25. listopadu - aktualizace
Emergency PZZ 2011-022-E byl dnes nahrazen nově vydaným Emergency PZZ 2011-0224-E. Hlavní změnou je, že se rozsah platnosti původního PZZ rozšířil i o necertifikované motory. Počet motorů se proto zvýšil z 61 na 205.
V novém PZZ je také podrobněji specifikováno, k jaké odchylce při výrobě došlo. "Čep klikové hřídele na straně reduktoru byl po slisování vyrovnáván dvakrát, což způsobilo riziko vzniku trhlin," upřesnil Jiří Šámal ze společnosti Teveso.
Kompletní znění Emergency PZZ 2011-0224-E najdete ZDE!
24. listopadu - původní zpráva
Na základě upozornění českého distributora motorů Rotax, společnosti Teveso, byly opraveny některé nepřesně vyznívající části textu.
Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) vydala v minulém týdnu Emergency příkaz k zachování letové způsobilosti (PZZ) upozorňující na možný problém motorů Rotax série 912 a 914. Podle dokumentu byla vinou špatného výrobního procesu do některých těchto pohonných jednotek instalována vadná kliková hřídel, která může prasknout v místě čepů na straně reduktoru, a tím vyústit až ve vysazení motoru.
Podle Emergency PZZ (AD - Airworthiness Directive) 2011-0222-E je třeba během čtyř letových hodin či 30 dnů (co nastane dříve) počínaje 17. listopadem provést výrobcem, rakouskou společností BRP-Powertrain, stanovenou kontrolu čepů na straně reduktoru klikové hřídele. Závada se týká 61 klikových hřídelí, jejichž sériová čísla jsou uvedena v příloze Emergency PZZ.
Jednatel královéhradecké firmy Teveso, českého distributora motorů Rotax, Jiří Šámal Aerowebu sdělil, že v České republice se potenciální problém týká sedmi motorů zakoupených v tuzemsku. Zároveň dodal, že pět kusů již prošlo předepsanou defektoskopií bez jakýchkoliv nalezených trhlin.
Motory Rotax 912 a 914 představují jednu z nejpoužívanějších pohonných jednotek ultralehkých letadel v České republice i v dalších zemích Evropy.