Odbor provozu letadel ÚCL zveřejnil změnu č. 2 Poradního oběžníku pro lety se sdílenými náklady. Úprava cílí především na subjekty, které nabízí sdílené lety veřejnosti prostřednictvím webů, aplikací či jiných online platforem. Nová pravidla vstoupila v účinnost 30. října 2025.
Sdílené lety pod drobnohledem. ÚCL zavádí nové podmínky pro zprostředkovatele (Zdroj: Aeroweb)
Piloti bez změn, zásadní úprava pro platformy
Zatímco podmínky pro samotné piloty provádějící lety cost-sharing zůstávají beze změny (a nadále platí ustanovení bodu 3 původního oběžníku), novinka zavádí jasná pravidla pro zprostředkovatele, kteří takové lety propagují nebo organizují formou veřejné prezentace.
Nově tedy úřad rozlišuje mezi pilotem, který pouze sdílí náklady se spolucestujícími, a subjektem, který tyto lety aktivně propaguje a zpřístupňuje širší veřejnosti. Právě tato oblast dosud nebyla v českém prostředí blíže vymezena, což často vyvolávalo otázky ohledně souladu s leteckou legislativou a pravidly pro komerční přepravu.
Cíl: větší transparentnost a právní jistota
Podle ÚCL má změna za cíl zajistit, aby se sdílené lety důsledně držely svého původního účelu – tedy nekomerčního provozu, kde si pilot a pasažéři pouze rozdělují přímé náklady na konkrétní let. Zprostředkovatelé mají nově povinnost přizpůsobit způsob komunikace a nabídku tak, aby nebylo možné zaměnit jejich činnost s komerční leteckou dopravou.
Úřad tak reaguje na trend posledních let, kdy se i v Evropě objevuje stále více platforem umožňujících domluvu sdílených letů podobně jako sdílené jízdy v automobilech. Opatření má předejít situacím, kdy by podobná činnost mohla fakticky obcházet pravidla pro komerční lety.
Přechodné období do konce roku
Platformy a další subjekty, které nabídku sdílených letů zprostředkovávají, mají čas na úpravu komunikace a procesů do 31. prosince 2025. Po tomto datu již musí být všechny nabídky v souladu s novými požadavky ÚCL.
Co znamená změna pro piloty?
Pro piloty-majitele PPL či LAPL, kteří si chtějí občasně rozdělit náklady s cestujícími, se nemění nic:
pilot nesmí mít z letu finanční prospěch
pasažéři nesmí platit více než poměrnou část skutečných nákladů
let musí mít nekomerční charakter
pilot musí let vykonat z vlastní potřeby nebo vlastní iniciativy
Tato pravidla platí nadále, pouze prostředí, ve kterém se lety nabízejí veřejnosti, dostává jasnější rámec.
Shrnutí
Sdílené lety zůstávají povolenou aktivitou pro soukromé piloty, ale platformy, které je zveřejňují a nabízejí veřejnosti, nově čekají jasnější regulatorní povinnosti. Cílem opatření je zabránit nelegální komerční přepravě a posílit právní jistotu v oblasti cost-sharing letů.
to už úřad pro potření civilního letectví nemá na práci nic jiného, než pomalu u pilotů zavádět EET?
A hlídat, zda nedejbože nevzniká zisk? Všichni víme, že na hodinu letu připadají čtyři hodiny "na letišti". jo, chceme si zalítat, ale až takoví osli u toho být nemusíme.
Takže když s někdo zajistí webovou stránku s nabídkou jím sdílených letů, proč si tam nemůže dát kolonku "rezervovat termín"?? A proč nemůže přidělit pořadové číslo, jestliže se na ten den přihlásí více zájemců? Stejně jako mohu poskytnout svoje číslo účtu k úhradě podílu a stejně jako mohu vydat "certifikát" pro někoho, kdo chce tímto letem někoho jiného podarovat?
Jsme už opravdu v Kocourkově, nebo jenom v realitě českého ÚCL??
Protože jezdíce po Německu, v každém aeroklubu vidím "rundfluge" a nikomu to žíly netrhá, ostatní státy okolo to taky moc neřeší..jen holt u nás..abychom papežštější než papež byli, jak ostatně obvykle, se vymýšlejí "kokotiny" jak ty obyčejné, nikomu neškodící "vyhlídky" znepříjemnit.
Jestli on v tom není lobbing jisté dopravní společnosti?
ale staré římské přísloví říká "Aquilla non capcet muscas"....orel much nelapá. Jen to chce trochu toho orlího nadhledu a ne úřednického "pohledu".
Změna nastane zemětřesením, nebo lokálním jaderným výbuchem....protože přeprogramování myšlení úřednictva není v souladu s Murphyho zákony možná
Máte pravdu.Co si urad civilniho letectvi dovoluje už presahuje všechny meze.Jasně ,zisky korporaci na prvnim miste a kopiruje to nastaveni v cele spolecnosti. Fakt jsme novodobi otroci.
Nechci v tomhle úřad úplně obhajovat ale existují tady subjekty typu inthesky.cz kteří nabízí let na Slovensku registrovaným ultralightem za 3500 na 10 minut a za 1000 video k tomu. Dost pochybuji že hodina ultralightu stojí 42000 a provoz digitální kamery stojí 6000 CZK na hodinu. Stejně tak pochybuju že létají na ultralightu pod Part-CAT s AOC, na let bez zisku to rozhodně nevypadá.
Tak otázka jestli nedoplácíme na těch pár firem co na tom rejžujou.
Myslet si o tom můžeme co chceme....ale jak a jakými nástroji chce UCL tohle regulovat? Já bych raději uvítal, kdyby se UCL začal chovat ne jako byrokratický protiletecký úřad, který je pilotům nepřítelem, ale jako FAA, který funguje opačně.
UCL jako ve vsem prekracuje sve pravomoce a hraje si na stat ve state. Prekrouti kazdou vyjimku ve svuj prospech a totalne neguje myslenku zakonodarce, viz pravdila pro drony.
Tak mne treba kamenujte, ale kdyz nekdo nabízi "aerotaxi" Cessnou 172 po Evropě, tak se nedivte, že úřad reaguje jak reaguje. Jak píše Bořivoj, v Nemecku není s Rundfluege zadný problém. Možná právě proto, že mají soudnost a lítají kolem komína, netváří se jako doprava z bodu A do bodu B za úplatu.
ÚCL se vůbec nedivím, že do toho tak šlape a "iniciativa" vzešla samozřejmě od pilotů... Nedávno se řešila havárie Cessny nebo čeho (letělo to tuším z Příbrami) v Rakousku, která letěla někam do Chorvatska a vlétla do IMC a pilot to nedal... jak jinak. 4 mrtví. Sdílený let a dokonce nabídka že si to mohou spolucestujcí zkusit... Mimochodem, ti laici, kterí si sedají k onomu pilotovi do letadla mnohdy ani netuší, co má za licence, kolik nalétaných hodin a jaký výcvik... A on nemá občas odvahu říct ostatním : neletím, počasí za nic a to nedáme, běžte domů. Podle mě ÚCL reaguje přesně na tyto situace. Mimochodem, když někdy v roce 2010 ve Strakonicích se zřítila Cessna 172 do potoka, 3 mrtví, pilot, rodiče malého devčátka, které jediné přežilo se zraněními, tak samozřejmě vyhlídkový let, letadlo v naprostém pořádku a pilot zkušený. Nakonec se ukázalo, že let by patřil pod AOC, které nikdo neměl, tím pádem ani pojišťovna by neplnila atd.. najednou se psalo a nějakém letu na zkoušku či co, honem, aby z toho nebyly letecké práce... A pak tady diskutující, kteří mají krátkou paměť píšou o úřední šikaně. A to jsem fakt ten poslední, který by se úředníků zastával.
jsem si přečetl několikrát a pořád netuším, jak a v čem ten papír pomůže přispět v lepší kultuře a bezpečnosti týkající se "vyhlídkových letů´´? Nechci sarkasticky zmiňovat všem známé mnohé tragické excesy, kdy UCL a UZPLN nepřekvapivě neudělali nic, strčili hlavy do písku a zametli vše pod koberec.
Zaujala mě jediná věta: pasažéři nesmí platit více než poměrnou část skutečných nákladů
Znamená to tedy, že UCL bude kontrolovat faktury....budou-li nějaké? Na základě čeho? Nebo vydá tabulku s maximálními přípustnými cenami za hodinu letu dle typu a stáří letadla? Rád se nechám od zasvěcených poučit....Zatím mě to připadá jako naprostý alibismus....
V některých zemích úřady spolupracují s platformami, které řeší dělbu peněz a berou si za to provize (např. Wingly, které jsem před cca 4 lety jednou použil a svezl člověka). Oběžník teď takové vyloženě zakazuje.
Někdo tady zmiňuje FAA - třeba v případě letů se sdílenými náklady jsou ještě přísnější, co jsem kdysi četl. Tam už je teoreticky nelegální vyvěsit papír na nástěnku v leteckém klubu "poleťme v sobotu na burger, rozdělíme se o náklady". Ne tak veřejně na web nebo FB 😅. Let za sdílené náklady by snad měl být i takový, který by pilot odletěl tak jako tak i bez dodatečného pasažéra.