Let 540 Československých aerolinií skončil 20. srpna 1975 tragédií. Iljušin Il-62 vzlétl z letiště Praha-Ruzyně v 19:35 SELČ. Jeho cílem byl íránský Teherán s mezipřistáním v Damašku a Bagdádu. Hned první přistání se ale letadlu stalo osudným. Ze 128 lidí na palubě (117 pasažérů a 11 členů posádky) přežili pouze dva. Příčinu nehody se dosud nepodařilo jasně určit.
Stroj s registrační značkou OK-DBF byl do flotily ČSA zařazen jako zcela nový letoun v roce 1973, v době havárie byl tedy v provozu pouhé dva roky. Nalétáno měl 4 000 hodin.
Až k Damašku probíhal let naprosto normálně. Po třech a půl hodinách se v té době řídící druhý pilot začal připravovat na přistání. Ve 22:09 místního času se posádka ohlásila damašské věži a obdržela pokyny pro přistání.
Foto Werner Fischdick
Na letiště už ale letadlo nedorazilo. Čtyři minuty po posledním hlášení, tedy ve 22:13, letoun havaroval. Stroj dopadl asi 16 km severovýchodně od letiště do špatně přístupného terénu. Stopy na místě nehody ukazovaly, že letadlo se dotklo země ještě neporušené. Až náraz způsobil destrukci letadla a následný požár. Trosky byly roztroušeny v okruhu jednoho kilometru.
Příčiny nehody se nikdy nepodařilo přesně určit, nejpravděpodobnější verze ale mluví o chybě pilotů. Posádka si podle zprávy vyšetřovací komise nemusela být vědoma skutečné výšky letu. V bývalém východním bloku se totiž při udávání výšek používali hodnoty tlaku udávané v QFE (skutečný tlak v úrovni dráhy), kdežto v Sýrii předala letištní věž letounu hodnoty v QNH (tlak přepočítaný na hladinu moře).
Celkem na palubě letu OK 540 zahynulo 126 lidí, přežili pouze malá holčička a třicetiletý arabský student.