu vzletu

Po přibližně dvou stech metrech se začaly z motoru šířit plameny, piloti se je pokusili uhasit, to se jim však kvůli údajné nefunkčnosti hasicího systému nepodařilo. Po zastavení letounu zhruba osm set metrů před koncem dráhy palubní personál evakuoval všechny cestující z hořícího stroje za použití čtyř nouzových skluzavek, východy nad křídly kvůli plamenům nemohli použít, uvedl mluvčí Federálního leteckého úřadu (FAA) Ian Gregor. 

Prvotní ohledání vyšetřovací komisí odhalilo řadu trhlin v oblasti vysokotlakého kompresoru. Na vzletové dráze také našli několik až osmnácticentimetrových úlomků pocházejících patrně z kompresoru. K popisu situace poznamenali, že levý motor, část trupu a křídla utrpěly vlivem požáru vážné poškození. Podle výpovědi cestujících byla slyšitelná rána, po které utichl chod motoru. Od plamenů se šířilo teplo, které mělo roztavit některá okna cestujících, díky čemuž se do kabiny letounu dostaly plameny. Po skončení vyšetřování bude motor s největší pravděpodobností rozebrán. Celé šetření může trvat více než rok.

Členové vyšetřovací komise, čítající mimo jiné specialistu na pohonné jednotky či letadlové systémy, dorazili na místo nehody již ve středu ráno místního času. Spolu s nimi se na vyšetřování bude podílet společnost Boeing a výrobce motoru GE Aviation. Technický dohled bude provádět kromě British Airways i britský Úřad pro vyšetřování leteckých nehod (AAIB), neboť právě ve Velké Británii má letadlo registraci. 

Motory General Electric GE90-85B jsou pověstné svou vysokou spolehlivostí, pohánějí více než devět set Boeingů 777 a dohromady čítají nálet přes 50 milionů letových hodin.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář