Dnes byla v kunovickém závodě firmy Aircraft Industries představevena nejnovější verze legendárního Turboletu, L 410NG (New Generation). Letoun vznikl na vyžádání zákazníků, stávající varianty totiž nesplňují veškeré jejich potřeby.
L 410NG / Foto Tomáš Škoda
Oproti stávajícím verzím je u L 410NG nejzásadnějším zvýšení MTOW a to o 400kg na celých sedm tun. Navíc díky novému mokrému křídlu, které zvýší kapacitu paliva na necelý dvojnásobek, se výrazně zvýšil i dolet, z 1400km na 2600. Vytrvalost L 410NG se zvýšila z původních čtyř a půl hodiny dokonce dvojnásobně. Letoun disponuje ii novými motory General Electric H85-200, které v kombinaci s vrtulemi AV 725 zvýší maximální cestovní rychlost z 386 na 420 km/h. H85-200 navíc zásadně zlepšují schopnosti Turboletu pracovat v horku a vysokohorských podmínkách. Na první pohled nejvýraznější změnou je však mnohem delší příď, která byla prodloužena kvůli navýšení kapacity nákladového prostoru, který je nyní dvakrát větší.
I interiér prošel úpravou. Pilotní kabina nového letounu vybavena tak zvaným Glass Cockpitem. Kokpitu tak dominují zvláště tři čtrnáctipalcové MFD (Multi functional Flight Display) Garmin G 3000. Zmodernizován byl i prostor pro cestující, zvlášť co se komfortu týče.
Garmin G 3000 / Foto Tomáš Škoda
Některé novinky ale nejsou na první pohled tak jasné. Aircraft Industries například spolu s L 410NG zavádí novou technologii výroby křídla, jež umožní implementaci objemných křídelních nádrží. Novinkou pro L 410 je i užití kompozitových celků, jako například dveří, či motorových gondol. Ty ušetří nejen váhu a výrobní náklady, ale v případně motorových gondol i výrazně přispějí k účinnosti motorů a snížení celkového odporu.
Vývoj letounu stál celkem 460 milionů korun, část ho pomáhalo spolufinancovati i ministerstvo průmyslu a obchodu. L 410NG nyní míří k typové certifikaci, po níž by se mohl už s počátkem roku 2017 začít vyrábět.