AKTUALIZOVÁNO: Rotaxy 912 a 914 mohou mít vadné klikové hřídele

25.11.2011 2 příspěvky

AKTUALIZOVÁNO: Rotaxy 912 a 914 mohou mít vadné klikové hřídele
AKTUALIZOVÁNO: Rotaxy 912 a 914 mohou mít vadné klikové hřídele (Zdroj: Aeroweb.cz)

25. listopadu - aktualizace

Emergency PZZ 2011-022-E byl dnes nahrazen nově vydaným Emergency PZZ 2011-0224-E. Hlavní změnou je, že se rozsah platnosti původního PZZ rozšířil i o necertifikované motory. Počet motorů se proto zvýšil z 61 na 205.

V novém PZZ je také podrobněji specifikováno, k jaké odchylce při výrobě došlo. "Čep klikové hřídele na straně reduktoru byl po slisování vyrovnáván dvakrát, což způsobilo riziko vzniku trhlin," upřesnil Jiří Šámal ze společnosti Teveso.

Kompletní znění Emergency PZZ 2011-0224-E najdete ZDE!

 

24. listopadu - původní zpráva

Na základě upozornění českého distributora motorů Rotax, společnosti Teveso, byly opraveny některé nepřesně vyznívající části textu.

Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) vydala v minulém týdnu Emergency příkaz k zachování letové způsobilosti (PZZ) upozorňující na možný problém motorů Rotax série 912 a 914. Podle dokumentu byla vinou špatného výrobního procesu do některých těchto pohonných jednotek instalována vadná kliková hřídel, která může prasknout v místě čepů na straně reduktoru, a tím vyústit až ve vysazení motoru.

Podle Emergency PZZ (AD - Airworthiness Directive) 2011-0222-E je třeba během čtyř letových hodin či 30 dnů (co nastane dříve) počínaje 17. listopadem provést výrobcem, rakouskou společností BRP-Powertrain, stanovenou kontrolu čepů na straně reduktoru klikové hřídele. Závada se týká 61 klikových hřídelí, jejichž sériová čísla jsou uvedena v příloze Emergency PZZ.

Jednatel královéhradecké firmy Teveso, českého distributora motorů Rotax, Jiří Šámal Aerowebu sdělil, že v České republice se potenciální problém týká sedmi motorů zakoupených v tuzemsku. Zároveň dodal, že pět kusů již prošlo předepsanou defektoskopií bez jakýchkoliv nalezených trhlin.

Motory Rotax 912 a 914 představují jednu z nejpoužívanějších pohonných jednotek ultralehkých letadel v České republice i v dalších zemích Evropy.

Kompletní znění Emergency PZZ 2011-0222-E najdete ZDE!

Mohlo by vás zajímat

Témata

Ultralighty


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

ASB-912-059UL

21.11.2011 v 14:25 Jakub Hybler

Tento problém se netýká pouze certifikovaných motorů, ale i necertifikovaných 912UL, ULS, ULSFR a 914UL. Podrobnosti a sériová čísla motorů, kterých se to týká naleznete v Alert Service Bulletinu od výrobce. -> http://www.rotax-aircraft-engines.com/portaldata/5/dokus/d05094.pdf

Odpovědět

Spolehlivost otřesena?

28.11.2011 v 11:01

Nejen tento současný problém s klikovkami, ale vůbec problém s motory Rotax v letoššním roce mě hodně zneklidňuje! Jenom u nás na letiššti dva motory Rotax s náletem 217 a 225 hodindeššly' na zdvihátkách a vačkách!! Zázrakem obě éra přistála v pořádku na letiššti, ale bylo to o chlup. Říkám si, kde je pověstná spolehlivost motorů Rotaxdyž jsme bez jediného problému létali 1600 hodin? Mluvím hodně se svými kamarády v Evropě a vím již o 7 motorech s těmito potížžemi v tomto re. ŽŽe by panika globálních úspor ve výrobě zasáhla užž i letectví? No tedy to nás čekají napínavé chvíle...

Odpovědět

Přidat komentář