Vyšetřování loňské tragédie na Reno Air Race ukončeno

28.08.2012

Vyšetřování loňské tragédie na Reno Air Race ukončeno
Vyšetřování loňské tragédie na Reno Air Race ukončeno (Zdroj: Aeroweb.cz)

Americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě (NTSB), který mimo jiné vyšetřuje letecké nehody, vydal v pondělí závěrečnou zprávu k loňské tragické nehodě letounu P-51 Mustang, která se odehrála na světoznámých závodech Reno Air Race. Pilot Jimmy Leeward se během závodu zřítil se svým Mustangem mezi diváky. Mimo něj zahynulo na zemi dalších deset diváků.


P-51 Galloping Ghost a jeho pilot Jimmy Leeward

Bezprostřední příčinou havárie bylo podle komise oddělení jedné ze dvou vyvažovacích plošek výškového kormidla od ovládacího táhla a následné odtržení vyvažovací plošky, což mělo za následek nečekané převedení letounu do strmého stoupání s přetížením 17 G. Následně letoun přešel do nekontrolovatelného pádu a zřítil se mezi diváky.

Za odtržením vyvažovací plošky stojí podle vyšetřovatelů šrouby, které spojovaly plošku vyvážení s výškovkou. Tyto šrouby byly buď uvolněné nebo stářím opotřebované. Podle vyšetřovatelů je totiž pravděpodobné, že tyto šrouby byly vyměněny naposled v roce 1986. Uvolněné šrouby způsobily rozkmitání kormidel (efekt známý jako flutter) a následnou ztrátu kontroly nad letounem.

Bohužel vyšetřovaní odhalilo několik pochybení v jednání týmu kolem pilota Jimmyho Leewarda a jeho Mustangu s poetickým jménem Galloping Ghost, která mohla spolupůsobit při vzniku nehody. Například odstranění charakteristického chladiče na břiše Mustagu, v zájmu zvýšení rychlosti stroje, vedlo k narušení pevnosti celé konstrukce letounu.


Okamžik oddělení vyvažovací plošky

Vyšetřovatelé odhalili, že v průběhu závodu letěl letoun o více než 60 km/h rychleji než kdy předtím díky zvýšenému výkonu motoru. Ve zprávě se dále uvádí, že v průběhu závodu docházelo postupně k porušování konstrukce Mustangu včetně praskání překrytu kabiny. Je tedy možné, že si byl pilot problémů vědom, ale v osudném okamžiku již neměl nad letounem kontrolu a kvůli vysokému přetížení byl pravděpodobně v bezvědomí.

NTSB vydal již v dubnu deset bezpečnostních doporučení, která by měla podobným nehodám zabránit. Mimo jiné bude například zvětšena ochranná zóna mezi diváky a prostorem pro letové ukázky.

Mohlo by vás zajímat

Témata

Nehody letounů


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář