EASA zahájila program zjednodušení leteckých předpisů

23.10.2025 4 příspěvky

Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) spustila nový program s názvem Rule Simplification Programme, jehož cílem je zjednodušit a zpřehlednit předpisový rámec v civilním letectví. Cílem iniciativy je udržet vysokou úroveň bezpečnosti, ale zároveň odstranit zbytečnou složitost, která často zatěžuje jak provozovatele, tak národní úřady.

EASA zahájila program zjednodušení leteckých předpisů
EASA zahájila program zjednodušení leteckých předpisů (Zdroj: Aeroweb.cz)

Méně byrokracie, jasnější pravidla

Program se zaměřuje na modernizaci struktury předpisů, odstranění duplicit a úpravu textů tak, aby byly srozumitelnější a praktičtější pro uživatele z praxe. EASA chce dosáhnout toho, aby se letecké předpisy nejen lépe četly, ale také lépe používaly – od velkých dopravců až po menší provozovatele, údržbové organizace či výcviková centra.

Podle agentury je zjednodušení nutné také proto, že stávající systém regulace byl postupně rozšiřován o další oblasti a nová pravidla, která často vznikala v reakci na konkrétní události. Výsledkem je složitá a místy nepřehledná struktura, která může komplikovat její aplikaci v praxi.

Zapojení národních úřadů i odborné veřejnosti

Do programu se zapojují také národní úřady civilního letectví, včetně Úřadu pro civilní letectví České republiky. Ten bude shromažďovat podněty od českých provozovatelů, pilotů, techniků i škol a předávat je EASA k dalšímu zpracování.

EASA zároveň vyzývá širší odbornou veřejnost, aby se do procesu aktivně zapojila – například prostřednictvím dotazníků, workshopů nebo konzultací. Cílem je získat co nejvíce pohledů z praxe, které mohou napomoci k efektivnímu a realistickému nastavení nových pravidel.

Cesta k modernějšímu systému

Zjednodušení předpisů má přinést několik konkrétních výhod:

  • menší administrativní zátěž pro provozovatele,

  • snazší pochopení a aplikaci pravidel v každodenním provozu,

  • rychlejší přizpůsobení legislativy novým technologiím,

  • a v konečném důsledku vyšší efektivitu řízení bezpečnosti.

Program Rule Simplification Programme bude probíhat postupně v několika fázích během následujících let. Jeho výsledkem by měl být moderní, přehledný a srozumitelný regulační rámec, který lépe odpovídá potřebám současného i budoucího letectví.

Dotazník je dostupný do konce roku 2025, není dlouhý a lze jej vyplnit jak jménem organizace, tak i jako jednotlivci. Naleznete jej ZDE

 

Zdroj: ÚCL, EASA

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Krajní skepse

23.10.2025 v 17:24 Vladimír

Zažili jste v posledních 20 letech, že by se v EU něco zjednodušilo? Úředníci jakékoliv evropské instituce nic takového ve skutečnosti nechtějí. Takže to bude jako obvykle: mysleli jsme to dobře a dopadlo to jako vždycky. 

Odpovědět

RE: Krajní skepse

24.10.2025 v 12:05 Michal Řeháček

Zjednodušování se děje. Byť netvrdím, že se zjednodušuje všechno, a netvrdím ani, že se některé jiné věci nezesložitily. V letectví v posledních letech v letectví ale například toto:

- CBIR a pak BIR - to výrazně zjednodušuje získávání IFR kvalifikace pro piloty, kteří neaspirují za rámec PPL. (Jen škoda, že to šlo přes EIR, což bylo k ničemu.) BIR dělá IR dostupnější pro výrazně širší okruh pilotů.

- Zjednodušení certifikace a výcviku pro PBN. Už není třeba schválení pro každé jednotlivé letadlo a není třeba separátní školení ani doložka do pilotního průkazu. Létat legálně PBN před rokem 2016 v NCO/NCC bylo strašně složité - dělal jsem pro to celodenní školení, a to byla jen teorie...

- Lektory teorie v ATO už nemusí jednotlivě schvalovat ÚCL, ale stačí se dohodnout na pravidlech a schvalování si pak řeší každá škola sama interně.

- Zkoušky teorie (od IR výš) je možné skládat po jednotlivých předmětech v době, kdy studenti ještě mají rozdělaný kurz teorie. Dříve to šlo teprve po skončení celého kurzu, což pro ATPL znamenalo, že student šel na první zkoušku cca rok po absolvování přednášky z toho předmětu.

- Začal se pro některé věci uznávat nálet na ULL pro PPL, např. prodlužování SEP.

- Nedávno na Aerowebu probíraná změna pro ztrátu spojení. Už člověk nemusí mít nastudováno, která stanoviště ŘLP mají sekundární radar.

- Frazeologie "climb via SID" a "descend via STAR". Tím se odbouralo místo, kde docházelo k nedorozumění a častému překvapení ze strany buď pilota nebo řídícího.

A to jsou jen věci, které mě napadly z hlavy. Ne že bych EASe tleskal za všechno, co dělá, ale věci, které se posouvají věci dál. Já létám ut 16 let, a fakt bych nechtěl, aby věci v letectví byly tako tehdy.

Odpovědět

Feedback pro EASu

24.10.2025 v 12:08 Michal Řeháček

Já jsem ten formulář využil, ale když jsem ho rozklikl, polil mě studený pot... to psal nějaký strašlivý byrokrat. Připadalo mi to, že chtěji slyšet věci typu na stránce 1721 ve třetím odstavci byste měli zrušit druhou větu.

Ale napsal jsem jim o tom, že by to chtělo výrazně proškrtat otázky z ATPL a IR teorie, aby tam byly jen věci, které jsou důležité pro pilota. Nevím, jak moc to budou číst... ale nechci jen výběr otázek kritizovat (a moji studenti potvrdí, že to na konzultacích dělám), a snažím se s tím něco udělat.

Má-li někdo pocit, že některé věci v letectví by mohly fungovat lépe, tak tady je možnost, jak se s tím pokusit něco udělat. Třeba zrovna ta témata na zkoušky z teorie je pěkná věc, která by se tam dala napsat. (Jen prosím piště profesionálně a bez emocí.)

Odpovědět

RE: Krajní skepse

24.10.2025 v 13:36 m

:) napadlo mi přesně to samé. jak se úředníci do něčeho takového pustí, dopadne to jako vždycky :D

Odpovědět

Přidat komentář