Zatajíte incident nebo nehodu? Od února zaplatíte minimální sto tisíc

23.02.2015 21 příspěvků

Zatajíte incident nebo nehodu? Od února zaplatíte minimální sto tisíc
Zatajíte incident nebo nehodu? Od února zaplatíte minimální sto tisíc (Zdroj: Aeroweb.cz)

Zatajení nehody či incidentu nebo porušení leteckých předpisů se vám nyní může pořádně prodražit. Zatímco dosud totiž nikdo nestanovoval minimální sazby za přestupky a delikty a Úřad pro civilní letectví tak mohl být v mnoha případech velmi shovívavý, novela zákona o civilním letectví účinná od 1. února na věc pohlíží poněkud jinak.

Například za ohrožení bezpečnosti létání porušením leteckého předpisu nebo prováděním letů v rozporu s ustanovením zákona může být nově vyměřena pokuta od 50 000 do jednoho milionu korun. Značnou částku zaplatíte i v případě, že nebudete dbát opatření vyvozených po letecké nehodě, nebo nějakou nehodu či incident jako účastník rovnou ututláte. V takovém případě můžete být rázem chudší o 100 000 korun, v krajním případě až o pět milionů.

Tato změna je součástí rozsáhlé novely zákona č. 49/1997 Sb., o civilním letectví. Novela zavádí zejména změny v oblasti osvědčování leteckého personálu, upravuje ochranu civilního letectví před protiprávními činy, způsoby provozování obchodní letecké dopravy, poskytování letových navigačních služeb a odborné zjišťování příčin leteckých nehod. V důsledku toho se například výrazně zvedly některé poplatky za teoretické zkoušky pilotů.

Více se o novelách dozvíte na stránkách ÚCL!

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

kde není žalobce..

23.02.2015 v 21:56 Jenda

Tyto částky zasáhnou nejspíš pár jednotlivých "smolařů" - ale pokud se nebude dodržování pravidel systematicky sledovat a vymáhat, nic dobrého to nepřináší. Vyhlídkové lety s ultralighty jsou veřejným tajemstvím. A jak dlouho ještě budou například u nás nabízet leteckou dopravu firmy, které nějaké AOC neviděly ani z dálky?

Odpovědět

trochu drzost

24.02.2015 v 6:56 showpilot

Po shlédnutí tohoto videa, je jasné, že výrobce, trochu balamutí zákazníka, který by mohl se zakoupeným ultralehkým letounem provádět obchodní leteckou přepravu. Což v podstatě porušuje zákon. https://www.youtube.com/watch?v=k85Q7lkK6KY

Odpovědět

RE: kde není žalobce..

24.02.2015 v 7:30 Petr

Ano vymáhat dodržování předpisů je potřeba, ale tohle všechno je návrat, resp. budování nové totality. Za cokoliv pokutu minimálně 50 000! Hoď kamenem, kdos bez viny, kdo třeba nikdy na nic nezapomněl. Úředník dostává do ruky povinost, trestat přísně nejrůznější opomenutí. Není to spíše snaha ovládat lidi, než snaha o bezpečnost? A nejhorší je, že většině to ani nepřijde divné. Natož aby nás to zvedlo ze židlí.

Odpovědět

RE: kde není žalobce..

24.02.2015 v 8:02 Dalibor

Sorry, ale na takovéhle plácnutí do větru se nedá říci nic jiného než: kecy v kleci. Buďto mluvte konkrétně, anebo raději nemluvte vůbec. Fráze typu "je veřejným tajemstvím" si nechte na diskuse v někde v Blesku. Můžete uvést jediný příklad, kdy snad někdo nabízel leteckou dopravu bez AOC?

Odpovědět

RE: kde není žalobce..

24.02.2015 v 8:37 Vojta

Přesně, typické hospodské řeči typu "já nemůžu, tak vám to taky nepřeju"... Jestli máte pocit, že je opravdu největším problémem našeho leteckého rybníčku, že někde dělají vyhlídkové lety na ultralightu a někde lítají leteckou dopravu bez AOC a každý den kvůli tomuto faktu umře 10 lidí, pak souhlasím, fakt je to problém, který je potřeba začít řešit. Ono tomu ale tak není, vy to víte, akorát potřebujete mít nějaký cíl, na který byste mohli delegovat všechno zlo světa. "Blahopřeji" vám k vašemu jednoduchému vnímání, na druhou stranu ta zášť musí být fakt velká, když to musíte napsat sem :-) Co třeba začít být konstruktivní a ptát se, proč by nemohli na UL létat vyhlídkové lety a proč na přepravu lidí musí být hned AOC a ne něco lépe dosažitelného s měnšími nároky s nějakým omezením třeba... U leteckých škol na to už EASA a UCL přichází, že ATO pro všechny je blbost, tak třeba jednou dojdeme k realistickým podmínkám pro podnikání i na poli vyhlídkových letů a přepravy osob. Záleží jen jaký poměr Jendů a Showpilotů je na rozhodujících postech zastoupen :)

Odpovědět

předpisy

24.02.2015 v 11:01 showpilot

Chtěl jsem jenom říct, chraňme si naše ultralehké létání, tak jako jej máme teď s rozumnými předpisy, nebo budem sedět s rukama v klíně a čekat až nějaká parta kovbojů nerespektující pravidla způsobí to, že nám to všem zkazí a EASA nám šlápne na krk.

Odpovědět

RE: trochu drzost

24.02.2015 v 11:42 Petr

Nevidím o jakou drzost a balamucení zákazníka se jedná. Nikde není ve videu řečeno, že se musí jednat o dané použití v ČR. Tahle letadla se prodávají pokud vím i do světa a záleží v jaké zemi a k jaké kategorii letadel bude daný kus registrován, to nijak nebrání výrobci upozornit na možnosti využití stroje které přece není dáno zemí původu a její legislativou, ale legislativou státu kde je provozován, Tady to třeba nejde ale jinde klidně. Tenhle příspěvek mi zavání hledáním senzací a problémů kde nejsou. Dinamiky taky létají jako Ul a i jako GA. Já osobně mám eroplán, který v zemi svého původu smí létat jako homebuild základní akrobacii a zde nemohu díky legislativě ČR protože se vešlo do váhy, splnilo letové limity a je registrováno jako ul. Ale nemyslím si, že by mě při koupi plánů balamutili když v dokumentaci k letounu bylo uvedeno výrobcem povolení základních akro obratů do +6/-4G. Tady se to nesmí ale to není problém výrobce.

Odpovědět

Re: kde není žalobce..

24.02.2015 v 11:53 Jenda

Petr: To je právě ono "pár jednotlivých smolařů". Pokuta 50000 za to, že někdo udělá chybu je opravdu moc, na druhé straně těch nekázní je opravdu mnoho a nikdo si jich nevšímá. Dalibor: Nebudu jmenovat, ale jedna taková společnost má poslední dobou velkou reklamu prakticky všude, v předmětu podnikání není o letecké dopravě ani slovo a po dotazu zákazníka, proč je mu k mezinárodní dopravě fakturováno DPH se dozví, že vlastně o lteckou dopravu vůbec nejde. Ale o co tedy jde, když za peníze přepravují zákazníky z místa A do místa B? Vojta: AOC je o dodržování nějakých standardů. Jaké jsou nároky na jeho získání je úplně jiná kapitola a tlak na jejich úpravu by byl námětem k diskuzi, souhlasím, že jedna Cessna 421 není flotila B737. Ale obcházení zákona nikoliv. Jak k tomu přijdu ti, kdo se snaží podnikat poctivě, ale nemohou díky tomu být konkurenceschopní s cenou? A co se týká UL - chtějí jejich piloti létat vyhlídkové lety? S jakými pravidly? (Ano, nějaká by šlo vymyslet, ale ne ta stávající, kdy nikdo neřeší, kdo sedí za řízením atd.. Jenže o tom přece UL létání není, UL je o možnost amatérského létání, stavění letadel, možnosti si s nimi dělat "co chci".. ) Ekonomicky to taky zas tak velký smysl nedává..

Odpovědět

Re: kde není žalobce..

24.02.2015 v 13:28 LN

Nerad bych tu rozjížděl politickou debatu, ale stanovit (takto vysokou) minimální hranici sankcí za takto širokých podmínek mi přijde šílenost hodná těch nejdespotičtějších režimů. Ano, můžeme si donekonečna říkat, že "pár jednotlivých smolařů" a že kdo dělá věci poctivě, nemá se čeho bát a tak podobně. Bude záležet na praxi, ale potenciálně je to vražedný nůž na krku za každé, i bagatelní porušení předpisů. Ve skutečnosti jsou podle mého možné jen dva scénáře, oba špatné: ten lepší, že zůstane dnešní stav, víceméně "kde není žalobce" (což současně znamená cochcárnu) a možná se i solidárně posílí. Nebo ten ještě horší, a to že UCL a "uvědomělí občané" budou postupovat po Milgramovsku stylem padni komu padni, já nemůžu jinak, říká to zákon. Rád bych se mýlil, ale například: - nechtěně líznu nějaký prostor, jsem v tom nejspíš jenom za 50 - svojí blbostí poškodím letadlo. Nabonzuju se a můžu být rád, když dostanu pokutu jenom dalších 100tis. Nenabonzuju se a hrozí mi možná i exemplárních 5 mega. - jako provozovatel nevyplním včas jeden z tuny papírů, situace stejná. Fakt to tak chceme? We the people?

Odpovědět

LN

24.02.2015 v 13:40 Jenda

Však jsem to tak nějak měl na mysli, ty minimální částky jsou opravdu přemrštěné, řešení bych viděl v kontrole dodržování - a pokutách až v opakovaných případech, rozhodně ne tak vysokých.. Chyba se stane každému, v letectví by se chyby měly nikoliv trestat, ale zaznamenat, rozebrat a vzít si z nich poučení, aby se neopakovaly. Nicméně, pokud někdo předpisy porušuje úmyslně, to už není o chybě. Zamlčení průšvihu není "chyba" a postih je na místě, ale jeho přiznání by přece nemělo být trestáno

Odpovědět

Jenda

24.02.2015 v 14:14 LN

Tak tak. Nikdo nepochlubí žádnou zkušeností, ze které s klikou vyváznul. Pozornost se nepřiměřeně soustředí na měřitelné=zaznamenatelné=prokazatelné skutečnosti, na úkor toho zbytku. A v jejich vleku může člověk nasekat další, závažnější chyby. Malinko zafabuluju: o pár minut nestíhám západ slunce. Vidět ještě je, ale tu minutu navíc mám za 50 . Letím teda hlava nehlava, sedám na první dobrou a do rádia radši ani neceknu, aby to nebylo někde nahrané. A stejně tak i další dva vystresovanci poblíž. Jakpak to asi dopadne?

Odpovědět

RE: Jenda

24.02.2015 v 15:36 Tomáš

Jde o to si to srovnat v hlavě, letíš po západu, ale už dopředu musíš počítat s tím, že to budeš mít s "nočním příplatkem". Pak je jedno jestli sedneš minutu nebo 5 minut po západu. Spěchat už nemusíš. Na druhou stranu znám ULL které bez odpovídače lítají noční okruhy... Pravda je, že si pilot občas nemusí uhlídat výšku TMA nebo její horizontální hranici, ale opět bez stresu. Všimnout si toho jako pilot nemusíš, ale tu práci je řídící povinen "odvést" za tebe. Takže to nahlásí. Holt to všechno bude něco stát.

Odpovědět

RE: RE: Jenda

24.02.2015 v 15:45 Petr

Tomáši, jak to myslíš "holt to bude něco stát". V zákoně stojí 50 000 - 5 mil. Tzn. třeba za to přistání minutu po západu 50 000. A nebo ti za to naúčtuje úředník 5 mil. podle svého uvážení. Není tohle totalita? Opravdu se stává tolik případů, bezpečnost ohrožující nekázně, že je toto nutné?? Z rozborů ten dojem nemám. Na to kolik u nás lítá lidí, mi nepřijde těch incidentů a nehod tolik, abychom museli být pod takovými pokutami a tresty.

Odpovědět

RE: RE: RE: Jenda - pro Petra

24.02.2015 v 16:25 Tomáš

Myslím Petře, že úředník tě nebude bezdůvodně šikanovat na UCL, pokud to už nedělali doteď. Pokud pilot naruší nedopatřením nějaký prostor, chybu uzná, bude s úřadem spolupracovat a bude slušný, nemůže dostat drakonickou pokutu. Může být ale i opačný případ. Jinak, znám osobně člověka, který se Senecou přistál ve Švýcarsku neoprávněně na letišti a dostal pokutu 2.000,- CHF. V zahraničí ty pokuty jsou i poněkud ostřejší. Tak teď jsme se srovnali se západní Evropou :-), od poplatků na ÚCL až po pokuty. A 50.000,- může být 6-8 hodin na Cessně. Takže piloti budou muset uvažovat i takto...

Odpovědět

Pro Tomáše

24.02.2015 v 17:23 Petr

Jenže, Tomáši, to je právě trochu jinak - stanovená pokuta OD padesáti tisíc znamená, že oněch 50 000 Kč je minimum a pod které rozhodující úředník NESMÍ jít. Můžeš udělat sebemenší chybu, být sebevíc slušný, sebevíc spolupracovat, ale stejně pokutu menší než těch padesát tisíc dostat prostě NEMŮŽEŠ... Ale ještě jsem ten zákon neprostudoval, třeba tam ty postižitelné skutky budou vymezeny taxativně a ty vyloženě maličkosti mezi nimi nemusí být. Tak ještě nestahujme kalhoty :)

Odpovědět

LN

25.02.2015 v 8:09 Karel

Toto nařízení, pokud se bude důsledně uplatňovat v praxi povede přesně opačně, než kam údajně míří- tj. proti bezpečnosti létání. Několik let se vede osvěta, když jsi v maléru, komunikuj, nechej si poradit, zapni odpovídač dle pokynů ATC a tak dále. Toto velí- mlč a zatloukej, což je často u létání smrtící. P.S. Doufám, že se pletu.

Odpovědět

Odkud vitr fouka...

25.02.2015 v 12:40 Petr P.

Rekl bych, ze tady asi UCL az tak moc prvni housle nehraje. Holt je potreba naplnit statni rozpocet, takze kazde to ministerstvo hleda nejake moznosti, jak tu cash do te pokladny nejak oficialne a hladce napumpovat. Vezmete si treba neoficialni fakt, ze kdyz dopravni policajt nenosi z terenu pokuty, nikdo mu nic nerekne, ale pak dostava ty nehorsi sajrajtove sluzby (nocni, svatky). Ono i jezdit se da tak, aby se ty pokuty nedostaly, takze ted to bude o to vic platit i s tim letanim...

Odpovědět

novela zákona o civilním letectví - 127/2014 Sb.

25.02.2015 v 12:44 Kulda

Na lid letecký musí být přísnost a pokuty - přiznejme si, je to v našem zájmu aby všichni létali bezpečně. Od toho je Úřad a státní správa které si vlastně všichni platíme. Ale i druhá strana by měla ke své práci přistupovat odpovědně - novela zákona sice vyšla a platí od 1.2.2015 ale prováděcí vyhláška k tomuto zákonu je stále ještě někde ve stadiu návrhu. Někde je něco špatně nebo se mýlím?

Odpovědět

zák. o civilním letectví x zákon o přestupcích

25.02.2015 v 14:43 Tomáš

Domnívám se, že i na "naše" letecké správní delikty je aplikovatelný zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, který je obecnou přestupkovou normou. Podle mého názoru (možná mylného - nevím) je zde stále možnost řešit "letecký" přestupek domluvou, viz § 11 přestupkového zákona: (1) Za přestupek lze uložit tyto sankce: a) napomenutí, b) pokutu, c) zákaz činnosti, d) propadnutí věci, e) zákaz pobytu. (2) Sankci lze uložit samostatně nebo s jinou sankcí; napomenutí nelze uložit spolu s pokutou. (3) Od uložení sankce lze v rozhodnutí o přestupku upustit, jestliže k nápravě pachatele postačí samotné projednání přestupku.

Odpovědět

RE: zák. o civilním letectví x zákon o přestupcích

28.02.2015 v 10:02 Piggy

Obávám se, že stanovením minimální sankce na některé přestupky zákonodárce předem rozhodl, že v těchto případech nelze věc řešit domluvou, a že "vzhledem k závažnosti" samotné projednání stačit nemůže...

Odpovědět

RE: RE: zák. o civilním letectví x zákon o přestupcích

28.02.2015 v 15:43 Tomáš

Právo je systém, je potřeba to vykládat nikoli izolovaně jen ve vztahu k zák. o civ. letectví. "Od uložení sankce lze v rozhodnutí o přestupku upustit, jestliže k nápravě pachatele postačí samotné projednání přestupku." Tedy lze upustit od jakékoliv sankce - a tou je napomenutí, POKUTA (jakákoliv, i ta stanovené min. sazbou), zákaz činnosti, propadnutí věci, zákaz pobytu. To všechno jsou sankce. Co není ohledeně sankcí řešeno výslovně v zák. o civ. letectví, to je řešeno zákonem o přestupcích. Úředník může postupovat, vzhledem k specifickým okolnostem konkrétního případu, v rámci tzv. správního uvážení.

Odpovědět

Přidat komentář