Letoun ATR 42-300 indonéské společnosti Trigana Air Service (TAS) odstartoval včera krátce před půl třetí odpoledne místního času (05:21 UTC) z letiště Jayapura na ostrově Nová Guinea k přibližně hodinovému letu. Po 34 minutách s ním řídící ztratil kontakt. Do počáteční nejistoty ohledně osudu 54 osob na palubě letounu vnesl světlo po šesti hodinách od jeho zmizení tamní ministr dopravy. Ten oznámil, že podle místních reportérů stroj narazil do hory Tangok. Je nepravděpodobné, že by nehodu někdo z paluby letounu přežil. O nehodě informoval portál Avherald.com
Osudná ATR 42 PK-YRN Trigana Air Service / Foto aviation-safety.net
Dvacet sedm let starý letoun dopravce s flotilou zahrnující jedenáct Boeingů 737 a dnes už jen devět letounů ATR mířil na indonéské letiště Oksibil. V průběhu téměř hodinového letu měl překonat pohoří Sudirman ležící v centrální části provincie Papua na ostrově Nová Guinea, jejíž součástí je i hora Puncak Jaya sahající do výšky 5 030 metrů. Právě toto pohoří se patrně vlivem špatného počasí stalo stroji osudným.
Krátce po zmizení letadla společnost vyslala druhou ATR 42, aby se pokusila najít stopy po ztraceném stroji. Ta se však po dvou hodinách kvůli špatnému počasí vrátila. Nastupující noc přerušila pátrací akce na dnešní den. Obyvatelé vesnice Bape nacházející se v pohoří poblíž letiště Oksibil, kam letoun mířil, nicméně úřadům hlásili, že spatřili náraz letadla do terénu. Osud cestujících letounu PK-YRN se tím zdá být zpečetěn.
Ředitel letových služeb společnosti kapitán Beni Sumaryanto popsal Oksibil jako „hornatou oblast s nepředvídatelným počasím, kde se může vítr, tma či mlha objevit rychle a bez varování." Za jednu z příčin nehody TAS předběžně považuje právě počasí, případ však objasní teprve rozbíhající se vyšetřování.
Indonéská společnost nabízí letecké služby v rámci Indonésie od roku 1991. Její jméno rovněž figuruje na tzv. Blacklistu EU, tedy seznamu leteckých přepravců, kteří nemají povolení k letům na evropská letiště. Na druhou stranu do seznamu EU často zařazuje všechny přepravce spadající pod určitý národní úřad pro letectví (CAA), zákaz vstupu do unie proto platí pro všech pět indonéských přepravců a TAS jej „nezískala“ po individuálním posouzení.