Ukrajina stojí před možnou obnovou dodávek švédských stíhacích letounů Saab JAS 39 Gripen, jejichž přísun byl původně přerušen kvůli integraci amerických F-16. Informoval o tom první náměstek ministra obrany Ukrajiny, generálporučík Ivan Havryljuk, v rozhovoru pro BBC News Ukraine. Podrobnosti o počtu nebo termínu dodání však zatím nejsou známé.
Ukrajina zvažuje návrat Gripenů: Švédské stíhačky mohou posílit obranu (Zdroj: Saab)
Saab Gripen je všestranný bojový letoun s akčním rádiem až 1 500 km, maximální zátěží 16,5 tuny a provozními náklady kolem 4 000 dolarů za letovou hodinu. Nízké náklady a flexibilita činí z Gripenu cenný přírůstek do ukrajinského letectva.
Ukrajina už úspěšně integrovala F-16 a Mirage 2000-5, což naznačuje, že zvládne i začlenění Gripenů do své flotily. Výzvou zůstává především logistika a výcvik pilotů a pozemního personálu.
Politické a diplomatické aspekty
Diskuse mezi Švédskem a Ukrajinou o dodávkách Gripenů E pokračují, ale Švédsko je zatím opatrné. Nové letouny by bylo možné dodávat až po skončení konfliktu, protože výroba vyžaduje značné zdroje.
Momentálně se nejpravděpodobněji uvolní 71 stíhaček Gripen C/D ze švédské flotily. Ostatní operátoři – Česká republika, Maďarsko, Jižní Afrika či Thajsko – nemohou své stroje aktuálně uvolnit.
Výzvy integrace
I přes snadnou údržbu vyžaduje Gripen specializovaný výcvik pilotů a pozemního personálu. Ukrajinské letectvo má ale již zkušenosti s tréninkem ve Švédsku, což proces usnadňuje.
Obnova dodávek Gripenů by mohla výrazně posílit ukrajinskou leteckou obranu, ale diplomatické a logistické aspekty vyžadují pečlivou koordinaci. Další kroky budou záviset na politických a vojenských rozhodnutích Švédska i Ukrajiny.
No, takže země s o třetinu nižším HDP oproti ČR (podle MMF 210 vs 360 mld USD) si pořídí letadla od nejlépe 50 různých výrobců. Bezva. Radši se neptám kdo to kdy zaplatí (kdo asi, že..). Leč jde především o technické zázemí, zvyklé na Ruské samolety (kladivo a klubko drátu..).
Hezké je tvrzení že "implemenotvali" F-16 a M2000. Z čeho vychází? Ani na validních zdrojích (Gloabsecurity, warzone aj.), navázaných na NATO, nelze zjistit, kolik z dodaných se povedlo uvést do letuschopného stavu, a kolik z těchto je schopno alespoň základního bojového nasazení. Jediné co lze zjistit je, že zatím přišli o 4 F-16 (jednu si sestřelili sami, další 3 byly ztraceny při útocích na překližkové drony s výrobní cenou pár korun), bohužel se ztrátami na životech. Jedna M2000 pak spadla po pár minutách letu pro "totální poruchu systémů" (drát a kladivo zřejmě nezafungovaly..), pilot se naštěstí vystřelil.
Vyhazování peněz z oken, lití vody do řešeta apod, že. Z mého pohledu by UKčkové potřebovali 1000 "Čmeláků" s podvěšenými brokovnicemi na sestřelování primitivních Ruských dronů, a možná skoupit po celém světě všechny dostupné MiGy 21, 29 apod, se kterými si tamní údržba bez problémů poradí a k současným bojům dostačují (Rusové používají stejné šroty na odpis, převážně Su-25, že).
Jenže, to by stálo peníze. Naproti tomu, ekologická likvidace padesát let olétaných křápů je velmi nákladná. Nacpat to do beden a poslat UKčkům vyjde mnooohem levněji.
Ale vážně: Amíci prý velmi vážně zvažují modifikaci Air Tractoru (obdoba Čmeláka) pro boj proti těmto papndeklovým dronům. Trochu mě mrzí, že české hlavy pomazané s jejich tehdejším nápadem na military TurboČmeláka tak narazily. Dnes jsme mohli být v podstatě na špičce moderního válečnictví!
Protože honit prdítka pomocí miliardových f-35 (viz Polsko..) jeví se býti poněkud nešťastným, ba přímo trošínku dementním řešením...
nakoniec znovu nastupia do sluzby piestove stihace typu spitfire, mustang apod. ...
Rozmyslal som preco sa to neriesi stihacimi dronmi, ale je fakt ze ak chceme taky dron vyzbrojit (a nie iba cisto kamikaze na jedno pouzitie), tak ta hmotnost vyzbroje a pozadovane vykony mi nakoniec vzdy vypluje nieco vo velkosti WW2 stihacky. A ak nicim drony na svojom uzemi a neohrozuju ma moderne stihacky nepriatela, tak pilot na palube je vzdy najlepsi riadiaci system.