Společnost PlaneStation Pilsen s.r.o. provozující líňské letiště se podle vlastních slov dostala do existenčních potíží. Kvůli soudnímu sporu s Ministerstvem obrany nemá přístup k příjmům z provozování letištního areálu a hovoří o jeho brzkém uzavření. Zprávu přinesla regionální Mladá fronta Dnes.
PlaneStation od roku 2010 poukazoval na nepřiměřenou výši nájmu, který ministerstvo za areál o rozloze 340 hektarů požaduje. Zmiňoval například účtování nájmu za budovy, které stát nevlastní, neochotu snížit jeho výši navzdory investicím a neodpovídající technický stav areálu. Jako příklad uvádí délku dráhy, z jejíž dvou a půl kilometrů je použitelných necelých patnáct set metrů. Areál kromě letiště využíval k pronajímání prostor dalším podníkům.
Do února 2013 tak soukromník státu neuhradil bezmála 46 milionů korun, jednatřicátého ledna toho roku proto Ministerstvo obrany vypovědělo uzavřenou smlouvu o pronájmu, společnost však areál využívá do dnešního dne. Spor se ještě toho roku dostal před soud, který nařídil, aby zisk z provozování areálu putoval do soudní úschovy, nikoli na účet soukromé firmy. PlaneStation letos koncem července informoval, že se potýká s existenčními obtížemi, ministerstvo však nároky na snížení nájmu neuznává. Zajišťování chodu areálu postupně přebírá stát, jeho bezpečnost nyní zajišťují pracovníci podniku Vojenské lesy a statky. Skončit má nyní letištní věž.
Útroby budovy v areálu armádního letiště Líně / Foto mocr.army.cz
K tomu podle slov jednatele soukromé společnosti Lubomíra Hrudičky může dojít na konci srpna. Nadále by jej tak mohla využívat pouze letadla záchranné služby, kterou pro Plzeňský a Karlovarský kraj zajišťuje Armáda ČR. Úřad pro civilní letectví (ÚCL) by posléze neměl jinou možnost, než letiště "zrušit" a od nového provozovatele vyžadovat splnění zákonných podmínek. „Když se objeví nový provozovatel, bude muset předložit řadu zákonem daných podmínek. Mimo jiné předložit schválené bezpečnostní programy a řadu dalších věcí, na jejichž zpracování jsou zapotřebí měsíce, ne dny,“ popsal možnou budoucnost líňského letiště Vítězslav Hezký z Úřadu pro civilní letectví.
Možný konec aeroklubu
Velké problémy by uzavření letiště způsobilo aeroklubu Plzeň-Bory, jehož 180 členů jej využívá jako domovské. „I půlroční zastavení pro nás může mít fatální důsledky, protože vhodné letiště v rozumné vzdálenosti od Plzně, které nepraská ve švech, tu není," svěřil se předseda aeroklubu Jan Bečka. „Dočasná přestávka u nás ale může znamenat také dlouhodobou, nebo i konec,“ vyjadřuje své obavy.
Pokud by skutečně došlo k rozchodu mezi vlastníkem a provozovatelem, možným zájemcem o areál by byl Plzeňský kraj. Ten už v průběhu jara jednal s developerskou společností Pannatoni Europe s cílem proměnit armádní letiště v rozvojovou zónu zahrnující vědecko-technické nebo konferenční centrum, univerzitní kampus či výrobny lehkého průmyslu, při zachování činnosti záchranné služby. Podmínku projektu by však představovalo napojení na dálnici D5.