Od 1. května 2025 vstoupily v platnost nové evropské letecké předpisy SERA (Standardised European Rules of the Air), které zásadně mění postupy pro řešení situací při ztrátě radiového spojení a při nouzovém sestupu. Nová pravidla mají přednost před dosud platnými postupy v národních AIP a jejich znalost je nezbytná pro všechny piloty létající v evropském vzdušném prostoru.
Evropa mění pravidla pro ztrátu komunikace a nouzový sestup (Zdroj: AIR TEAM)
Nové postupy při ztrátě komunikace
Zásadní změnou je zavedení nového transponderového kódu 7601. Ten musí nastavit letoun, který při ztrátě komunikace přeruší svůj let a rozhodne se přistát na nejbližším vhodném letišti. Dosavadní kód 7600 zůstává vyhrazen pro případy, kdy letoun ztratí spojení, ale pokračuje podle plánované IFR trasy – a to i v případě, že se nachází ve vizuálních podmínkách.
Zrušeno je původní pravidlo tzv. „7 minut“. Nově musí posádka zachovat poslední přidělenou výšku a rychlost po dobu 20 minut, než zahájí další kroky stanovené postupy pro lost comms.
Změny v pravidlech pro nouzový sestup
Výraznou úpravou prošla také pravidla pro nouzový sestup. Dříve musel pilot nejprve opustit plánovanou trať, teprve poté zahájit sestup. Nově předpis říká: „Navigate as deemed appropriate by the pilot“ – tedy pilot má plnou volnost rozhodnout, zda provede zatáčku, nebo začne sestupovat přímo.
Upřesněna byla i pravidla komunikace. ATC musí okamžitě vysílat nouzové hlášení, nikoli až „pokud je to potřeba“. Ostatní letadla, která podobné hlášení zachytí, mají setrvat na přiděleném kurzu, naslouchat na příslušné frekvenci a sledovat okolní prostor kvůli možným konfliktům.
Implementace a rozdíly mezi státy
Ačkoli jsou pravidla SERA právně závazná od 1. května, jejich zanesení do národních AIP probíhá postupně. Francie například vydala NOTAM upozorňující na nový kód 7601 i změnu časového limitu na 20 minut. Některé státy mimo EU, jako Švýcarsko, zatím kód 7601 nezavedly a Spojené království oznámilo, že jeho vlastní postupy pro RCF (Radio Communication Failure) zůstávají beze změn.
Shrnutí
Evropské předpisy nově zavádějí kód 7601 pro přerušení letu při ztrátě spojení, prodlužují časový interval pro setrvání na přidělené výšce na 20 minut a dávají pilotům větší volnost při nouzovém sestupu. Tyto změny mají zvýšit bezpečnost a jasně definovat postupy v krizových situacích, které patří k nejkritičtějším v leteckém provozu.
Těch 20 minut je stanoveno pouze pro prostor bez radarového pokrytí!!! Takže jen na pár místech v Evropě, kde vám ATC řekne "Radar service terminated". Jinak stále platí těch 7 minut.
Předpis uvádí v aktuálním znění, do kterého teď koukám: "Unless otherwise prescribed on the basis of a regional air navigation agreement, in airspace where procedural separation is being applied, maintain the last assigned speed and level, or minimum flight altitude if higher, for a period of 20 min following the ACFT's failure to report its positionover a compulsory reporting point and thereafter adjust level and speed in accordance with the filed flight plan..."
Ten správný je SERA.14083, která už právě rozdíl mezi radarovým a procedurálním řízením nedělá a vždy je to těch 20 minut. Důvod byl ten, že v evrospkém vytíženém prostoru se těch 7 minut ukázalo jako nedostatečných pro vyklizení cesty letadlu se ztrátou spojení:
(4) Except as provided for in point (5), an IFR flight shall:(i) maintain the last assigned speed and level, or minimum flight altitude if higher, fora period of 20 minutes following:(A) the aircraft’s failure to make a required report; or(B) the time the transponder is set to 7600 and/or the appropriate ADS-Bemergency and/or urgency mode is transmitted if surveillance service isprovided,and thereafter adjust level and speed in accordance with the filed flight plan asamended by delay and modification messages to the filed flight plan
Honzo ano, cituješ z ICAO Doc 4444. Ve většině států EU teď ale musíš aplikovat Standardised European Rules of the Air (SERA) (Regulation (EU) No 923/2012) konkrétně pak SERA.14083 .Tam se to píše jak?