Databáze letišť se od svého prvního vydání v roce 1998 stala nedílnou součástí letecké brašny či batohu většiny pilotů v ČR. Letošní vydání jsem dostal v bytelném papírovém obalu, ve kterém obsah (ještě pochopitelně zabalený v igelitu) přečkal cestu naprosto bez újmy. Dokonce bych řekl, že je až skoro problém se dovnitř dostat. Jak již bylo předesláno, verze PROFI obsahuje kromě „klasické“ Databáze letišť navíc také sadu volných listů pro UL letiště.
PROFI
Jednotlivé listy verze PROFI se zakládají do dodávaného pořadače – na rozdíl od VFR manuálu firmy Jeppesen (kterému pořád ale mnoho z nás říká původním názvem Bottlang) je rozteč v pořadači standardní, a tak není problém používat běžné v papírnictví zakoupené plastové průhledné obaly formátu A5 a přidávat si tak do pořadače další potřebné informace.
Stejně tak lze do pořadače připnout i původní Databázi letišť pomocí dodávaného plastového proužku – i když potom jsou informace o UL letištích zdvojené a pro jednoduchost listování by bylo asi lepší odstranit tužší obálku vlastní databáze. Jako konečné řešení si dovedu představit, že i informace o „normálních“ letištích budou přepracovány do podoby samostatných listů a společně s všeobecnou částí se pak stanou jedinou příručkou.
Strana první – mapka okolí letiště
Samotný list pro letiště je přehledný a jako jiné podobné příručky obsahuje lety ověřené uspořádání informací – na první straně mapka okolí letiště, kde je pro většinu letišť naznačen směr okruhu/příletu či odletu – to je důležité zejména u nepravidelných okruhů obvykle vynucených protihlukovými postupy. Na rozdíl od VFR Manualu Jeppesen, obsahuje první strana všechny důležité informace pro přílet – např. provozní dobu, a není tak potřeba listovat v samostatné sekci.
V levém dolním rohu každého listu je potom na malém obrázku naznačena poloha letiště na mapě ČR – velmi užitečná drobnost zejména u ploch s názvy jako Buranos Aires. Plánek okolí letiště zabírá více než polovinu listu A5 a je tedy výrazně přehlednější než podobný (nikoliv stejný) výřez v původní databázi letišť. Pokud by měl někdo problém s lehce netradičním měřítkem 1 : 70 000, tak na mapě najde i měřítko s naznačenou vzdáleností 2 km.
Vzdušný prostor je zobrazen pouze do výšky 1 000 ft nad zemí – což je naprosto dostatečné a zajišťuje přehlednou mapu bez nadbytečných čar. Souřadnice letišť jsou uvedeny s přesnosti na setiny vteřin – což mi připadá až zbytečně detailní – zvlášť proto, že u naprosté většiny letišť je za desetinnou čárkou uvedeno 00 – hold kouzlo počítačového zpracování ;-).
Strana druhá – plánek letiště
Na druhé straně každého samostatného listu je potom detailnější plánek letiště – jedná se o podobnou informaci, která je v původní databázi uvedena pro „normální letiště“, ale pro UL letiště tam není. Plánek letiště je přehledný a opět zahrnuje měřítko, tentokráte ve stovkách metrů.
Nad mapkou je tabulka, která obsahuje (mimo jiné) trošku tajemné zkratky jako TORA či LDA. Pro naprostou většinu publikovaných letišť jsou obě tyto délky stejné a myslím, že vzhledem k charakteristikám UL letadel (vlastně sportovních létajících zařízení, abych dodržoval správnou terminologii) a znalostem průměrného pilota (a to nejen SLZ, ale i PPL) je rozdělení informace docela zbytečné. Podobně lze přistupovat k údaji MAG – magnetickému směru dráhy – který pro VFR létání nemá příliš velký význam.
Informace pro jednosměrné dráhy jsou na plánku letiště naznačeny červenou barvou, zde bych ale doporučil přidal slovíčko POUZE/ONLY pro zvýraznění. Telefonní čísla obsahují tečky místo mezer – je to netradiční a je to spíše americký formát telefonního čísla – ale funguje to, číslo je přehlednější než devět číslic v řadě. Na každé stránce naleznete i další užitečné informace – například telefonní číslo na taxi, jméno nejbližší zastávky veřejné dopravy či nejbližší hotel (pokud není přímo na letišti).
Mapa 1 : 1 000 000
Přiložená mapa 1 : 1 000 000 je výbornou základní pomůckou pro hrubé naplánovaní letu mezi letišti a v kombinaci s přiloženým pravítkem dostačuje na základní navigační přípravu či odhad, kde je nutno sednout pro plnění. Myšlenka udělat obdélníkové pravítko s úhloměrem asi každého nenadchne (zejména ortodoxní zastánce trojúhelníku s držátkem), ale pro odečet kurzu pro následné letění podle kapalinového kompasu je to opravdu více než dostatečné.
Mapa pochopitelně obsahuje i omezené a zakázané prostory – včetně základního barevného kódování, které pomáhá rychle se zorientovat ve vertikálních hranicích prostoru a zvýraznění spodní hranice, která je pro většinu prostorů rozhodující. Mapa může na někoho působit trošku přeplněným dojmem – zejména tam, kde je malé letiště a řízený prostor. Na druhou stranu ale oceňuji informaci, že v oblasti Sněžky je podél polské strany omezený prostor – toto je druh informace, kterou si většina pilotů nedohledá, a plna radosti, že už se může bez letové plánu, se vydá podívat se na Sněžku od severu.
Mapa nemá topografický podklad a někteří GPS piloti ji jistě budou používat i pro vlastní let, ale nemyslím si, že to je vhodné použití – pokud neletím navigační soutěž, tak preferuji vědět, jak se jmenuje to město po pravé ruce se čtyřmi komíny nebo že poletím přes nějaké skoropohoří. Pro let tedy doporučuji přiloženou mapu ICAO 1 : 500 000 – a pokud zrovna neletím 248 kts, tak nemám nejmenší problém s překládáním – zejména u nového systému skládání mapy (díky Tome a Marku).
Mapa také obsahuje frekvence Information okolních států – zde bych snad upozornil, že ve východní části Rakouska (okolí Vídně) se dost často přechází na 118,520 místo 124,4. Trošku diskutabilní je používání vstupních/výstupních bodů z ČR – není stanovena povinnost jejich používání a do plánků lze s klidným svědomím napsat Valtice. Bod LEDVA bez GPS prostě nenajdu – leda před letem podle souřadnic zjistím, že je to poblíž minaretu – ne vždy je ale název bodu odvozen ze zeměpisného názvu. Ale to už je otázka osobních preferencí.
Všeobecné informace
V Databázi najdete spoustu všeobecných informací – jak informace z AIPu, tak i informace, které najdete v jiných materiálech, či informace psané přímo vydavatelem. Zejména informace z AIPu jsou zjednodušeny tak, aby je průměrný VFR pilot pochopil bez složitého dohledávání odkazů a podmínek, kdy věta platí a neplatí. Myslím, že toto zjednodušení je zvládnuto na výbornou a nikde jsem nenašel informaci, která by byla špatně. Maximálně jako známý kverulant můžu upozornit, že Jeppesen Bottlang airfield manual už se jmenuje Jeppesen VFR manual. Ale pochopitelně platí, že závazné jsou informace v AIPu, a každému pilotovi bych doporučil si jej minimálně jednou za rok za dlouhých zimních večerů prolistovat na lis.rlp.cz.
Výborným nápadem je použití QR kódů u každého letiště – přenesení informací do mobilu je otázkou pár vteřin a není nutno opisovat devítimístné telefonní číslo. Možná by neškodilo vysvětlivky ke QR kódům dát na nějaké viditelnější místo, takto to lze jednoduše přehlédnout.
Reklama
Často diskutovaným tématem původní databáze letišť byla přítomnost reklamy – na různých diskuzních fórech se objevují dva protichůdné názory – raději zaplatím víc abych to měl bez reklam a naopak klidně reklam víc, jenom ať to stojí méně. Počet listů databáze PROFI obsahujících reklamu je pouze osm, a vždy se jedná o reklamu spojenou s daným letištěm a ve formě reklamního pruhu nebo obdélníku ve spodní část listu - v místech, kde nijak neohrožuje čitelnost leteckých informací na listu uvedených.
Množství reklamy v normální databázi je dle mého názoru ale únosné a není na úkor přehlednosti celé publikace. Některé reklamy se dokonce vyplatí i číst – reklama ŘLP hned za kalendářem leteckých akcí obsahuje nenápadnou, ale docela zásadní informaci, a sice Interaktivní formulář pro vytvoření a odeslání letové plánu. "Stay tuned, more to come soon," jak říkají naši anglicky mluvící kolegové.
Kolik za to?
Když jsme u těch cen – verze PROFI stojí 790 Kč (včetně DPH a tří aktualizací v průběhu roku – začátkem června a srpna a v polovině října). Součástí je také klasická Databáze letišť (verze CZ + SK) v původní podobě a mapa ICAO 1 : 500 000. Databázi v původní podobě (opět včetně ICAO mapy) lze koupit ve verzi CZ za 290 Kč (verze CZ + SK je za 370 Kč). Jen pro srovnání – samotná mapa stávala v minulých dobách cca 400 korun. Novinky roku 2012 si můžete také přečíst na stránkách vydavatele (http://aerobaze.cz/avion/produkty/dletist.php).
Recenzi loňského vydání si můžete přečíst na Aerowebu ZDE!
AIP nebo Databáze letišť?
Je volbou každého pilota, jestli si bude úplně zadarmo procházet a komplikovaně tisknout (nebo stahovat do svého nového tabletu) celý AIP, anebo si koupí za velmi příznivou cenu tuto Databázi letišť, která sice obsahuje neoficiální, ale ověřené a spolehlivé informace.
A na závěr poznámka – velmi dobře se píše recenze v kritickém tónu – zejména pokud se jedná o produkt, o kterém nemá autor valné mínění. Což není tento případ - tato recenze vznikala pomalu a bolestně.