Japonsko získá pět kontroverzních konvertolpánů V22 Osprey

18.07.2015 1 příspěvek

Japonsko získá pět kontroverzních konvertolpánů V22 Osprey
Japonsko získá pět kontroverzních konvertolpánů V22 Osprey (Zdroj: Aeroweb.cz)

Společnost Bell Boeing se dohodla s americkým námořnictvem na odprodeji pěti konvertoplánů V22 Osprey do Japonska. Tamním armádním silám by měly stroje znatelně pomoci mimo jiné při záchranných operacích díky univerzálnosti, jakou nabízejí. Historicky se jedná o první kontrakt na prodej konvertoplánů V22 prostřednictvím programu americké vlády na odprodej vojenského materiálu do zahraničí. O uzavření obchodu informovala společnost Bell Boeing. 


V22 Osprey / Foto Bell Boeing

Bell Helicopter a The Boeing Company se společnými silami zabývali testováním konvertoplánu mezi lety 1991 a 2000 a vedla je k tomu zejména univerzálnost takového stroje. S dodávkou verze Block C se japonské armádě dostane rovněž technické podpory, výcviku a potřebného vybavení. Mezi největší klady letadla patří schopnost kolmého startu či přistání, dokáže tak operovat i v místech, která nenabízejí dostatečný prostor pro zbudování přistávací dráhy. Dva mohutné motory se však během pouhých dvanácti sekund mohou natočit o devadesát stupňů a proměnit stroj v turbovrtulový letoun. Oproti vrtulníkům nabízí V22 výrazně větší dolet, ostatní letadla předčí univerzálním použitím. 

„Je to významný den pro japonský tým Bell Boeing i pro americko-japonskou alianci,“ uvedl Shelley Lavender, prezident divize vojenské techniky společnosti Boeing, „letoun V-22 stanovuje nové hranice operačních možností. Těšíme se na to, že v rámci našich dlouhodobých partnerských vztahů umožníme tyto schopnosti i Japonsku.“  

Vedle nesporných kladů doprovázely vývoj konvertoplánu mnohé kontroverze. Původní rozpočet dvě a půl miliardy amerických dolarů na vývoj a produkci plánovaného počtu strojů z roku 1986 vzrostl na 54,2 miliard dolarů. I náklady na jeden kus dosahující sto deset milionů dolarů, v přepočtu přibližně dvě a tři čtvrtě miliardy korun, jsou podstatně vyšší než například na vrtulník podobné výkonnosti. V průběhu testovacích let došlo ke čtyřem nehodám, při nichž přišlo o život třicet osob. Od roku 2007, kdy letoun získal potřebné certifikace, padlo dalších šest členů posádek ve třech nehodách.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Nehody V-22

20.07.2015 v 7:15 Radek V.

Kromě tragických nehod při zavádění do služby (revoluční technologie je prostě vždycky riskantnější) byly další nehody způsobeny výhradně obtížnými podmínkami nasazení a chybami pilotů - ne technickou závadou. Problémy byly s poruchovostí a nedostatkem náhradních dílů, nyní také vyřešeno. Podle USMC je už od roku 2010 V-22 bezpečnější než jakákoliv klasická helikoptéra v jejich inventáři.

Odpovědět

Přidat komentář