V červnu minulého roku střediska letového provozu v Praze, Vídni, Bratislavě a německém Karlsruhe v průběhu několika dnů opakovaně ztratila sekundární radarový kontakt s letadly. Jako o důvodu incidentu se spekulovalo o cvičení vojsk NATO v Maďarsku. Závěry vyšetřování Evropské agentury pro bezpečnost civilního letectví (EASA) však označují jako viníka jednoho z tuzemských výrobců radarové techniky. Na výsledky vyšetřování poukázal deník E15 s odkazem na server Airtrafficmanagement.net
Za loňským výpadkem radarového spojení mohou stát testy české firmy / Foto Kccmediahub.net
Příčinou incidentu bylo přetížení palubních odpovídačů sekundárního radaru, které následně nemohly řádně spolupracovat s pozemními radiolokátory. Následkem toho ztratili řídící po dobu desítek sekund až několika minut některé informace o letu, čeští řídící však díky použití primárního radaru znali i přesto polohu letadla, uvedl mluvčí Řízení letového provozu (ŘLP) Richard Klíma. Rakouští kolegové nicméně ztratili informaci o poloze celkem třinácti letadel, doplnil Marcus Pohanka z rakouského řízení letového provozu.
Na počátku se mělo za to, že viníkem ztráty informací je vojenské cvičení NATO, což ovšem šetření EASA nepotvrdilo. Agentura zprávu ještě nezveřejnila, její výsledky se však dostaly na veřejnost, píše deník E15. Zaření, které způsobilo přetížení palubního odpovídače, mělo vycházet z oblasti přibližně 110 km východně od Prahy. Tomu svou polohou nejlépe odpovídají Pardubice, přičemž na tamním letišti sídlí čtyři výrobci radarových zařízení. Největším z nich je společnost ERA, která přiznává, že ji instituce podílející se na vyšetřování události kontaktovaly, napsal server E15.
„Během vyšetřování jsme došli k závěru, že civilní výrobce skutečně prováděl testy, které způsobovaly rušení v celém regionu,“ vysvětlil ředitel EASA Patricka Ky. Agentura nicméně nezveřejnila jméno konkrétního viníka, můžeme se tak jen domnívat, kdo za výpadkem stojí.
Podle Patricka Ky EASA v průběhu vyšetřování zároveň dospěla k názoru, že je v Evropě velký nadbytek radiolokátorů, kdy jedno letadlo sleduje až 25 různých zařízení. Agentura proto vydala doporučení, jak jejich počet snížit, včetně návrhu na vypnutí některých z nich, doplnil portál E15.cz
Nadbytečnému počtu zařízení se dá předcházet sdílením radarových informací mezi přilehlými středisky letového řízení. ŘLP tak využívá například německé, rakouské nebo slovenské radary, Slovensko a Německo naopak těží data z našich systémů, řekl mluvčí Richard Klíma.